Korábbi cikkeinkben a négy még aktív, Wiliam Fife által tervezett 15 metre gaff cutter – ek közül már foglalkoztunk a Hispania 1909 (ESP – 1) – val (https://klasszikushajok.hu/2019/12/1 5/esp-1-hispania-egy-1909-es-fife-gaff-cutter-tortenete/), a Mariska 1908 (D – 1) – val (https://klasszikushajok.hu/2023/11/21/mariska-1908-egy-ujabb-csodalatos-fife-gaff-cutter-tortenete), és a Tuiga 1909 (D – 3) – val is (https://klasszikushajok.hu/2023/11/29/15mr-yacht-tuiga-1909-a-monacoi-hercegseg-ekkove/)

Jelenleg ezekből a hajókból már csak négy vitorlázik a Mediterrán versenyeken, így sorozatunk utolsó részében a „legfiatalabb” hajóval a The Lady Anne 1912 (D – 10) – vel foglalkozunk egy kicsit. Talán kicsit vicces leírni, de a legfiatalabb 15mR Fife Gaff cutter is több mint 110 éves J.

A The Lady Anne – t a legendás skót tervező, William Fife III tervezte, és építette a Clyde River – i Fairlie yardban 1911 – 1912 között, a jól ismert gazdag Clyde – i család feje, George Coats számára. Coats azzal bízta meg Fife – t, hogy tervezzen egy olyan hajót, amivel vissza tudja szerezni a hőn áhított 15mR osztály legértékesebb trófeáját, melyet 1911 – ben a német Paula nyert el.

A The Lady Anne építésével egy időben, Charles E. Nicholson is tervezett az osztály számára, egy igen radikális formával rendelkező „rohanógépet” az Istria – t. A hajó formájának és új rudazatának köszönhetően több éven át uralta az osztályt. A The Lady Anne csak gyenge szélben tudta valamennyire felvenni vele a versenyt. Nem meglepő, hogy két évvel a vízre bocsátás után, Coats jachtját is Marconi rudazatúvá alakították… Az új Marconi rudazatú versenyhajónak azonban nem jutott lehetőség a bizonyításra, mert időközben kitört a háború.

A két Világháborúban a vitorlásnak a tengerjáró hajók viszonylag nyugodt élete jutott, illetve a második világháború idején lőszerszállításra használták. Időközben az ólom kiel – ét, vasra cserélték és a rudazatot átalakították ketch – é. A hajó egy darabig gazdátlanul hánykolódott Spanyolországban, majd visszatért a Hamble vizeire a már rég esedékes nagy felújításra.

A hajót 1990 – ben mentették meg a teljes enyészettől. A testet és a bordákat teljesen átvizsgálták, amelyek már nagyrészt belerohadtak a fa palánkozásba. A far egy részét újjáépítették, a hajótestet alaposan megújították, és a belső tereket is újra alkották az eredeti tervek szerint. Ezekhez a munkálatokhoz főleg európai dió – t használtak. Emellett a fedélzeti ablakok és lejárók is megújultak. A rudazatot is ekkor cserélték le gaffos rudazatra. A fedélzeti szerelvények is megfiatalodtak, modern anyagokból, így inox és bronzból versetek kerültek fel a hajóra. 1999 – re be is fejeződött a felújítás, és a hajó azóta a Mediterrán térségben versenyez az „osztálytársaival” együtt…

A The Lady Anne technikai adatai:

Típusa:                          15 Metre Class Cutter

Tervező és építő:            William Fife III, William Fife & Son, Fairlie, Scotland

Vízre bocsájtás éve:        1912

Első tulajdonos:             George Coats

Teljes hossz:                  30.2 m

Vízvonal hossz:              14.60 m

Szélesség:                      4.15 m

Merülés:                        3.00 m

Súly:                              39 tonna

Vitorlaszám / felület:      D – 10 / 229 m²