Ha egy szép nyári napon ellátogatunk a Sydney Harbour – ba, akkor furcsa gaff – rigges flottát láthatunk vitorlázni, egy olyan flottát, amely nem csak a rudazatával hívja fel magára a figyelmet. Ezek a hajók a régi 18ft Ausztrál Historic Skiff – ek, melyek fából készültek, hasonlóan gyorsak, mint modern társaik, és hátszélben korábban annyi vitorlát húztak fel rajtuk, amennyit csak lehetséges volt. Hátszélben a klasszikus hátszélvitorlák mellett van olyan vitorla, amelynek felső része a gaff – rigg csúcsához van erősítve az alsó pedig, az amúgy sem rövid baum meghosszabbításához, a vitorla egy része pedig a Gross mögött van átfedésben, ezzel is növelve a vitorlafelületeket. Ez a vitorla nem más, mint a ringtail, melynek gyökerei az 1800 – as évekre nyúlnak vissza.

Amikor ezeken a hajókon azt vették észre, hogy gyenge szélben hátszelezve még rejlik valamilyen sebességpotenciál a hajóikban, elég gyorsan megérett a gondolat hogy új vitorlákat alkalmazzanak. Korábban kereskedelmi hajókon alkalmaztak már studding-sails vagy másnéven stuns’ls – t, melyek oldalt túlnyúltak a keresztvitorlázatú iskolahajókon. Voltak ilyen próbálkozások is a skiffeken, de a ringtail egy kicsit más. A ringtail valójában egy négyoldalú vitorla, melynek felső részét egy külön gaffon helyeztek el az alsó részét pedig a baum meghosszabbításán.

Ausztrália legendás 18 lábas historic skiffjei először az 1890 – es években jelentek meg, de a korábban 22 és 24ft skiffekel már vitorláztak, melynek gyökerei az 1870 – es évekig nyúlnak vissza. A ringtail – t mint vitorlát a Clipper – ship korszakban szinte mindenki ismerte. Egyes brit és ausztrál jachtokon az 1860 – as és 70 – es években már használtak ringtail – t, a Sydney open boat – okon, vagy más néven ezeken a skiffeken pedig dokumentáltan az 1880 – as évektől, de gyaníthatóan már korábban is. Mivel ezeken a skiffeken nem volt vitorlaméret korlátozás, a ringtailek már a korai szakaszában népszerűvé váltak a hátszeles szakaszokon.

A Squaresails és a balloon jibs voltak az elsők, amelyek felkerültek a kreuzt végén, de közben a legénység egy része már elkezdte szerelni a ringtail – t is. A Spinnakereket az 1890 – es évek végén kezdték használni, de mellette a Ringtail is megmaradt.

A Ringtail felső rúdja eredetileg közel párhuzamos volt a normál gaffal, aminek a felhúzóját a közepénél akasztották be, így a rúd és a vitorla is túlnyúlt a széllel szembeni vitorlázaton. Az alsó rúd hasonlóan működött csak itt a baum – al volt párhuzamos.

1930 körül valaki készített egy ringtail – t square top – os kivitelben, aminek a kezelhetősége sokkal könnyebnek tűnt. Ezután a régi high – peaked ringtail – ek kezdtek eltűnni. Az újabb stílus az 1950 – es évek közepéig tartott. Az Aussie 18 – asok 1950 körül kezdtek el bermuda rigget használni, de egy ideig még ennek ellenére is próbálkoztak a ringtail – el, majd szépen lassan kikopott.

Amikor 1990 – ben megalakult az Australian Historical Sailing Skiff Association, akkor már csak egy maroknyi ember maradt, aki valaha is vitorlázott ringtail – es vitorlázattal. Az egyik alapító, a néhai Graeme Ferguson igyekezett beszélni az idősebb generációkkal a ringtail – ekről, és épített egy rudazat modellt, hogy kitalálja, hogyan működtek ezek a vitorlák régen.

A megalakulás óta több különböző Ringtail – t készítettek már ezekre a hajókra. Az első egy 10ft historical skiff replikára a Janisra készült, melyet Robert Tearne, az egyesület egyik megálmodója épített. A második 10ft skiff replika a Commonwealth volt, amely ilyen vitorlákat kapott. Ezt a hajót Robert és Graeme építette. Ezután több 18 lábas replikát építettek, összesen 11 darabot. A 2000 – ben épült Aberdare – en, amely a harmadik hajó volt, kezdtek el ringtail – t használni. A flottából manapság 4 – 5 hajó rendszeresen versenyez evvel a vitorlával. Legtöbbjük a square top – os típust használja, de például az 1919 – es Britannia replikáján még a hagyományos változat található. A ringtail alapvetően gyengébb szélre lett kitalálva, de 20 kts – ig ma is bátran használják.

A ringtail – t egy szemben vagy egy csigán lévő kötéllel húzzák fel a gaff csúcsán, majd egy általában végtelenített kötélen kihúzzák a baum végére. Az alsó rudat párhuzamosan fut a baummal, aminek behúzásához van egy külön kötél a belső végén. A replikaflotta többsége egy másik felhúzót is használ, amely a felső rúd alsó végéhez van rögzítve. A sportág két még élő legendája nem értett egyet ebben. Cliff Monkhouse szerint ők mindig használták a második felhúzót is, Brian Gale pedig úgy emlékszik, hogy ők nem használtak ilyet. Ezen elmondások szerint feltételezhetjük, hogy voltak különbségek a flottában J.

A Sydney Flying Squadron, Careening Cove – ban, a Sydney harbour – ban található. A versenyt szervező klubnál a hajókat minden nap egy kancsó rummal és kólával jutalmazzák, amikor ringtail – el vitorláznak. A verseny utáni rendezvényen Graeme Fergusont mindig megkérdezték:

„Mi az a Ringtail, Fergy?”Fergy pedig a következőket mondta:

„A ringtail egy olyan vitorla, amelyet hátszélben a gross külső oldalára húznak, hogy ezáltal is növeljék a hajó sebességét, és az egyetlen versenyflotta a világon, amely ma is használja ezeket a vitorlákat, a Sydney Flying Squadron történelmi 18 lábas skiffjei!”  – majd hangos gratuláló éljenzés következett a jelenlévőktől, akik ezt többnyire amúgy is tudták. Mindez csak a rituálé és a hagyományőrzés része…