Ezt a csodás Fife jachtot talán 1993 óta tekinthetjük történelmi műemléknek. A Viola (1908) egy csodálatos William Fife által tervezett és 1908 – ban épült versenyjacht. A Fife által tervezett és épített hajók nem csak gyönyörűek és gyorsak voltak, de talán erre a 116 éves hajóra nézve azt is kijelenthetjük, hogy az örökkévalóságnak építették őket.

Ezt a túrázásra és versenyzésre egyaránt épített szépséget 1908 – ban mutatták be, ugyanabban az évben, mint Mariska – t (https://klasszikushajok.hu/2023/11/21/mariska-1908-egy-ujabb-csodalatos-fife-gaff-cutter-tortenete/).

A hajót utoljára gondos odafigyeléssel és szeretettel Fabien Després és csapata restaurálták a Candela Yardban. 2017 – ben a Viola elnyerte a rangos Monaco Classic Week Trophy – t, és még ugyanebben az éveben a Yachting Classique az év jachtjának választotta. A hajó emellett a Regates Royales Cannes és a Les Voiles de St. Tropez – nek is rendszeres résztvevője, ahol mindig is büszkén viseli a több mint 130 éves Fife védjegyet, a Fife Sárkányt.

A hajó és restaurálásának történetéről Kostia Belkin – t a Viola (1908) jelenlegi örzőjét és tulajdonosát kérdeztük.

Hogyan kezdődött ez a történet?

„Ez a szerelmi történet az élet 3 csodálatos pillanatának gyümölcse. 20 évvel ezelőtt láttam, hogy Eric Tabarly elhalad mellettem Pen Duick – ot kormányozva Nioulargue felé. Magasztos képet hagyott bennem, ami felkeltette a reményt, hogy egyszer nekem is lesz egy ilyen gyönyörű jachtom. Végül találkoztam Yvon Rautureau – val, aki 1996 óta a Viola őrzője, aki lehetővé tette számomra, hogy felfedezzem ezt a csodálatosan letisztult jachtot, és végül továbbadta nekem.

Igazi történelmi pillanat volt, amikor Viola bekerült a tengerészeti örökségek közé. Mi a volt ennek a története?

A hajót William Fife III, a zseniális hajótervező és építő rajzolta meg és építette 1908 – ban, egy Cowes – i tulajdonos számára, abban az időben, amikor Fife, Sir Thomas Lipton hajóját építette, hogy megnyerjék vele az America’s Cup – ot. A Viola (1908) és a Mariska (1908) is ekkor épült. A hosszú évek során a hajó 14 „őrző” kezei alatt ment át. A hajó eredeti, öntöttvas ballasztja két világháborút is túlélt. Néha kivételes egy ilyen korú hajó esetében, hogy a hajótest és a szerkezet 80% – a még mindig eredeti. 2015 októbere és 2017 májusa között 6000 órát vett igénybe a helyreállításra.

A 2017 – es felújítás után mi volt a terved ezzel a jachttal?

2018 – ban összehoztuk a Viola „rajongók” csapatát, és tisztelettudóan ünnepeltük a hajó 110 éves évfordulóját barátunk és kapitányunk, Fabien Després irányításával. Részt vettünk a Mediterrán klasszikus regattákon La Rochelle – ben, Antibes – ban, Imperia – ban, a Regatte Royales – on Cannes – ban és Voiles de St. Tropez – en. 2019 – ben vagy 2020-ban az volt a terv hogy a Viola – val átviorlázunk Cowes – ba a Cowes Classic Week – re, ahol a hajó az első éveit töltötte, de végül ez nem jött össze. 2021 – re az volt a terv hogy elvigyük a hajót egy szezonra az USA keleti partjára, a „Bristoli varázsló, Nathanael Herreshoff vizeire, és versenyezhessünk olyan hajókkal, amelyeket a Földközi – tengeren nem látunk, de sajnos a Covid járvány nagyon sok mindent átírt, így a hajóval végül a Mediterrán versenyeken maradtunk…

A hajó technikai adatai:

Tervező:               William Fife III

Építő:                   Fairlie, Scotland

Hajóosztály:           Vintage Gaff

Teljes hossz:         15.25 m

Szélesség:             2.89 m

Merülés:               1.88 m

Max. sebesség:     13 kts