A Puig Vela Classica – t idén tizenhetedik alkalommal rendezték meg Barcelonában. Az idei esemény talán azért is volt különleges, mert a korábban Kupahajó osztálynak a 12mR yachtoknak is kiemelt versenye volt ez. Ennek megfelelően a hetvenhét hajós mezőnyben tizenhárom 12mR yacht is indult. A tizenhárom hajós 12mR flottából 8 a vintage, 5 pedig a modern kategóriában nevezett.
A regattára nyár végén szeptember négy és hét között került sor. A Regatta első napján a heves esőzésnek és villámlásoknak köszönhetően a mezőny parton maradt, a Real Club Náutico de Barcelona – ban, ahol a legénységek esernyők alá illetve vízhatlanokba bújtak az időjárás elől. Lassan a nap is kisütött és a klasszikus hajókon elkezdődtek a vitorlaszárítások.
A második napon már napsütés fogadta a klasszikus mezőnyt cserébe a szél ereje alig érte el a 6 kts – t. A klasszikus hajóknak ez éppen csak elegendő szél volt, ám közben az AC 75 – ösök 30 kts körül száguldoztak.
Talán érdemes kicsit visszatekintenünk az időben hogy a mindenkori High Tech gépek, az America’s Cup hajók milyen sebességgel rendelkeztek. 1851 – ben az America szkúner, nagyjából 12 kts – maximum sebességgel tudott vitorlázni. 136 évvel később, a 12mR korszak végén ez a végsebesség nagyjából hasonló volt. Ma, mindössze 37 évvel ezen korszak után a legnagyobb sebesség 55 kts – el emelkedett, hiszen idén futam közben a legnagyobb mért sebesség 63 kts volt.
De visszatérve a klasszikusok világába. Ebben a szélben a hetvenhét hajós flotta vegyes képet mutatott. A nehezebb jachtok küszködtek, hogy kiálljanak a vitorláik, de a 12mR yachtok remek versenyt vitorláztak. Ezek a régi Kupahajók, melyek még tizenkét fős legénységgel versenyeznek, végig kiélezett versenyt vívtak. A flotta színvonala sem csökkent az évek folyamán, talán erre két jó példa is érdemes említeni.
A French Kiss kormányánál, a korábbi óceáni vitorlázó és rekordtartó, olimpiai érmes és Kupa kormányos Marc Pajot vitorlázott, aki így nyilatkozott a versenyről:
„Nagyon szép emlék ez számomra. 1987 – ben French Kiss – el versenyeztem a Kupán. Most 37 évvel később ugyanezzel a hajóval, ráadásul az akkori csapatból öt társammal együtt vitorláztunk megint”
A másik kiemelt figyelmet igénylő hajó a Kookaburra II volt, amely végül az osztály küzdelmeit is nyerte. Patrizio Bertelli a Prada tulajdonosának hajója, melyet az ötszörös olimpiai érmes, Kupa veterán brazil Torben Grael kormányzott.
A következő nap erős szél fogadta a mezőnyt, amelyben már a teljes klasszikus flotta élvezte a versenyzést. Élmény volt nézni ezt a 77 hajós klasszikus flottát, köztük a 12mR – eket, a három 15mR yachtot, a négy P – Class – t osztály és a flotta talán legszebb és legnagyobb hajója Cambria – t…
Az idei Puig Vela Classica osztálygyőztesei: a Northern Light és a Kookaburra II a 12mR – eknél, a Recluta a Classics 1 osztályban, az Olympian a P class – ban, a Comet Vintage Bermudam osztályban, a Kanavel a Classics 2 osztályban, az Oriole a Vintage Gaff – ok között, az Emeraude a Classic IOR – ban, a Viveka a Big Boats – ok között és az Anima II a Modern Classics osztályban.
A 12mR flotta Barcelonában:
Vintage Class:
Thea: 1918, 2nd Rule, Johan Anker
La Spina: 1929, 2nd Rule, Vittorio Baglietto
Seven Seas of Porto: 1935, 3rd Rule, Clinton Crane
Eileen: 1938, 3rd Rule, Christian Jensen
Northern Light: 1938, 3rd Rule, S&S
Vim: 1939, 3rd Rule, Starling Burgess
Flica II: 1939, 3rd Rule, Laurent Giles
Jenetta: 1939, 3rd Rule, Alfred Mylne
Modern Class:
Kookaburra II: 1985, AC Rule, Swarbrick & Murray
Crusader: 1985, AC Rule, Ian Howlett
South Australia: 1985, AC Rule, Ben Lexcen
French Kiss: 1985, AC Rule, Phillipe Briand
Kiwi Magic: 1986, AC Rule, Bruce Farr