Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják. A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a legmenőbb yacht, a második részben Juan Kouyoumdjian (Juan K) (https://klasszikushajok.hu/2022/12/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-ii-dilemma-1891). A harmadik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/02/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iii-westward-1910) Bill Tripp választott, a negyedikben pedig (https://klasszikushajok.hu/2023/02/13/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iv-jolie-brise) Rick Tomlinson. Az ötödik részben Chris Tibbs meteorológus és vitorlázó mondta el hogy miért éppen a Mariquita – ra esett a választása (https://klasszikushajok.hu/2023/05/18/a-vilag-legmenobb-jachtjai-v-mariquita) a hatodik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/12/04/a-vilag-legmenobb-jachtjai-vi-a-star) pedig Enrico Chieffi kedvenc hajótípusáról olvashattunk. A hetedik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/12/29/a-vilag-legmenobb-jachtjai-vii-a-dhow/) Bruno Dubois a Francia America’s Cup kihívó Orient Express Racing egyik vezetője pedig az arab vizeken oly közkedvelt Dhow – t választotta. A nyolcadik részben (https://klasszikushajok.hu/2024/03/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-viii-swan-65-sayula-ii/) Tracy Edwards (MBE) a Swan 65 Sayula II – t választotta, amely hajó nyerte az 1973 – 74 es Whitbread mai nevén The Ocean Race – t. A mostani részben pedig szintén egy korábbi Whitbread győztes legénységet és fotóst Onne van der Wal – t kérdeztük ő mit választana.
Ő a Dabchick class – t választotta. Onne van der Wal az egyik legelismertebb fotós a vitorlássportban. Hollandiában született, Dél-Afrikában nőtt fel. Miután 1981 – 82 – es Whitbread – en győztes csapat tagjaként vitorlázott, Newportba költözött, és közel négy évtizedet töltött a világ legjobb regattáinak fotózásával.
„A „Dabbie” egy nagyon népszerű ifjúsági hajó volt, és szerintem a valaha volt egyik legjobb oktatóhajó. Mindenki, aki vitorlázott gyerekként Dél – Afrikában, a Dabbie – n kezdte. A hajót Jack Koper tervezte, és három rétegelt lemezből készült, egy fa kereten, nagyon egyszerű és olcsó megépíteni.
„A hajónak lapos fedélzete van, és scow – bow orr kialakítása, cockpit nélkül. Így szeles időjárásban a hajó csak siklik és nem telik meg vízzel. A rudazat és a vitorlázat is egyszerű egy nagy és egy orrvitorlával halad.”
„A kis dinghy tökéletes volt a szeles fokvárosi vitorlázáshoz, ahol a délkeleti oldal rendszeresen 20 csomót meghaladó szél fúj. A Dabchicks class még ma is él és virul. A flotta közel 5000 hajót számlál Dél – Afrikában.
„Gyerekkoromból sok kedves emlékeim van, a Dabchick – ről, amivel vitorláztam a Zeekoe Vlei Yacht Club – ban. Azt a hajót apám épített nekem. A Dabbie felkeltette bennem a vitorlázás iránti szenvedélyt, ami később a tőkesúlyos hajók felé és végül az 1981 – 82 – es Whitbread Race megnyeréséig terelt.
A Dabchick egy dél-afrikai ifjúsági vitorlás dinghy, amelyet egy vagy két gyerek vitorlázik. A hajó Bermuda riggel szerelt egy nagy és egy orrvitorlával szerelt. A hajótest nagyon lapos, nincs cockpitje, így a legénység egy teljesen lapos fedélzetén ül. A hajót a skót Jack Köper tervezte 1955 – ben, de csak 1956 – ban került vízre az első darab. Megjelenése óta közel 3500 tervet adtak el építőknek, és több mint 4000 hajót építettek meg. A hajót általában fiatalok vitorlázzák, Optimist helyett, mielőtt más hajóosztályokba lépnének.
Évtizedeken keresztül mindegyik Dabchick rétegelt lemezből épült, de ma már üvegszálas hajókat építenek. Ennek ellenére még mindig több tucat fahajó vitorlázik és versenyképes.
A Dabchick technikai adatai:
Megjelenés éve: 1956
Teljes hossz: 3,6 m
Szélesség: 1,15 m
Vitorlafelület: 5,57 m2
Súly: 38,6 kg
Maximális sebesség: 12 kts