Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják.  A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a legmenőbb yacht, a második részben Juan Kouyoumdjian (Juan K) (https://klasszikushajok.hu/2022/12/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-ii-dilemma-1891). A harmadik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/02/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iii-westward-1910)Bill Tripp választott, a negyedikben pedig(https://klasszikushajok.hu/2023/02/13/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iv-jolie-brise) Rick Tomlinson. Az ötödik részbenChris Tibbs meteorológus és vitorlázó mondta el hogy miért éppen a Mariquita – ra esett a választása (https://klasszikushajok.hu/2023/05/18/a-vilag-legmenobb-jachtjai-v-mariquita) a hatodik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/12/04/a-vilag-legmenobb-jachtjai-vi-a-star) pedig Enrico Chieffi kedvenc hajótípusáról olvashattunk. A hetedik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/12/29/a-vilag-legmenobb-jachtjai-vii-a-dhow/) Bruno Dubois a Francia America’s Cup kihívó Orient Express Racing egyik vezetője pedig az arab vizeken oly közkedvelt Dhow – t választotta.

A mostani részben Tracy Edwards – ot kérdeztük, hogy Ő mit választana. Tracy Edwards (MBE) volt az első, kizárólag női legénységgel induló hajó kormányosa az 1989 – 90 – es Whitbread Round the World Race – en. 2014 – ben sikerült visszaszereznie kedvenc Maxi – ját a Maiden – t az Indiai – óceánról, helyreállította és elindította a The Maiden Factor porjektet, melyben bolygónk körbehajózása mellett a lányok oktatására szeretné felhívni a figyelmet.

A legmenőbb jachtokra visszatérve Tracy azt mondja, hogy a szíve mindig is a Maiden – é lesz, azé az 58 láb hosszú, Bruce Farr által tervezett Maxi – é, amellyel az 1989 – 90 – es Whitbread Race – en versenyeztek, és amelyet a Maiden Factor projekt keretein belül újra vitorláznak:

„De ha másik hajót kellene választanom, az A Swan 65 lenne.”

A Sparkman és Stephens által tervezett Swan 65, önmagában is egy legendás dizájn, hiszen az 1973 – 74 – es, első Whitbread Race – en már beírta magát a vitorlás történelembe, amikor Ramón Carlin a Sayula II – well, 133 nap és 13 óra alatt körbe érve megnyerte a versenyt. Ezt a győzelmet 2016 – ban a The Weekend Sailor című dokumentumfilmben is bemutatták.

A Whitbread skierek azonban itt nem fejeződtek be, ugyanis a következő versenyen három másik Swan 65 – ös is 1 – 5 – ben végzett. A 2. helyen a Kings’ Legend végzett Nick Ratcliffe kormányzásával és Skip Novak navigátorral, negyedik lett a Disque d’Or, az ötödik pedig az ADC Accutrack.

Amikor a típus 1972 – ben először megépítették a finnországi Nautor gyárban, akkor a legnagyobb üvegszálas jacht típus volt a piacon.

Amikor a 1980 – as évek elején egy Swan 65 – ösön vitorlázott, Tracy – t elsőre is teljesen megbabonázta a hajó formavilága.

„Annyira gyönyörű volt és csodálatos érzés volt vele vitorlázni. A belső tér és famunkák is olyanok tökéletesek, hogy az ember nem is szeretne máshol élni.”

Az eredeti típust 1972 és 1989 között gyártották. Az eredeti Sparkman and Stephens által tervezett hajókból összesen 41 darab készült többnyire ketch rudazattal, de néhány hajó sloop rigget is kapott.

A Swan 65 Sayula II. technikai adatai:

Teljes hossz:                  19,84 m

Vízvonalhossz:              14,33 m

Szélesség:                      4,98 m

Merülés:                        2,9 m

Maximum sebesség:       14 kts