A Ranger eredeti tulajdonosa és skippere Harold Vanderbilt (1884 – 1970) gazdag családban született és a vagyonának egy jó részét arra fordította, hogy több ízben is megvédje az America’s Cup – ot. A Harvard – on szerzett jogi diplomát, ezután három sikeres Kupa győzelmet tudhatott magáénak. 1930 – ban az Enterprise – al, majd 1934 – ben a Rainbow – val és végül 1937 – ben a Ranger – el. Vanderbilt taktikusa mind a három alkalommal Sherman Hoyt volt. Vanderbilt legnagyobb sikere az 1934 – es Kupa volt ahol is 2:0 – ra az Endeavour vezetett, majd innen nyert három futamot sorozatban a Rainbow – al.

A Ranger – t eredetileg az 1937 – es Kupára építették ahol is sikeresen védte meg azt, angol kihívója az Endeavour II. – vel szemben 4:0 arányban Newport Rhode Island – en. Ez volt az utolsó America’s Cup ahol még a J – Class yacht – ok vitorláztak. A hajó tervezésénél törekedtek arra, hogy a szabályok adta lehetőségeken belül a legnagyobb hajót építsék 87 lábas vízvonallal. Ezen szempontokat figyelembe véve a rendelkezésre álló igen rövid idő alatt összesen nyolc terv született, amiben felhasználták a korábbi Kupa hajók az Endeavour I. és a Rainbow terveit is. Szintén ennél a tervezésnél használtak először kísérleti modell kádakat is. A Ranger – t Starling Burgess és Olin Stephens tervezte és a Bath Iron Works építette. 1936 őszére a terveket Vanderbilt jóváhagyta és elkezdődhetett a gyártás. A hajót végül 1937. május 11 – én mutatták be. Az eredeti Ranger a maga korában az egyik legsikeresebb hajó volt, hiszen 34 versenyből 32 győzelmet tudhatott magáénak.

Az új Ranger

A mai (J – Class) Ranger nem az eredeti 1935 – ös hajó, hanem az eredeti tervek alapján készült replika, amit a Skagen – i Danish Yacht Shipyard épített és 2003 végén mutattak be. A Ranger tulajdonosa először az Endeavour – t és a Velsheda – t látta versenyezni 1998 – ban az Antigua Classic – on amikor is eldöntötte, hogy neki is kell egy ilyen hajó. A következő évben az Endeavour – t bérelte ki szintén erre a versenyre. A verseny után a többi tulajdonossal eldöntötték, hogy újra szervezik az osztályt és megalkották az új osztályelőírásokat is.

A Ranger – t végül 2002 elején kezdték el építeni, az eredeti tervek és a J – class Association Rules alapján valamint a mai kor kényelmének és biztonsági előírásainak megfelelően. Az építésnél arra is figyeltek, hogy a hajó alkalmas legyen óceáni vitorlázásra is. A hajót végül 2003 – decemberében mutatták be. 2004 januárjában átvitorláztak vele az Atlanti Óceánon, majd megkezdte versenyzését a Karib – on áprilisban. 2005 – 2006 – ban a hajó kisebb átalakításon esett átt, amikor is a Dykstra Naval Architects a menettulajdonságait javította egy kicsit. Ezután a hajó folyamatosan versenyzett a J – Class Regattákon többek között a 2017 – es America’s Cup Superyacht Regattán és a Newport – ban rendezett első J – Class Világbajnokságon is.

2021 – ben az America’s Cup előversenyeként ismét lesz verseny a J – Class – nak, amire a hajó tulajdonosa szerette volna, ha a szükséges javítások elkészülnek, ezért a (J – 5) Ranger egy időre a Vitters Shipyard – ban időzött ahol a hajó több részét is felújították. A munkák között szerepelt a motortér és a rigg teljes felújítása. A hajó emellett új hidraulika rendszert kapott és cockpit – et és a kormányállást is felújították. A hajótest és a teak fa deck is teljes megszépült.

A tulajdonos képviselője Greg Sloat elmondta, hogy a Ranger a lehető legjobb állapotba került a 2021 – es versenyre. Kiemelte, hogy ez a Vitters Shipyard csapatának köszönhető, akik abszolút rugalmasak és kreatívak voltak a felújítás során.

A Ranger felújításának project managere Gerrit Jongman elmondta, hogy nagy megtiszteltetés volt számukra a hajón dolgozni. „Ez a hajó gazdag történelemmel rendelkezik és egy igazi vitorlás műremek. Az olyan egyszerű embereknek, mint mi a vitorlázás a hobbijuk és egy ilyen hajó felújítása mindig különlegesség”.

A hajó csakúgy, mint 2003 – as bemutatása után ismét a Karib tenger felé veszi az irányt, ahol 2020 – ban a St. Barts Bucket Regatta – n mutatkozik majd be újra. A szezon végeztével pedig elindul majd Új – Zéland felé, ahol 2021 – ben majd a Mastercard J – Class Regattán fog versenyezni.

J5: Ranger

LOA:                    41.6 m

Beam:                  6.4 m

Draught:               4.9 m

Manufacturer:       Danish Yachts, Skagen

A Ranger honlapja:

http://www.sy-ranger.com