Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják.  A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903/) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a legmenőbb yacht, most a második részben pedig korunk egyik legismertebb tervezője, Juan Kouyoumdjian (Juan K) mondja el a véleményét, hogy ő melyik hajóra szavazott. Juan K. neve nem feltétlenül a klasszikus jachtokkal fonódik össze, de nem mellesleg ő tervezete a Rambler 88 – at, három Volvo Ocean Race győztes hajót az ABN Amro One – t, az Ericsson 4 – et és a Groupama 4 – et is. Emellett a Club Swan sorozat több hajója is a nevéhez fűződik többek között a ClubSwan 125 Scorpios és az idén bemutatkozó ClubSwan 80 My Song is. Ennek ellenére ő is egy 1900 előtt épült hajót a Dilemmát választotta.

A legendás amerikai jachttervező, Nathaneal G Herreshoff főleg America’s Cup yachtjaival vált híressé, hiszen 1893 – tól 1934 – ig közel negyven éven keresztül ő tervezte a Kupagyőztes hajókat. Herreshoff legelső hajótervét és hajóját még gyerekkorában rajzolta és építette, amivel tízévesen már versenyt is nyert. Miután befejezte tanulmányait a Massachusetts Institute of Technology – n csatlakozott idősebb testvére John hajóépítő vállalkozásához.

Az talán kevésbé ismert, hogy Herreshoff közel 2000 tervet vetett papírra (12 – től 145 lábas hajókig) ami között sok kisebb yacht is szerepelt, amelyek olyan innovációkat tartalmaztak, amelyek később nagy hatással voltak a verseny yachtok tervezésére. Ezekből a tervekből ezernél több épült meg köztük 5 America’s Cup győztes is. A kisebb hajók között volt egyik saját hajója is, az 1981 – ben épült 38 lábas fa Gaff Sloop, a Dilemma. Ez a hajó volt az első olyan  az USA – ban, amely akkoriban egy új radikális tőkesúlyformával vagyis finkiel – el építettek. A tőkesúly acéllamellákból készült és ólombulba volt a végén.

Juan K megjegyzi: „Ez volt az első alkalom, hogy Nat. Herreshoff valóban eltért az akkori trendtől, és ezáltal, minimálisra csökkentette a nedvesített felületet. Emellett a legnagyobb újítás a 2 tonnás ólombulbában végződő kiel volt, illetve korábban közvetlenül a kiel mögött elhelyezkedő kormányt hátra helyezte a hajón. A Dilemma egy tökéletes referencia lett, ami jóval megelőzte a korát.

Herreshoff is elégedett volt a hajó teljesítményével, hiszen közép és erős szelekben nagyon gyors lett, egyedül a gyengeszeles teljesítménye hagyott némi kívánnivalót maga után. A hajó eredetileg egy orr és egy nagyvitorlával volt szerelve, de a stabilitásának köszönhetően gyenge szélre terveztek rá még egy vitorlát. Ezzel együtt vagy ennek ellenére a Dilemma amilyen versenyen elindult azt meg is nyerte.

Dilemma technikai adatai:

Maximum sebesség: 8 knots
Típus / építési év: Gaff Sloop / 1891
Tervező / építő: Nathaneal G. Herreshoff / Herreshoff Manufacturing Co.
Anyaga: Fa

Teljes hossz: 11,58 m

Vízvonalhossz: 7,62 m

Szélesség: 2,24 m

Merülés: 1,75 m

Vitorlafelület: 70,6 m2

Súly: 3630 kg

Tulajdonosok: N.G. Herreshoff; Gouverneur Kortwright (1892-1894); Edmund & Latham Fish (1894-1927), Mortimer Buckner (1927-1937), The Mariner’s Museum, Newport R.I

Forrás: Yachtingworld