Valamikor 2012 – ben látogattam ki az Emirátusokba, hogy a Volvo Ocean Race Abu Dhabi kikötői futamát megnézzem. A kikötőben lévő kishajók és persze a VOR70 – esek mellett igen különös hajók ragadták meg a tekintetem. Valamilyen furcsa vitorlázatú arab fa hajók voltak. Úgy gondoltam kicsit érdemes utánajárni a témának, mert ezek a hajók is ugyanúgy a vitorlázótörténelem részét képezik, és nem mellesleg az arab országok nagyon is büszkék a hajózási kultúrájukra, amit valójában ezek a hajók jelentenek.

Először talán érdemes megnézni hogy mit is takar a Dhow kifejezés. Ez egy olyan fa hajó amelynek a hátsó fedélzete meg van emelve és emellett egy vagy több árbocos latin vitorlázattal rendelkezik. Előfodulásuk alapvetően az Arab – tábla környékére, a Vörös tengerre és az Indiai óceánra korlátozódik. A hajókat kizárólag csak fából lehet készíteni, a fa mellett lakk használata megengedett, de festékkel vagy üvegszálas műanyaggal nem lehet bevonni őket. A hajók vitorlázata selyemből vagy nylonból készül és bármilyen szín megengedett, de általában a hagyományos fehér vitorlákat használják, igaz nagyobb versenyeken rengeteg hagyományos UAE tricolor vitorlát is látni. Minden hajó rendelkezik evezőkkel is de ezeket nem használják a versenyeken csak a szélcsendes időkben illetve a kikötőbe való be és kihajózásra.

Az Egyesült Arab Emirátusokban a Dhow – al való vitorlázásnak komoly hagyományai vannak. Ezeket a hajókat eredeti funkciójuk szerint áruszállításra, gyöngy –  és hagyományos halászatra használták, de ma már igen nagy kúltúrértéket képviselnek a Dhow versenyek is.

Minden Dhow a vitorlázó családok hagyományainak és titkainak megfelelően készül. A tradícióknak megfelelően a Dhow – k készítésének és kezelésének titkai is generációkon keresztül apáról fiúra öröklődik.

A Dhow versenyeket általában szeptembertől májusig rendezik minden évben. Ezeken a versenyeken a taktikai felkészülés mellett nagyon fontos a jó fizikai felkészülés is, mert ezek a csodák igen érzékenyek és nem a legegyszerűbb a kezelésük. A hajókat három osztályba sorolják méghozzá a méretük alapján – 22 lábas, 43 és 60 lábas hajók. A versenyeken általában 60 – 90 db ilyen csodálatos hajó versenyez. A versenyek rendezéséért az UAE Marine Sport Federation felelős, ők rendeznek minden hagyományos Dhow versenyt. A versenyek általában egy tengeri mérföld hosszúak, ezen csak akkor módosítanak ha a szélviszonyok nagyban változnak, vagy ha esetlegesen több futamot is szeretnének még rendezni adott napon.

Sajnos 2012 – ben nem sikerült kipróbálni ezeket a hajókat, de van egy olyan érzésem, hogy még valamikor viszatérek erre a vidékre és mindenképen kipróbálok egy ilyen hajót.

Foto: AFP