Alfred Westmacott számos daysailer típust tervezett, melyek közül az OD osztályok voltak a leghíresebbek. Három ilyen osztály is volt, melyek a mai napig versenyeznek a Solent – en. A legidősebb az 1909 – ben tervezett X One Design Class (https://klasszikushajok.hu/2023/10/28/xod-one-design-egy-ujabb-klasszikus-angol-one-design-osztaly/), ebből megjelenése óta összesen 198 darab épült. A második osztály 1922 – ben „látta meg a napvilágot”, ez volt a Solent Sunbeam (https://klasszikushajok.hu/2025/01/23/solent-sunbeam-egy-102-eves-tradicionalis-angol-od-osztaly-a-solent-rol/). Most a harmadik osztályt vizsgáljuk meg egy kicsit, ami nem más, mint a Victory Class. Mind a három típusra jellemző volt, hogy a Solent „különös” időjárási körülményeire lett tervezve.

A Victory Class – t 1934 – ben tervezték, azzal a céllal, hogy a mindennapi vitorlázás mellett, OD flottában tudjanak versenyezni Portsmouth környékén, a Solent – en és természetesen a régió legnagyobb és legrangosabb versenyén a Cowes Week – en. A Solent vizeire jellemző formavilággal épült 21 láb hosszú, hajót kilnker palánkozással építették. Kezdetekben fából, majd az ezredforduló környékétől műanyagból.

Az ezredfordulóra a flotta nagy része már elöregedett, és a Portsmouth Victory Class elkezdte megvizsgálni a flotta megőrzésének lehetőségeit. Ezt részben a régi hajók szakszerű felújításában, részben pedig új GRP hajók építésében látta.

2006 – ban miután több hajóépítőt is megkerestek Anglia szerte végül a David Heritage Racing Yachts – ot bízták meg az új műanyag sablon és test elkészítésével. A választás fő oka, ami miatt a David Heritage Racing Yachts – ot választották az volt, hogy ennek a műhelynek volt meg a megfelelő tapasztalata és szakértelem a munkához, amit korábban az Etchells osztály gyártásával is bizonyítottak. A David Heritage Racing Yachts aprólékos munkával gondoskodott arról, hogy az új hajók tömege és súlyeloszlása ​​ugyanolyan legyen, mint a meglévő régi fa hajóké, ezáltal is biztosítva, hogy mindkét típus versenyképesen együtt tudjon vitorlázni. Ez egybevágott a szigorú One design filozófiával. Az első műanyag Victory (Z73) építését az osztály finanszírozta. Ez a hajó végül 2007 – ben került vízre.

2009 nyarán a Royal Naval Club, a Royal Albert Yacht Club és a Victory Class rendezte meg a Westmacott One Design Regattát, OD hajóosztályok számára a Solent – en. Az eseményen 52 hajó vett részt, és a tervek szerint a klubok folytatni kívánják ezt a hagyományt. A szervezők szerint jó ötlet volt összehozni ezeket a hajókat egy ilyen rendezvényen, mert az ezredforduló után megnőtt az érdeklődés ezen one design osztályok iránt.

A típusból összesen nyolcvan hajó épült, és ma is aktívan versenyeznek hetente háromszor április közepétől október közepéig. A vesenyeken minimum húsz hajós flották indulnak.

A Victory Class technikai adatai:

Tervező:                        A. Westmacott

Tervezés éve:                 1934

Rudazat típusa:              Frakcionált sloop

Teljes hossz:                  6.32 m

Szélesség:                      1.78 m

Merülés:                        0.76 m

Nagyvitorla:                   15.95 m2

Orrvitorla:                     5.9 m2

Spinnaker:                     17.4 m2

Tössztömeg:                  680 kg

Tőkesúly:                      454 kg

Test anyaga:                  Fa / GRP