A Puig Vela Classica – t idén tizenhetedik alkalommal rendezték meg Barcelonában. Az idei esemény talán azért is volt különleges, mert a korábban Kupahajó osztálynak a 12mR yachtoknak is kiemelt versenye volt ez. Ennek megfelelően a hetvenhét hajós mezőnyben tizenhárom 12mR yacht is indult. A tizenhárom hajós 12mR flottából 8 a vintage, 5 pedig a modern kategóriában nevezett.

A regattára nyár végén szeptember négy és hét között került sor. A Regatta első napján a heves esőzésnek és villámlásoknak köszönhetően a mezőny parton maradt, a Real Club Náutico de Barcelona – ban, ahol a legénységek esernyők alá illetve vízhatlanokba bújtak az időjárás elől. Lassan a nap is kisütött és a klasszikus hajókon elkezdődtek a vitorlaszárítások.

A második napon már napsütés fogadta a klasszikus mezőnyt cserébe a szél ereje alig érte el a 6 kts – t. A klasszikus hajóknak ez éppen csak elegendő szél volt, ám közben az AC 75 – ösök 30 kts körül száguldoztak.

Talán érdemes kicsit visszatekintenünk az időben hogy a mindenkori High Tech gépek, az America’s Cup hajók milyen sebességgel rendelkeztek. 1851 – ben az America szkúner, nagyjából 12 kts – maximum sebességgel tudott vitorlázni. 136 évvel később, a 12mR korszak végén ez a végsebesség nagyjából hasonló volt. Ma, mindössze 37 évvel ezen korszak után a legnagyobb sebesség 55 kts – el emelkedett, hiszen idén futam közben a legnagyobb mért sebesség 63 kts volt.

De visszatérve a klasszikusok világába. Ebben a szélben a hetvenhét hajós flotta vegyes képet mutatott. A nehezebb jachtok küszködtek, hogy kiálljanak a vitorláik, de a 12mR yachtok remek versenyt vitorláztak. Ezek a régi Kupahajók, melyek még tizenkét fős legénységgel versenyeznek, végig kiélezett versenyt vívtak. A flotta színvonala sem csökkent az évek folyamán, talán erre két jó példa is érdemes említeni.

A French Kiss kormányánál, a korábbi óceáni vitorlázó és rekordtartó, olimpiai érmes és Kupa kormányos Marc Pajot vitorlázott, aki így nyilatkozott a versenyről:

„Nagyon szép emlék ez számomra. 1987 – ben French Kiss – el versenyeztem a Kupán. Most 37 évvel később ugyanezzel a hajóval, ráadásul az akkori csapatból öt társammal együtt vitorláztunk megint”

A másik kiemelt figyelmet igénylő hajó a Kookaburra II volt, amely végül az osztály küzdelmeit is nyerte. Patrizio Bertelli a Prada tulajdonosának hajója, melyet az ötszörös olimpiai érmes, Kupa veterán brazil Torben Grael kormányzott.

A következő nap erős szél fogadta a mezőnyt, amelyben már a teljes klasszikus flotta élvezte a versenyzést. Élmény volt nézni ezt a 77 hajós klasszikus flottát, köztük a 12mR – eket, a három 15mR yachtot, a négy P – Class – t osztály és a flotta talán legszebb és legnagyobb hajója Cambria – t…

Az idei Puig Vela Classica osztálygyőztesei: a Northern Light és a Kookaburra II a 12mR – eknél, a Recluta a Classics 1 osztályban, az Olympian a P class – ban, a Comet Vintage Bermudam osztályban, a Kanavel a Classics 2 osztályban, az Oriole a Vintage Gaff – ok között, az Emeraude a Classic IOR – ban, a Viveka a Big Boats – ok között és az Anima II a Modern Classics osztályban.

A 12mR flotta Barcelonában:

Vintage Class:

Thea:                             1918, 2nd Rule, Johan Anker

La Spina:                       1929, 2nd Rule, Vittorio Baglietto

Seven Seas of Porto:      1935, 3rd Rule, Clinton Crane

Eileen:                           1938, 3rd Rule, Christian Jensen

Northern Light:              1938, 3rd Rule, S&S

Vim:                              1939, 3rd Rule, Starling Burgess

Flica II:                          1939, 3rd Rule, Laurent Giles

Jenetta:                          1939, 3rd Rule, Alfred Mylne

Modern Class:

Kookaburra II:               1985, AC Rule, Swarbrick & Murray

Crusader:                       1985, AC Rule, Ian Howlett

South Australia:             1985, AC Rule, Ben Lexcen

French Kiss:                  1985, AC Rule, Phillipe Briand

Kiwi Magic:                   1986, AC Rule, Bruce Farr