A hajót 1909 – ben XIII. Alfonz megrendelésére a híres skót hajótervező és építő William Fife tervei alapján kezdték el építeni a Karpad de Pasajes Shipyard – ban. A hajónak később több tulajdonosa is volt a II. világháborúban például a British Navy volt épp nem túl jó gazdája a hajónak.
A hajótestet 2005 – ben angliában a Fairlie Restoration felújították. Ezután Palma de Mallorca – ra szállították, hogy a belső tereit és a rudazatát elkészítsék az Astilleros Shipyard – ban. Eközben a hajó felújításáért felelős Hispania alapítvány csődbe ment így a hajó felújításának befejezése kérdésessé vált. A megoldást egy másik alapítvány a Puerto Cherry – i (Cadiz) székhelyű Fundacion Isla Ebusitana jelentette, aki a spanyol hajózási emlékek megmentésével foglalkozik. A hajót végül 2012 – ben sikerült újra vízre tenni és a Mediterrán versenyeken már tudott csatlakozni a még vitorlázó testvérhajóihoz, a Tuiga – hoz (1909), a Mariska – hoz (1908) és a The Lady Anne – hez (1912).
A hajótest teljes mértékben fából épült. A hajó teljes hossza meghaladja a 25 métert, a deck hossza kicsit több mint 19 méter a vízvonalhossza pedig közel 15 méter. A szélessége 3,6 méter a merülése pedig 2,5 méter. A hajót 19 – 20 fős legénység vitorlázza, akiknek az összehangolt és precíz munkája szükséges ahhoz, hogy a közel 500 m2 vitorlafelületet biztonságban kezeljék.
A Hispania alapvetően versenyhajónak épült, így teljes mértékben megfelel a 15 Meters International Class osztályelőírásainak. Az osztályt 1907 – ben hozták létre, és igazi versenyosztálynak szánták hasonlóan a 6, 8, 12mR yachtokhoz. A 15 méter nem a hajók hosszát jelenti hasonlóan az R yacht – okhoz hanem a matematikai képlet eredményének kell 15 – nek lennie.
Ezekből a hajókból összesen 20 készült világszerte 1907 és 1917 között és akkoriban a legikonikusabbnak számító helyszíneken, Cowes – ban és San Sebastián – ban vitorláztak velük. A 20 akkori egységből jelenleg már csak négy maradt meg.
Az Ebustiana Island Foundation és a Yacht Club de Monaco szervezésében 2012 – ben először sikerült Európabajnokságot szervezni az International 15 Meter class – nak. A verseny érdekessége az volt hogy több mint egy évszázad után nem feltétlenül az osztály fénykorában sikerült egy ilyen eseményen ünnepelni. A versenyt akkor a The Lady Anne nyerte, a Hispania a harmadik helyen végzett.
A hajó technikai adatai:
Tervező: William Fife III
Hajótípus: 15 Metre Class
Rudazat: Gaff Cutter
Építés éve: 1909
Építő: Astilleros Karrparo
LOD m / ft: 19.3m / Originally: 63
LWL m / ft: 14.9m / Originally: 49′ 2
Beam m / ft: 3.6m / Originally: 12′
Draft m / ft: 2.5m/ Originally: 8′ 4
Gyártási száma: 568
Vitorlaszám: D5 ESP 1
A hajó honlapja:
2 thoughts on “ESP – 1 Hispania: Egy 1909 – es Fife Gaff Cutter története”