A New York 30 – as (NY-30) a múlt század elejének egyik úttörő one design osztály volt, amelyet Nathanael Greene Herreshoff tervezett 1904 – ben a New York Yacht Club – nak. Ez volt az első One design osztály, amelyet már az Universal Rule szerint terveztek.
A NYYC tagjai egy olyan hajóosztályt szerettek volna, amely: „Egészséges, tengerálló, letisztult formákkal rendelkezik és körülbelül 30 láb hosszú. Szempont volt még továbbá, hogy ne legyen hatalmas merülése, legyen kabinház rajta, komplett és könnyen kezelhető legyen, és 1000 négyzetlábnál le legyen nagyobb vitorlafelülete. „
N. G. Herreshoff a következő tervet javasolta: 43’6″ LOA, 30′ LWL, 8’10” szélesség, 6’3″ merülés; „fehér tölgy vázszerkezet, bronz és réz rögzítők, sárga fenyő palánkok, fehér fenyővászon borítás, Mahagóni kabinház, ólom ballaszt, sloop rigged”
1904 – ben ezen a napon nyolc New York 30 – ast meg is vettek a NYYC tagjai, illetve még 10 darabra adtak le megrendelést, egyenként 4.200 USD – ért. 1904 – 1905 telén, összesen 18 New York 30 – ast építettek Herreshoff Manufacturing Co. – ban.
A 18 hajó lenyűgöző sebességgel készült. Az Alera – t 35 nap alatt építették meg, és 1905. január 3 – án bocsátották vízre. A többi 17 darab mindegyike egyhetes időközönként készült el. 1905. április közepére minden hajó szállításra készen állt. A Herreshoff Manufacturing Co egyszerre három hajótestet épített, építősablonok segítségével.
Amikor 1904 őszén a New York Yacht Club tagjai megrendelték a tizennyolc New York 30 – ast, a Herreshoff Mfg. Co. már jól felkészült volt ezek megépítéséhez, hiszen már egy tucat, hasonló Buzzards Bay 30 – ast és a Bar Harbor 31 – t is gyártottak már folyamatosan. Ennek ellenére figyelemre méltónak tűnik, hogy mind a tizennyolc New York 30 – ast ilyen rövid idő alatt és ilyen rövid határidővel meg tudták építeni. Az első hajót valójában hét héttel a szerződéskötés után próbálták ki. és mind a tizennyolc időben készen állt az 1905. május végi első versenyükre.
A New York 30 népszerűsége életútja elképesztő. A versenyzés természetesen az I. világháború előtt volt a legaktívabb, amikor a hajók még egészen újak, és hasonló felszereltségűek voltak. Az első szezonban, 1905 – ben minden hajó versenyzett a NY30 – as flottában. Összesen ötvenegy futamot vitorláztak melyek alapján a legeredményesebb hajók sorrendje a következő volt: 1. Cara Mia (Stuyvesant Wainwright), 2. Nautilus (Hanan brothers), 3. Alera, 4. Neola II, 5. Dahinda, 6. Atair, 7. Ibis, 8. Phryne (Harry Maxwell), 9. Banzai, 10. Minx, 11. Adelaide II, 12. Carlita, 13. Oriole, 14. Maid of Meudon, 15. Pintail, 16. Linnet, 17. Anemone II, 18. Tabasco.
Az NY30 – as volt a NYYC első sikeres próbálkozása a One Design osztályokban való versengésre, amely hagyományokat ma is aktívan folytatja.
A New York 30 Class technikai paraméterei:
Tervező és építő: Nat. G. Herreshoff / Herreshoff Manufacturing Co.
Tervezés éve, helye: 1905, Bristol, R.I.
Épített darabszám: 18
Összsúly: 8,066 kg
Tőkesúly: 4,000 kg
Teljes hossz: 43 ft 6 in (13.26 m)
Vízvonalhossz: 30 ft (9.1 m)
Szélesség: 8 ft 9 in (2.67 m)
Merülés: 6 ft 4 in (1.93 m)
Rigg típúsa: Gaff rigg
Árbóchossz: 42 ft 7 in (12.98 m)
Árbóchossz gaffal: 48 ft 6 in (14.78 m)
Baum hossza: 33 ft (10 m)
Nagyvitorla: 72 m2
Jib – Genoa: 26.7 m2
Spinnaker: 37 m2
A New York 30 – as hajók listája
Eighteen yachts were built to the NY-30 Class rule in 1905 by the Herreshoff Manufacturing Company
Sorszám: Terv szám: Hajó neve:
1 626 Alera
2 627 Ibis
3 628 Altair
4 629 Maid of Meudon
5 630 Pintail, Gossip, Yolanda, Lena, Cockatoo II
6 631 Dahinda
7 632 Tabasco, Alice
8 633 Carlita
9 635 Adelaide II,
10 636 Linnet
11 637 Oriole
12 638 Neola II, Hera II, Okee III, Amaranth, Rowdy, Okee, Minx, Rowdy
13 648 Minx
14 639 Cara Mia
15 640 Banzai
16 642 Nautilus
17 643 Phyrne
18 648 Anemone II, Caprice, Alerion II, Adios, Blue Moon, Caprice, Anemone Jr