A One – design hagyományok tovább élnek Falmouth – ban és Chichester Harbor – ban A Solent Sunbeam volt az utolsó, a híres angol hajótervező, Alfred Westmacott (1867-1936) One – design jachtjai közül. Ezek a százéves hajóosztályok (XOD 1909, Seaview Mermaid 1921, Solent Sunbeam 1922) a mai napig aktívak. A Sunbeam One – design class hajóit, Alfred Westmacott tervezte Isle of Wight – on a korai 1920 – as, években és 1923 óta folyamatosan versenyeznek. Alfred Westmacott 1899 – ben érkezett Isla of Wight – ra, Anglia déli partjához. 31 évesen sikerült egy virágzó vitorlás spotra költöznie, hogy független hajóépítőként és tervezőként építsen karriert. Az 1920 – as évek elejére, amikor az első világháború utáni megnőtt az érdeklődés a One – design osztályokban való versenyzés iránt, vált igazán neves tervezővé. Ezen évtized elején alkotta meg sokak szerint legszebb típusát a Sunbeam – et is.

A Sunbeam története: A viktoriánus korszak egyik legjobb hajótervezője, Alfred Westmacott 1922 – ben három Hamble – i vitorlázótól kapott megbízást, hogy tervezzen és építsen egy olyan verseny daysailert, amely nem csak szép, de képes megbírkózni a Solent változatos és viharos időjárási viszonyaival.

A terv elkészült és végül 1922 és 1938 között, harminckilenc Solent Sunbeam – et építettek Westmacott tervei alapján, mindegyiket a Woodnutt & Co. Ltd. (St. Helens, Isle of Wight) üzemében. 1939 – ig a háború kitöréséig rendszeresen versenyeztek velük Solentben és Falmouthban.

A háború után a Woodnutt bezárta St. Helens – i hajógyárát, és Warsash – ba költözött, ahol később leégett a gyára, amit ezután bezárt majd eladott. A tűz során rengeteg dokumentáció és feljegyzés elveszett vagy megsemmisült, köztük az összes Solent Sunbeam tervét és építősablonját. Új Solent Sunbeam – eket ezért nem tudtak építeni, de a specifikáció magas színvonalának köszönhetően az eredeti hajók továbbra is jó állapotban megmaradtak és versenyeztek. Volt sajnos olyan hajó, például a Judy, amely 1939 – ben a viharos Cowes Week – en versenyzés közben süllyedt el.

1965 – ben a terveket úgy rajzolták újra, hogy az egyik hajóról vették le a méreteket. Végül egy – két régi rajz is előkerült az egykori tulajdonosoktól. Így 1976 – ban újra lehetett már építeni a tervek alapján. Az első ilyen hajó, a 40. Solent Sunbeam (V40) „Vee Forty” névre hallgatott, és az eredeti tervek alapján készült a Curtis & Pape of Looe, Cornwall – i műhelyében. A V41 – es hajót a „Fleury” – t 1979 – ben a George Haines and Son Limited építette Itchenor – i üzemében. Szintén 1979 – ben két további hajó (V42 és V43) épül a H. Attrill and Sons Limited St. Helens – i, üzemében Isle of Wight – on, amely üzem szomszédos az eredetileg Woodnutt által használt hajógyárral. 1983 – ban a H. Attrill and Sons Limited megépítette a V44 – es „Lucyt” – t egy Falmouth – i tulajdonos számára. Ezután 16 év telt el a V45 „Milly” megépítéséig, amelyet találóan a millenniumi év miatt neveztek el így. Ezután 2002 – ben két új hajó is épült a V46 „Spray” és a V47 „Kitty”. A következő hajóra hat évet kellett várni, mígnem 2008 – ban vízre került a V48 „Racy Lady”.

2009-ben a Solent Sunbeam flotta jóváhagyta az epoxi szélesebb körű használatát és a GRP hajók építését. A falmouthi flotta nem értett egyet ezzel, hiszen minden Falmouth – i hajó fából készült. Az epoxi jelentős megtakarítást tesz lehetővé a karbantartás során és meghosszabbítja a hajók élettartamát. A V25 „Query” volt az első Solent Sunbeam, amelyet epoxi – val vontak be, és amelyet 2011 júliusában bocsájtottak újra vízre

2010 – ben a V61 “Betty” volt a prototípusa a GRP hajóknak. Később még 9 GRP hajót építette. A flottában eddig összesen 48 hagyományos fa hajót építettek, (amiből egy elsüllyedt) és 9 GRP – t. Mindegyik hajó vagy a Solent – i vagy a Falmouth flottában vitorlázik.

Az osztály 2023 – ban ünnepelte századik évfordulóját és reméljük, hogy még legalább ennyi ideig vitorlázni fognak majd…

A Solent Sunbeam technikai adatai:

Tervező / építő:             Alfred Westmacott / Woodnutt & Co. 1922

Teljes hossz:                  8 m

Vízvonalhossz:              5.3 m

Szélesség:                      1.8 m

Merülés:                        1.19 m

Vitorlafelület:               27.9 m2