Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják. A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903/) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a világ legmenőbb yachtja, a második részben (https://klasszikushajok.hu/2022/12/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-ii-dilemma-1891/) Juan Kouyoumdjian (Juan K) választott hajót. A harmadik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/02/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iii-westward-1910/ ) pedig Bill Tripp mondta el a véleményt. A negyedik részben Rick Tomlinson a világ egyik legkiválóbb vitorlásfotósa választott hajót. Tomlinson az 1985 – ös Whitbread Round the World Race – en Simon Le Bon, Drum – jának fedélzetén kezdett legénységként versenyezni, ahol úttörő szerepet játszott a fedélzeti fényképezési stílusok kidolgozásában, példaként említve a hosszú expozíciós idejű éjszakai képeket. Négy Whitbread – en vitorlázott, és azóta, fotózott már Volvo Ocean Race – t, az America’s Cup – ot és számos vitorlás versenyt és expedíciót is szerte a világon.
„Ez a választás a hajó (és a legénység) iránti tiszteletből fakad” – mondja Rick Tomlinson. „Nincs sok új a vitorlázásban, szinte mindent tervezett már korábban valaki. Talán a Foilok világa tér el ettől kicsit. A Jolie Brise több mint 100 éves, de sok közös vonása van a jachttervezés legújabb trendjeivel – a hosszú bowsprit, betekerhető vitorlák, a square top – os gross (amelyet ma latnik feszítenek, de akkoriban a gaff és az árbóc közé feszítettek egy újabb vitorlát).”
„Sokszor lefotóztam már a Jolie Brise – t, de amikor Toby Marris megkérdezte, hogy lefényképezném – e a hajót a Fastner Rock előtt a 2013 – as Fastnet Race-en, hangot adtam azon aggodalmamnak, hogy valószínűleg a hajó sötétben fogja megkerülni a sziklát. A válasza így hangzott: „Semmi baj, megcsináljuk előtte egy héttel világosban a képet, majd a mezőnnyel visszahajózunk és versenyezhetünk nyugodtan!”
Ez a fotózás a Jolie Brise 100. születésnapjára készült. 1925-ben megnyerte a legelső Fastnet Race – t, majd 1929 – ben és 1930 – ban is, és még mindig folyamatosan vitorlázik. A hajó a Dauntsey’s School tulajdona, amely iskolahajóként működik, és olyan diákok vitorláznak vele, akik rendszeresen áthajózzák az óceánokat.
A Jolie Brise története:
A Jolie Brise egy gaffrigges Pilot Cutter amelyet Alexandre Pâris terve alapján a Le Havre – i Albert Paumelle Yard – ban építettek 1913 – ban. Rövid pilot boat pályafutása után, egy rövid időre a vitorlát gőz váltotta fel és egy ideig halászhajóként funkcionált, majd versenyjacht és később iskolahajó lett belőle.
1923-ban Evelyn George Martin vásárolta meg, és miután felújították 1925 augusztusában az akkor hét hajós mezőnyben megnyerte az első Fastnet Race – t. 1927-ben Martin eladta Jolie Brise – t a Yachting World hirdetésén keresztül Warren Ferrier – nek és társának, Dr. Brownlow Smithnek.
Ezután a hajó motort és egy új kabint kapott, Morgan Giles Teignmouth – i üzemében. Bobby Somerset, az Ocean Racing Club alapító tagja – hasonlóan Martin – hoz – 1928-ban vásárolta meg a hajót. Miután a Fastnet mellett több versenyen is sikeresen vitorlázott, négy évvel később eladta a hajót John Gage hadnagynak az RNR tisztjének. Gage – nél csak egy évig volt a hajó, és ezután, 1934 – ben egy amerikai, Stanley Mortimer vásárolta meg. Egy Mallorca – i hajóépítő üzemben a belső tereket alakították át, Marseille – ben pedig egy új Gardner dízelt motort kapott a hajó. A Földközi – tengeri kalandok után a háború előtt a Jolie Brise visszatért Southampton – ba, és eladásra került.
William Stannard vásárolta meg, de a Királyi Haditengerészet rekvirálta, és a háború idejére elsüllyesztette Shoreham – ben. 1945 – ben Lillian és Jim Worsdell vezette szindikátus megvásárolta, és a nevét Pleasant Breeze – re változtatták.
Innen a hajó Portugáliába került új tulajdonosához Luis Lobato – hoz. A hajó visszakapta eredeti nevét és egy teljes felújításon esett át. Az elkövetkezendő harminc évben Lisszabon volt az anyakikötője. 1975 – ben 50 évvel az első Fastnet – győzelme után a hajó visszakerült a Solent – re.
1977-ben a Dauntsey’s School, a International Sailing Craft Association és a Science Museum közösen megvásárolták a hajót, hogy a klub zászlóshajója legyen.
1977 és 1991 között sokat vitorlázott Európa vizein az iskola diákjainak legénységével, beleértve a Tall Ships Races – t 1980 – ban és 1986 – ban. A tanulók is nagymértékben részt vettek a hajó gondozásában és karbantartásában. 1991- től 1993 – ig ismét jelentős felújításon esett át a Gloucester Docks – nál.
Ugyanebben az évben ismét részt vett a Fastnet Race – en, hatvannyolc évvel az első, 1925 – es versenye után.
1994 – ben körbe vitorlázta az Egyesült Királyság – ot, majd több helyre is ellátogatott Európában. A legénység egy részét mindig az iskolai diákok adták, de emellett több más iskolai diák és sok fizető vendéget is vitorlázott a hajóval.
1996 – ban visszatért Portugáliába, hogy meglátogassa korábbi tulajdonosát Luis Lobato – t. 1997 – ben északi túra következett, ahol több mint 200 mérföldet vitorláztak vele az Északi – sarkkörön belül. 2000 – ben, 2009 – ben és 2017 – ben is áthajóztak vele az Atlanti – óceánon Bermudára, majd az Egyesült Államokba és Kanadába. 2019 – ben először járt Izlandon és a Feröer – szigeteken.
Jolie Brise Technikai adatai:
Tervező: Alexandre Pâris
Építési év: 1913
Építő: Albert Paumelle Yard
Típus: Pilot Cutter
Név: Jolie Brise
Súly: 44.000 kg
Teljes hossz: 22.50 m
Vízvonalhossz: 14,63 m
Szélesség: 4,63 m
Merülés: 3.10 m
1 thought on “A világ legmenőbb jachtjai IV. – Jolie Brise”