Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják. Minden esetre lehet, hogy korunk egyik legjobb klasszikus yacht tervezőjének Andre Hoek – nek a véleményére is érdemes adni, akinek a nevéhez öt J – class optimalizálása fűződik, de ő mégis az 1903 – ban épült Nat. Herreshoff által tervezett Reliance – re szavazott.  

A tervező saját bevallása szerint, ugyan már nagyon régen olvasta a Temple of the Wind (The Story of the America’s Greatest naval Architect and His Masterpiece) című könyvet, de nem tudta letenni. A Reliance a maga korában rendkívüli tervezési és mérnöki bravúr volt, számítógépek nélkül, és mindösszesen egy év alatt tervezték és építették meg. A hajó tervezője és építője is Nat. Herreshoff mester volt.

A Reliance – et úgy építették hogy amennyire lehet kihasználja a Seawanhaka ’90 – foot szabályrendszert, ennek megfelelően a hajó teljes hossza ugyan 201 láb (61,3 méter) volt, de a vízvonalhossza mindösszesen csak 90 láb (27,432 méter), amivel a szabályok adta lehetőségekbe belefértek, de amikor a hajó megdőlt az ebből származó előnyöket már élvezték. Ez a szabályrendszer utoljára az 1903 – as Kupán volt csak érvényben után már más korszak következett.

A hajó súlya 189 tonna volt és ehhez összesen 1501 m2 vitorla tartozott. A hajót korának megfelelően 61 méteres fa rudazattal szerelték. A spinakkerbaum mérete sem volt elhanyagolható közel 28 méter. A vitorlákat ekkor még pamutból készítették. Ez volt az első jacht, amelynek fedélzet alatt vezetett csőrlői voltak. Az sem volt elenyésző tény hogy a hajó versenyzéséhez 64 fős legénységre volt szükség. Az építésnél egy cél lebegett a tervező előtt America’s Cup – ot kell nyerni.

A Reliance 1903 ban nyerte meg 3 – 0 ra az America’s Cup – ot a skót William Fife által tervezett Shamrock III ellenében. A New York Yacht Club szindikátusát Cornelius Vanderbilt III. vezette.

Forrás: Yachtingworld