X. Christian dán király a Dana nevű 6mR yacht tulajdonosa és kormányosa az 1920 – as években sokat versenyzett a Cannes – i öbölben. Az ő tiszteletére a Société des Reégates Cannoises és az International Yacht Club 1929 – ben úgy döntött, hogy hagyományos tavaszi regattájukat Régates Royales – nek nevezik el. Ez akkor egy igen jelentős lépés volt, és nem titkolt szándék arra, hogy megerősítse Cannes városának jelentőségét a nemzetközi vitorlázásban. Sajnos ez az elképzelés és verseny a hatvanas évekre teljesen leépült és elhalt.

Szerencsére a helyiek és sok klasszikushajó rajongó is bízott abban, hogy nem lesz ez így mindig. 1978 – ban a Cannes – i hajózási tanácsadó, Jean Pierre Odéro visszahozta a Régates Royales koncepcióját, hogy újra láthasson 6mR és 8mR yachtokat versenyezni. Napjainkban a királyok helyett inkább már hercegek vitorláznak ezekben az osztályokban, de a Régates Royales újra egy virágzó vitorlásverseny a Mediterránumban.

1857: Az első yachtok:

Prisian Léopold Bucquet visszavonult a mérnöki tevékenységtől, és hogy gyógyulására tudjon koncentrálni Cannes – ba költözött. Mindig is vitorlázott és  Cannes – ban elég hamar visszaemlékezett a „La Seine” – n  való vitorlázásaira, amit a tengeren is szeretett volna folytatni. Elbűvölte a Földközi – tenger kék színe, és úgy döntött, hogy átalakítja azokat a folyami hajókat, amelyeken korábban vitorlázott, és megrajzolta első hajóját, a L’Alma – t. A helyi gyártó Honoré Arluc közreműködésével 1857 – ben meg is épült az első hajó, amely Cannes – ban vitorlázott.

A L’Alma – t látva több lelkes vitorlázó is rendelt Arluc – tól néhány Léopold Bucquet által tervezett hajót. Ezután alig néhány hónap alatt elkészült a Léro (1858) Alphonse Gioan hajója, majd az Olga  Eugéne Tripet – Skrypitzine úrnak, Franciaország nyugalmazott szentpétervári konzuljának. 1859 – től a Touriste váltotta fel az L’Alma – t, amelyet tulajdonosa és tervezője túl lassúnak tartott. Később, még mindig Bucquet tervei szerint, Arluc megépítette a Fantasie – t Villambrosa hercegének. Ezek az úttörők hajótulajdonosok valójában mind Mr. Turcat’s hajóját, a Jeannette – et szerették volna legyőzni. Pár év telt el és a versengésből megszületett a Régates Royales.

1859 – 1864:

El lehet e képzelni a Régates Royales – t yacht clubok támogatása nélkül? A hagyományok története… Mr. Bucquet, Tripet – Skrypitzine, Béchart és Colquhoum támogatásával 1859 – ben megalakult a Société des Régates de Cannes. Ennek fényében április 25 – én a Touriste, az Olga, a Jeannette, és a Léro több csodálatos klasszikushajóhoz csatlakozva versenyeztek az első Cannes – i regattán.

Az ezt követő években Vallombrosa hercege megváltoztatja a Société des Régates sorsát. Határozott jelenlétével a herceg meghozta azt a presztízst a versenynek, amely még ma is vonzza a világ legjobb vitorlázóit. 1863 – ban megszervezte az első Mediterrannean versenyt vitorlás jachtok számára. Meghívásának 4 versenyjacht tett eleget és ezzel a versennyel 1864. október 1 – én nyitotta meg kapuit a Mediterranean Nautical Circle.

1894 – 1895: Az első királyi yachtok:

Vallombosa hercegének 1883 – as elvesztése kissé megkoptatta a verseny pompáját, ezért valami újításra volt szüksége a versenynek. 1891 – ben Cannes – ban létrehozták a Yachtsmen Union – t. 1894 – ben a Wales – i herceg is csatlakozott a versenyhez, előző évben elkészült hajójával a legendás Britannia – val. A következő évben, a „Grande classe” a Barclay Walker tulajdonában lévő Aisla – val bővült. Ezt a jachtot már azért építették, hogy legyőzzék vele a herceget, és innentől kezdve a Régates de Cannes a kihívások versenye lett.

„Egy esemény, amely kezdetektől vonzzotta az embereket a Boulevard de la Croisette – re. A Saint Pierre rakpart zsúfolásig megtelt, és a körúton, az Islands Place – től a Réserve – ig olyan tömeg volt, hogy mozdulni sem lehetett” írta a korabeli Le Yacht.

1929: Megszületett a Régates Royales:

A húszas években hatalmas élet volt Canneban, a francia Riviéra pedig minden tavasszal vonzzotta a vitorlázókat Európa minden részéről. 1927 – ben Jean Savage így nyilatkozott:

 „Cannes az a franciaországi kikötő, ahol több mint 200 hajó található, és ahol 80 versenyjacht sorakozik fel a rajtvonalon. Ilyenkor tavasszal Cannes – ba látogat az Európai vitorlázó elit, itt találkozhattunk Edmond Vidallal, a Société des Régates du Havre elnökével,  Pallavicini márkival, a Regio – Club Italiano elnökével, William Fife  – vel, a Le Havre – i hajóépítővel Arbaut  al, és a Cannes – i hajóépítővel Camatte – el akik nem csak versenyezni jöttek hanem azért is hogy lássák a jachtjaikat versenyezni…”

A következő évben Dánia királya, X Christian felkérte a Cannes – iakat, hogy szervezzenek 6mR versenyt, a hagyományra emlékezve. A király tiszteletére a Société des Régates Cannoises és az International Yacht Club of Cannes úgy döntött, hogy 1929 – től egy különleges versenyhetet szerveznek, amelyet Régates Royales neveztek el …

1929 – 1939: A Régates Royales aranykora

A Régates Royales olyanná vált, mint régen, amikor a Britannia a walesi herceg vezetésével a Cannes öblében vitorlázott. A dán király minden évben megtisztelte jelenlétével a „Royal” regattát, amelyen számos győzelmet aratott. A király a Dana nevű 6mR yacht – al versenyzett, a tíz hajós mezőnyben. Az első Régates Royales során X Christian két futamot nyert erős szélben, és a hat futamból még egy második helyet vitorlázott.

1939 – ig a király, 1937 és 1938 kivételével minden évben Cannes – ban versenyzett. Ezalatt négy 6mR jachtot építtetett, azzal a szándékkal, hogy a Régates Royales – on nyerjen: Dan (1932), Dan II (1935), Dania (1936) és Dan III. (1939). 1939 – ben megépült az első 8mR jacht a Gaulois, a Cannes – i tervező, Francois Camatte vadonatúj tervei alapján. Ez volt az utolsó alkalom, amikor a dán király Cannes – ban járt…

1946 – 1960:

A Sociétét des Régates a világháborúk előtti eseményekre emlékezve és a hagyomány irányelveinek megfelelően újraindította a Régates Royales – t 1946 – ban február 28 – tól március 3 – ig. Három 8mR és nyolc 6mR jacht vett részt a versenyen, amelyet Baron de Fenoyle nyert az Eole – vel. 1948 elején, X. Christian dán király közelmúltbeli halálának emléke után a Société des Régattes elnöke meghívta az özvegyét, Alexandrine királynőt, aki megnyitotta a Régates Royales – t. Sokan úgy gondolták, hogy a Metre osztályok nagyon drágák és a kisebb hajók felé fordultak így a 60 – as évek elejére a Régates Royales szinte teljesen feledésbe merült.

1978: Az újjászületés története:

A Cannes – iak úgy gondolták, hogy a Régates Royales – nek élnie kell tovább. Ehhez egy olyan ember rendkívüli eltökéltségére volt szükség, mint Jean-Pierre Odéro, aki akkoriban Cannes tengerészeti főtanácsadója volt, hogy újra megrendezze ezt a versenyt.

Jean – Pierre 1978 – ban leporolta a Régates Royales mappáját, hogy felelevenítse enne a remek versenynek a hagyományait, és egy színvonalas társadalmi eseményt hozzon újra létre. A versenyen csak a Meter jachtok vehetett részt, ahogy az volt a 20 – as 30 – as években.

Abban az évben mindössze három 8mR és 6mR jacht versenyzett. 1979 – ben tizenegy jacht állt már a rajtvonalon, köztük Chamatte, a France tervhajója. Svájci, svéd és amerikai hajók is csatlakoztak az eseményhez. Ez a nemzetközi részvétel olyan sikert aratott, hogy az emberek „rohantak” új hajókat építeni. Innentől a Régates Royales szeptemberi futamain a világ legjobb kormányosai versenyeztek 6mR, 8mR és 12mR jachtok fedélzetén. A mezőny később kiegészült több kisebb keelboat – al, mint a Requin, a Star és Dragon.

1978 – tól: Különleges Bajnokságok:

1978 – tól Cannes gyorsan „királyi” bázissá válik a Meter jachtok számára, akik minden évben hűségesen vesznek részt a versenyen. Lassan a 12mR jachtok is csatlakoztak a 6 és 8mR jachtokhoz. Az újonnan érkező osztály ekkor még Kupahajó volt, hiszen 1958 – tól 1987 – ig ilyen hajókkal versenyeztek az America’s Cup – ért. 2000 – ben már tíz hajó versenyzett a Régates Royales – on. 2007 – ben a Régates Royales alatt rendezték meg a 12mR Világbajnokságot, ahol 18 egység állt rajthoz ebben az osztályban. Gyakran a Régates Royales a Metre yachtok rangos versenyeinek alapjává vált. 1985 – ben a 6mR yacht világbajnokságot is itt rendezték ahol rekordszámú 39 hajó nevezett. A versenyt Philippe Durr (SUI) nyerte meg a Junior – al (Ex. Gitana). Az osztály világbajnokságát 1993 – ban, 1997 – ben és 2007 – ben is Cannes – ban rendezték.

Jean-Pierre Odéro közben meggyőzte az International 8 Metre Class – t, hogy ő rendezhessen 8mR Világbajnokságot a Régates Royales – el egy időben. A történet sokak számára még izgalmasabb lett azzal, hogy Edmond de Rothschild báró egy új 8mR jachtot építtet a verseny megnyerése érdekében. Amikor a báró megkérdezte Jean-Pierre – t, hogy ezt hogy lehet megoldani, akkor Odéro azt válaszolta, hogy: „a Durr volt a 6mR verseny győztese, és ennek így kell lennie a 8mR Világbajnokságon is!”.

Meggyőződése volt, hogy báró Edmon az 1986 – os Világbajnoki győzelmével ünnepeli majd 60. születésnapját a Gitany Sixty – vel. A hajót Cannes híres tervezője, Jacques Fauroux tervei alapján építettek. A versenyen Philippe Durr kormányzott.

1994: Régates Royales a Klasszikus jachtoknak:

Elizabeth Meyer látogatása az Endeavour – al nagy inspirációs forrás volt a Régates Royales számára. A következő évben néhány más klasszikus jacht is megmutatta magát és nézőhajóként követte a versenyt. 1994 – ben már a  klasszikus jachtok hivatalosan is részt vehettek a versenyen nem csak csodálhatták kívülről az eseményt. Ez egy újabb pozitív löket volt a Régates Royales életében. Néhány jachtot érdemes megemlíteni a részvevők közül a teljesség igénye nélkül: Adix, Créole (1926), Orion (1910), Lady Anne (1909), Tuiga (1909) Partridge (1885), Pen Duick (1898)…

2003: A nagy ember elvesztése:

Mióta újra indította ezt a csodálatos versenyt, Jean-Pierre Odéro mesterként irányította, és 25 év alatt tovább gyarapította és szebbé tette ezt az eseményt. Amikor eltűnt, a The Yacht Club de Cannes magáravállalta, hogy három évig irányítja a Régates Royales sorsát. Bruno Fauroux gyermekkorát vitorlázással töltötte, mivel a híres Cannes – i hajótervező, Jacques Fauroux fia volt, aki 8mR és 12mR terveinek köszönhetően vált híressé.

Jean – Pierre Odéro 2003 januárjában halt meg, váratlan hirtelenséggel. A Régates Royales – t 1978 – as újjászületésétől a 4 hajós versenytől, 24 éven át szervezte, egészen addig a sikerig, amelyet a verseny ma is jelent. 1985 – ben a 6mR egy évvel később pedig a 8mR világbajnokságot. 1987 – ben a Dragon Class – t is beemelte a versenybe. 1994 – ben a klasszikus jachtoknak nyitott utat, majd, 2000 – ben a 12mR osztálynak és ugyanebben az évben lett része a verseny a Prada Mediterranean Trophee – nak…

2005: Út a változáshoz

Mivel senki sem akarta Jean – Pierre helyét átvenni, a „Cannes Régates Internationales” nevű cég megszűnt. A Yacht Club de Cannes inkább új szervezetet hozott létre, és megalapította a „Société des Régates de Cannes” – t, amely a szervezésért és a sponzorokért felelt a vízi oldalt pedig a YCC végezte. Ezzel együtt a versenynek új szponzora, új vezetősége, új sajtóügynöksége és weboldala lett…

A főszponzor tekintetében a Panerai váltotta a Pradát a Classic Yacht Challenge hivatalos szponzoraként. Az olasz cég, Angelo Bonati vezetésével, a történelmi olasz haditengerészeti óramárkájával vált híressé.

Jean-Paul Ortelli, a Société des Régates de Cannes vezérigazgatójának az volt az elképzelése, hogy egy kis csapat nem rendelkezhet minden olyan kompetenciával, ami egy ilyen rendezvényhez szükséges. Éppen ezért a sajtókommunikációt és a versenyfalu infrastrukturájára igen komoly figyelmet fordított. Ettől kezdve minden évben több mint száz újságíró és fotós volt jelen a versenyen.

Ebben az évben végül 83 klasszikus jacht, 94 Dragon, és 20 darab 6- 8- és 12mR jacht vett rélszt a versenyen.

2006:

Az előző évet is sikerült felül múlni, hiszen 230 hajó adta le nevezését a regattára. A legfigyelemreméltóbb talán a 106 hajós Dragon mezőny volt

2007 – 2008: Ezek az évek talán nem a legsikeresebbek voltak a Regatta életében. 2007 – ben a viharos idójárás következtében 2 Dragon elsüllyedt, a 12mR France árboca eltört, az Adria és Nagaina pedig ütközött.

A 2008 – ban ünnepelt 30. születésnapját a Regatta és minden megvolt ahhoz, hogy egy igazán nagy és szép évforduló legyen. Ebben az évben csatlakozott a versenyhez a Tofinou 9,5 flotta is. Sajnos az ünnepet egy tragikus haláleset beárnyékolta, Wilfried Tolhurst a Safir 8mR jacht kormányosa a vízen elhunyt. A család kívánságára a versenyt folytatták.

2018 – ban rendezték a 40.alkalommal a Regattát, itt abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy pár napig sikerült beletekinteni a versenybe (https://klasszikushajok.hu/2019/02/08/2018-40-regatta-royal-cannes/).

Idén rendezik meg a 45. Régates Royales – t és úgy tűnik, hogy a szervezők Jean-Pierre Odéro nyomdokait követve őrzik a hagyományokat a Földközi tenger egyik legnagyobb klasszikus regattájával…