Azt hogy egy vitorlás yacht mitől lesz a legjobb vagy legmenőbb a rajta vitorlázók, és az elért eredmények mellett a technikai újítások is befolyásolják. A legmenőbb jachtok első részében (https://klasszikushajok.hu/2022/11/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-i-reliance-1903) Andre Hoek tervező mondta el hogy szerinte melyik a legmenőbb yacht, a második részben Juan Kouyoumdjian (Juan K) (https://klasszikushajok.hu/2022/12/15/a-vilag-legmenobb-jachtjai-ii-dilemma-1891). A harmadik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/02/06/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iii-westward-1910) Bill Tripp választott, a negyedikben pedig (https://klasszikushajok.hu/2023/02/13/a-vilag-legmenobb-jachtjai-iv-jolie-brise) Rick Tomlinson. Az ötödik részben Chris Tibbs meteorológus és vitorlázó mondta el hogy miért éppen a Mariquita – ra esett a választása (https://klasszikushajok.hu/2023/05/18/a-vilag-legmenobb-jachtjai-v-mariquita/) a hatodik részben (https://klasszikushajok.hu/2023/12/04/a-vilag-legmenobb-jachtjai-vi-a-star/) pedig Enrico Chieffi kedvenc hajótípusáról olvashattunk.
A mostani részben Bruno Dubois, aki jelenleg a Francia America’s Cup kihívó Orient Express Racing Team egyik vezetője választott hajót. Választása az arab vizeken oly közkedvelt Dhow – ra esett.
„Mindig is lenyűgöztek a dhow – k, az Egyesült Arab Emírátusok hagyományos vitorlás versenyhajói” – mondja Bruno Dubois. „Több típusuk van de számomra a 60 lábas dhow – k a leglenyűgözőbbek.”
Az eredeti dhow – tervek az 1900 – as évekig nyúlnak vissza, amikor is több ezer ilyen csónakot használtak gyöngyhalászatra az Arab – öbölben. Az osztály az 1990 – es években hatalmas újjáéledésen ment keresztül, és a modern dhow – k mára már rendszeresen versenyeznek 7, 13 és 18 méteres osztályokban. A hajókon nincs tőkesúly, így a balanszírozáshoz homokzsákokat és vízballasztot használnak, valamint a 11 fős személyzet súlyát.
„Ezek a hajók teljesen instabilak a hatalmas nagyvitorlával – emlékszik vissza Dubois. – Amikor először találkoztam az egyik tulajdonossal, még a North Sails – nél dolgoztam. Megkért minket, hogy készítsünk egy új vitorlát, hogy legyőzzék vele a többi tulajdonost. A vitorlák akkoriban spinakker anyagból készültek – ami, túl sokat tud nyúlni! Az új vitorlát Mylar – ból készítettük el, ami elképesztő lendületet adott a hajójának. Az első versenyén, amikor használta, gyakorlatilag mindenkit legyőzött!
„Azóta úgy gondolom, hogy minden dhow vitorla ugyanabból az anyagból készült! Ez az apró fejlesztés igen nagy hatással volt a versenyzésre a világnak azon a részén.”
Bruno Dubois jelenleg a francia America’s Cup csapat az Orient Express Racing Team vezérigazgatója, emellett a SailGP – ben vitorlázó Team France – nek is menedzsere. Sok éven át a legmagasabb szinten versenyzett, mint például az 1989 / 90 – es Whitbread Race – en, vagy a Jules Verne Trophy – n. Két Volvo Ocean Race – en is irányította a Dongfeng Race Team csapatát, akik 2018 – ban nyerni is tudtak a VOR – on.
Magáról a Dhow – ról már korábbi cikkünkben írtunk, ami az alábbi linken olvasható:https://klasszikushajok.hu/2019/02/22/mi-is-az-a-dhow-egy-klasszikus-arab-vitorlashajo/