Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják.  A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a legmenőbb yacht, a második részben Juan Kouyoumdjian (Juan K) (https://klasszikushajok.hu/2022/12/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-ii-dilemma-1891). A harmadik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/02/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iii-westward-1910) Bill Tripp választott, a negyedikben pedig (https://klasszikushajok.hu/2023/02/13/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iv-jolie-brise) Rick Tomlinson. Az ötödik részbenChris Tibbs meteorológus és vitorlázó mondta el hogy miért éppen a Mariquita – ra esett a választása (https://klasszikushajok.hu/2023/05/18/a-vilag-legmenobb-jachtjai-v-mariquita/)

A hatodik részben Enrico Chieffi vitorlás olimpikon mondta el miért éppen a Star hajóosztályra esett a választása. Chieffi 1984 – ben és 1996 – ban volt olimpikon. 1985 – ben 470 – es VB – t nyert testvérével. 1996 – ban pedig Roberto Sinibaldi – val Star VB – t. Emellett 1992 – ben a Louis Vuitton Cup – on az Il Moro Challenge navigátora volt, illetve a 2000 – es Louis Vuitton Cup – on a svájci FAST 2000 challenge – el vitorlázott.

A legmenőbb hajó minden bizonnyal a Star – mondja Enrico Chieffi. Nyilvánvaló, hogy egyrészt személyes okok miatt vélekedik így, mert volt világbajnok az osztályban, másrészt ez egy több mint 100 éves design, de a maga módján mégis igen modern tervezés.

„A Star nem egy túl kiegyensúlyozott hajó, és megtalálni a megfelelő egyensúlyt egyfajta művészetet jelent. De amikor megtalálod, olyan, mintha egy szimfóniát hallanál a zongorán. Olyan érzéseket ad, mint egyetlen másik hajó sem. Ha megtalálod a megfelelő dallamot, az gyönyörű, és egyedi. A vitorlázás most nagyon gyorsan fejlődik a foil – okkal, és nagyon szeretem. De ugyanakkor ezeknek a régi osztályoknak a szépsége elsősorban az, hogy lassúak. Egy olyan lassú hajóban, mint a Star, az Etchells vagy a Dragon, sokkal fontosabb a taktika, a stratégia, valamint a flottában való gondolkodás, és a versenypálya uralása. Szóval ez egy másfajta műfaj és öröm.”

„De ha 80 éves leszek, elkezdek majd Moth – al vitorlázni. Arra készülök, hogy ehhez is elég fitt legyek.”

A Star Története:

A Star egy 6,9 méter hosszú one design tőkesúlyos versenyhajó, amivel két ember vitorlázik. A terveket Francis Sweisguth rajzolta meg 1910 – ben. 1932 és 2012 között olimpiai osztály volt. A hajó sloop riggel szerelt a nagyvitorlája sokkal nagyobb, mint a hasonló méretű más hajóknak. Más ugyanilyen méretű hajókhoz hasonlóan a Star – nak nincsen spinakkere vagy egyéb hátszélvitorlája, de talán nincs is erre szükség, hiszen a gross és a fock együtt 26,5 m2. Hátszélben a fockot egy rúddal tartják ki, amivel tökéletesen lehet pillangózni.

Kezdetben a hajók fából épültek, de a mai modern hajók már üvegszálas műanyag erősítésűek. A hajó teljes súlya 671 kg a teljes vitorlázat pedig 26.5 m2. A Star – nak az egyik legnagyobb újítása az albarendszere volt, amely egy sínen félkörívben fut így mindig a legoptimálisabb szögben tudja feszíteni a baumot. A hajó mindamellett hogy egy igen finom hangszer egyben komoly fizikális játék is, hiszen a legénység teljes teste a hajón kívül van, és az sem árt, ha legalább 100 – 120 kg nyom egy ideális Star mancsaft. A kormányos “csak” a szokásos módon hevederrel lógja a hajót.

A Star – t 1910 – ben Francis Sweisguth, tervcezte a William Gardner Marine tervezőirodában. A Star után nem sokkal Sweisguth több hajót is tervezett még, amelyek a teljesség igénye nélkül: Silent Maid, a Barnegat Bay B – class catboat. Az első 22 Star – t Port Washington – ban, New York államban, Ike Smith építette az 1910 télen. Azóta több mint 8500 hajót építettek már a típusból, amiből több mint 2000 versenyez is 170 flottában, 27 országban. A rigget többször is módosították de a test azóta változatlan maradt. 1922 januárjában alakult meg az osztály legfőbb  szerve, a Star Class Yacht Racing Association egy New York City meeting alakalmával. Akkoriban ez volt az első one – design osztályszövetség.

Az osztály utoljára 2012 – ben London – ban szerepelt az olimpián, de utána is sikeresen életben tudták tartani az SSL – el (Star Sailors League). Több SSL Final – t is rendeztek a Bahamákon, ahová a világ, aktuálisan legjobb vitorlázóit, illetve a Star ranglista legjobbjait hívták meg. Emellett több Lake és City Grand Slam – et is rendeztek, ami vonzóvá tette az osztályt. Újabban a fiatalokat is vonzza az osztály, hiszen tökéletes utánpótlásnevelésre is.

Hazai vizeken korábban népesebb volt a flotta, de 2012 London után itthon is megtorpant egy kicsit az osztály. Köszönhetően a Spartacus Vitorlás Egyletnek az osztály (flotta) megmaradt, amiből több egység is jár nemzetközi versenyekre. Itthon is elindult a fiatalok bevonzása az osztályba és reméljük, hogy a 2024 – es Bajnokságon tíz feletti létszámmal versenyez majd a flotta…

A Star technikai adatai:

Tervező:               Francis Sweisguth

Tervezés éve:        1910

Legénység:           Kormányos, mancsaft (S + 1,5 C ≤ 250 kg)

Teljes hossz:         6,922 m

Vízvonalhossz:     4,724 m

Szélesség:             1,734 m

Merülés:               1,016 m

Súly:                    ≥ 671 kg

Tőkesúly:             401.5 ± 7 kg

Rudazat:               sloop

Árbóc hossz:        9.652 m

Gross:                  20.5 m2

Fock:                    6.0 m2