Valamikor a SailingAnarchy olvasása közben került a látokörömbe ez a hajó. Arra lettem figyelmes hogy egy fiatal angol hajóépítő vicces videóval mutatja be hogyan vette meg 1 USD – ért, és hogyan fogja felújítani ezt az 1910 – ben épült 48 lábas fa hajót, ami valaha szebb napokat is megélt hiszen 1927 – ben a Fastnet Race – en abszolút másodiknak futott be, de a korrigált idő alapján ő nyerte a versenyt.
A www.klasszikushajok.hu FaceBook oldalán a hajó felújításáról készült videokat folyamaosan közzétesszük, de talán érdemes kicsit a hajó történetéről is megemlíteni pár mondatot.
A hajót a neves angol művész és yachttervező Albert Strange tervezte 1910 – ben. A hajó 48 láb (14,6 m) hosszú 12 láb 10 inch (4 m) széles, 7 láb 6 inch (2,3 m) merüléssel, és gaffos vitorlázattal rendelkezik. A Tally Ho eredetileg Betty néven épült dél angliában Shoreham by Sea – ben a Stow and Son Yacht műhelyében Charles Hellyer – nek. A hajót az eredeti tervek szerint nem versenyzésre, hanem sétavitorlázásra és mélytengeri halászatra akarták használni. 1913 – ban Charles Hellyer egy nagyobb hajót építtetett ami Betty II. néven épült meg, az első hajót pedig eladta Lord Stalbridge – nek akitől a Tally Ho nevet kapta.
Mint ahogy korábban is írtam a Tally ho nyerte az 1927 – ben viharos időjárási körülmények között mergendezett Fastnet Race – t, ahol összesen 15 – en rajtoltak és még ennél is kevesebben futottak be. A versenyen a Tally Ho másodiknak futott be és csak 52 percet kapott az abszolútot nyerő La Goleta – tól.
A hajó alavetően egy tipikus Pilot Cutter. Ezt a Bristol Channel – re tervezték, ahol általában erős szél és hullámzás van. A hajó egyárbócos, gaffos, széles testel és nagy mélyjárattal rendelkezik, gyors és könnyen manöverezhető és az sem elhanyagolható szempont, hogy minimális vitorlázó személyzetet igényel.
A Tally Ho 2017 – ig az Albert Strange Association tulajdonában volt, akik szerették volna felújítani a yachtot, de a munkálatokhoz nem sikerült megfelelő anyagi forrásokat előteremteni. A hajó olyan állapotba került, hogy gyakorlatilag teljesen újra kellett építeni. Ekkor döntöttek az eladás mellett.
A hajót egy fiatal angol hajóépítő és vitorlázó Leo Sampson Goolden vette meg egy egész amerikai dollárért. Azóta a hajót a Washington állambeli Sequim – be szállíttatta, ahol elkezdte felújítani. Először egy nyitott hangárt épített a hajónak ahol már az időjárástól védett helyen lehetett dolgozni. Ezután a deck lebontása következett, majd a bordák a palánkok és a kiel cseréje. A felújításról folyamatosan Video Blog – ban számol be amit a FaceBook oldalunkon mi is folyamatosan közzéteszünk. Leo kiváló példája azoknak a kihalófélben lévő hajóépítőknek akik még a hagyományos módon fa hajók építésével és felújításával foglalkoznak. Lehet elég szerencsés, hogy angol hajóépítőként egy legendás 107 éves angol hajót tud felújítani. Amikor megtalálta a hajót egy fólia alatt rohadt szét a test. Minden normális ember továbbment volna és nem is foglalkozott volna egy ilyen hajóval de szerencsére Leo nem lépett tovább. Küldetésének tekinti, hogy a hajó (amely már nyert Fastnet – et) újra régi dicsőségét nyerje vissza és újra brit vízeken vitorlázzon. A felújítás nem egyszerű vállalkozás és sokak szerint egyszerűbb lett volna egy replikát építeni, de Leo meg akarta menteni a Tally Ho – t. A hajó újjáépítésénél is hagyományos szerszámokat használnak főleg, vésők gyaluk stb… de emellett néha a láncfűrész és néhány modernebb eszköz is előkerül.
A hajó felújítása még nem tudni mikor fejeződik be, de a kiel tartó és a hajó gerince már ki lett cserélve, illetve jónéhány borda és a kormány tartója is megújult már. Leo – t a hajó felújításában több önkéntes is segíti, akik hosszabb – rövidebb ideig segítenek a munkálatokban…
A hajó technikai adatai:
LOA: 48 ft / 14.6m
LWL: 44ft 6in / 13.5m
Beam: 12ft 10in / 4m
Draft: 7ft 6in / 2.3m
Built: 1910
Típus: Gaff Cutter yacht
A Tally Ho honlapja:
Web:
Vlog: