A hajót 1909 – ben XIII. Alfonz megrendelésére a híres skót hajótervező és építő William Fife tervei alapján kezdték el építeni a Karpad de Pasajes Shipyard – ban. A hajónak később több tulajdonosa is volt a II. világháborúban például a British Navy volt épp nem túl jó gazdája a hajónak.

A hajótestet 2005 – ben angliában a Fairlie Restoration felújították. Ezután Palma de Mallorca – ra szállították, hogy a belső tereit és a rudazatát elkészítsék az Astilleros Shipyard – ban. Eközben a hajó felújításáért felelős Hispania alapítvány csődbe ment így a hajó felújításának befejezése kérdésessé vált. A megoldást egy másik alapítvány a Puerto Cherry – i (Cadiz) székhelyű Fundacion Isla Ebusitana jelentette, aki a spanyol hajózási emlékek megmentésével foglalkozik. A hajót végül 2012 – ben sikerült újra vízre tenni és a Mediterrán versenyeken már tudott csatlakozni a még vitorlázó testvérhajóihoz, a Tuiga – hoz (1909), a Mariska – hoz (1908) és a The Lady Anne – hez (1912).

A hajótest teljes mértékben fából épült. A hajó teljes hossza meghaladja a 25 métert, a deck hossza kicsit több mint 19 méter a vízvonalhossza pedig közel 15 méter. A szélessége 3,6 méter a merülése pedig 2,5 méter. A hajót 19 – 20 fős legénység vitorlázza, akiknek az összehangolt és precíz munkája szükséges ahhoz, hogy a közel 500 m2 vitorlafelületet biztonságban kezeljék.

A Hispania alapvetően versenyhajónak épült, így teljes mértékben megfelel a 15 Meters International Class osztályelőírásainak. Az osztályt 1907 – ben hozták létre, és igazi versenyosztálynak szánták hasonlóan a 6, 8, 12mR yachtokhoz. A 15 méter nem a hajók hosszát jelenti hasonlóan az R yacht – okhoz hanem a matematikai képlet eredményének kell 15 – nek lennie.

Ezekből a hajókból összesen 20 készült világszerte 1907 és 1917 között és akkoriban a legikonikusabbnak számító helyszíneken, Cowes – ban és San Sebastián – ban vitorláztak velük. A 20 akkori egységből jelenleg már csak négy maradt meg.

Az Ebustiana Island Foundation és a Yacht Club de Monaco szervezésében 2012 – ben először sikerült Európabajnokságot szervezni az International 15 Meter class – nak. A verseny érdekessége az volt hogy több mint egy évszázad után nem feltétlenül az osztály fénykorában sikerült egy ilyen eseményen ünnepelni. A versenyt akkor a  The Lady Anne nyerte, a Hispania a harmadik helyen végzett.

A hajó technikai adatai:

Tervező:               William Fife III

Hajótípus:             15 Metre Class

Rudazat:               Gaff Cutter

Építés éve:            1909

Építő:                   Astilleros Karrparo

LOD m / ft:           19.3m / Originally: 63

LWL m / ft:           14.9m / Originally: 49′ 2

Beam m / ft:           3.6m / Originally: 12′

Draft m / ft:           2.5m/ Originally: 8′ 4

Gyártási száma:    568

Vitorlaszám:         D5 ESP 1

A hajó honlapja:

http://www.hispania1909.com/