Idén 50. alkalommal rendezi meg a Royal Ocean Racing Club legnagyobb offshore versenyét a Rolex Fastnet Race – t. Az esemény rangjához méltóan, már most sok klasszikus jachtot találunk a nevezők között, akik a Dorade Cup – ért küzdenek majd.

Rolex Fastnet Race start off Cowes 8 August 2021 GBR 292 Amokura 0.971 15 Paul Moxon Paul Moxon & Steve Jones Classic Yawl

A 49. Rolex Fastnet – en, 2021 – ben Paul Moxon Amokura – ja volt a mezőny legöregebb hajója, aki ezen a kerek évfordulón megint indul majd. Ezt a Fred Shepherd 50 lábas Bermudan yawl – t az A.H. Moody and Son Ltd, építette 1939 – ben Swanwick – ben. Az Amokura számára csak a harmadik 2021 – es Fastnet Race – e volt szerencsés, mert 1959 – ben és 2019 – ben is indult, ugyan de befutnia nem sikerült. Az előző versenyen 2021 – ben kicsit módosult a pálya és a szokásos angol befutó helyett a verseny már a francia Cherbourg – ba futott be. Ez idén sem lesz máshogy és talán ez is segít majd abban, hogy az Amokura Cherbourg – ba látogasson, hiszen eddig az angol klasszikus hajók kevésbé látogattak a csatorna túlpartjára. A hajó legutóbbi Rolex Fastnet Race indulása talán azért is figyelemreméltó, mert Paul Moxon négykezesen versenyzett végig a hajójával.

Az idei verseny legöregebb nevezője huszonkét évvel idősebb, mint maga a verseny, illetve 10 évvel idősebb az első győztes Jolie Brise – nél is. A klasszikus jachtok közül a Moonbeam (ex-Moonbeam III / Moonbeam of Fife) egy 1903 – as Fife gaff yawl a harmadik hajó a négy Moonbeam közül, amely Charles Plumtree Johnson brit ügyvéd számára épült. 1988 – ban Cipruson találtak rá, majd, az Egyesült Királyságban került, ahol alapos felújításon esett át, ami kiterjedt a hajótestre és a rudazatra is. A hajó azóta folyamatos résztvevője a klasszikus versenyeknek, különösen a Les Voiles de Saint – Tropez – nek, ahol gyakran versenyez a Moonbeam IV és Tuiga ellen. A hajó jelenleg Brest – ben állomásozik még két híres Fife yachttal a Moonbeam IV – el és a Mariquita – val együtt. Tulajdonosaik szívesen vesznek részt a Rolex Fastnet Race – en. Az a tény is elősegítette ezt a döntést, hogy a Moonbeam erős szélben gyorsabb és tengerállóbb, mint vetélytársai és a Fastnet – en általában ritkán fúj gyenge szél. A hajó kormányosa a francia offshore legenda, Jacques Caraës lesz. Caraës jól ismeri a versenyt, hiszen 1979 – ben versenyzett először a Fastnet – en, igaz ekkor a történet egy mentőtutajban ért véget, miután legénységével együtt kénytelen volt elhagyni a ¾ Tonner, Alvena – t. Caraës, emellett vitorlázott azért Whitbread Round the World Race – en illetve Jules Verne Trophy – n is valamint a 2000 – es években indult Bernard Stamm IMOCA 60 – ával is. Caraës elmondta azt is, hogy általában csak inshore versenyeken indulnak a Moonbeam – el, ez alól csak a Rolex Fastnet Race a kivétel. „Nagyra értékeljük, hogy a RORC támogatta az indulásunkat. Biztos vagyok benne, hogy nem sok ilyen korú hajó lesz a mezőnyben.”

Az 50. Rolex Fastnet Race július 22 – i rajtjához a legmesszebbről érkező hajó valószínű a Maluka lesz. A Rolex Sydney Hobart – ról ismert, 9 méter hosszú, 1932 – es évjáratú, gaffrigger – t 2006-ban Sean Langman, a Hobart – i verseny veteránja és az ottani hajóipar jeles képviselője vásárolta meg és újította fel (Langman a Noakes Group tulajdonosa, amely Észak – Sydneyben és Port Huon – ban, Tasmániában, hajógyárakat üzemeltet). Kicsit viccesen hat, de Langman, lelkes 18 lábos skiffes, illetve a maxik világát sem veti meg, így a Maluka – val való versenyzése, amely általában a verseny legrégebbi és legkisebb hajója, eléggé érdekes döntésnek bizonyult. Mindazonáltal a hajó a Hobart – i versenyfolklór része, mert az első verseny előtt kilenc évvel már végig vitorlázta a Sydney – Port Huon versenytávot. Langman kínosan figyelt arra, hogy időben helyreállítsa a hajót és részt vegyen a 2006 – os Rolex Sydney Hobart versenyen, ahol megünnepelhette ennek az utazásnak a 70. évfordulóját. A Rolex Fastnet Race – n való részvétel gondolata 2022 – ben fogalmazódott meg Langman – ban egy Egyesült Királyság – ban töltött nyaralás alatt. Arra gondolt, hogy a most, 90 éves, Maluka jól illeszkedik majd a Fastnet 100 éves történetéhez.

Race Start – Kialoa II, Sail No: AUS 7742, Class: IRC One, Owner: Patrick Broughton, Type: S & S 73 Classic #1713

A második világháború utáni „modern klasszikusok” is nagy számban képviseltetik majd magukat az idei Fastnet – n. Az 1960-as évek egyik legsikeresebb jachtja, és talán az első újkori maxi, másodszor is visszatér. A 22,6 méteres ketch – et a Stormvogelt, 1961 – ben bocsátották vízre Cornelius Bruynzeel holland üzletember megrendelésére. Corneliusnak a Fastnet Race – hez való kötődése elég erős volt, hiszen az 1937 – es versenyt az S&S yawl Zeearend legénységeként megnyerte. Az 1961-es Fastnet volt Stormvogel első versenye, és elsőre győzni tudott, mielőtt elindult sikeres világjáró offshore programjára. A program részeként többek között versenyzett a Newport – Bermuda Race – n, a Gotland Runt – on, a Transpac – on, a Sydney Hobart – on, a China Sea Race – en és a Middle Sea Race – n is. A 2021 – es Rolex Fastnet Race – en 60 év elteltével is rendkívül versenyképesnek bizonyult, IRC kategóriában a hetedik helyen végzett a 181 hajó közül.

Ez lesz az első alkalom, hogy a Germania VI. is versenyez a Fastnet Race – n. A Germania VI. a Stormvogel – hez hasonló méretű és évjáratú Sparkman & Stephens design, és az egyetlen, ami hegesztett alumínium vázra épült. A hajót eredetileg a Krupp család számára építették, de az elmúlt 50 évben fiatal vitorlázók képzésére használták, és közben számos nagy offshore versenyen vitorláztak vele, többek között a Newport – Bermuda Race – n, a Buenos Aires -Rio és számos más transzatlanti versenyen is. A programot 2016 – ban megfiatalították, és a hajót most három olyan fiatal vitorlázó kormányozza, akik már számos RORC versenyen vettek részt, mint például a Sevenstar Round Britain and Ireland Race, a Rolex Fastnet Race és a Caribbean 600.

A Germania VI. testvérhajója és egyben legnagyobb riválisa a Stormvogel mellett, egy másik S&S design, a 73 lábas Kialoa II. Ezzel a hajóval az amerikai Jim Kilroy az 1960 – as években sokat és eredményesen versenyzett. A Stormvogel – hez képest a Kialoa II. inkább az Egyesült Államokban vitorlázott, de például az 1967 – es Transpac – on egymással is versenyeztek, amikor is a Stormvogel tudott nyerni. Miután Kilroy megvásárolta első IOR maxiját, a Kialoa II. – t eladta Paddy és Keith Broughton – nak akik jelenleg is a tulajdonosai a hajónak. Az idei Rolex Fastnet Race – re a Kialoa II. szintén vízen érkezik Sydney-ből. Az utat eredetileg a Horn – fok kerülésével tervezték, de technikai problémák miatt, egy rövidebb Tahiti pihenőre kényszerültek. Ezzel az utiterv is kicsit megváltozott és most Panama – n keresztül érkezik majd a hajó az Atlanti térségbe és végül Cowes – ba.

Hiro Maru, Sail n: USA74434, Owner: Hiroshi Nakajima, Boat Type: S&S 49, Division: IRC

Az 50. Fastneten egy másik kupáért a Sparkman & Stephens Trophy – ért, is nagy küzdelem lesz tekintettel arra, hogy a híres tervezőház már 1931 – ben és 1933 – ban is beírta nevét a verseny történetébe az általuk tervezett Dorade – két győzelmével. Az említett maxik mellett, az S&S dizájnok sokaságát várják a versenyre. A 2021 – es trófea győztese, és 2023 – ban is visszatér, Harry J. Heijst Winsome – ja (S&S 41), de újra a rajtvonalon lesz 2019 – es győztes, Fastnet veterán Ben Morris Swan 55 – e, a Lulotte is, akinek ez lesz a tizedik Fastnet Race – e.

Egy másik nagy visszatérő is van a mezőnyben az 1965 – ös Sunstone (S&S 39) amellyel Tom és Vicky Jackson az 1980 – as évek végén 90 – es évek elején a legtöbb RORC trófeát nyerte, mielőtt föld körüli útra indultak volna a hajóval

Szintén ott lesz a mezőnyben a finn Tapio Lehtinen, akit inkább egyszemélyes földkerülőként mintsem offshore versenyzőként ismerhetünk. A Fastnet – en Swan 55 – ösével a Galiana – val versenyez majd, amelyet egyben felkészülésnek is szán a szeptemberben rajtoló Ocean Globe Race földkerülő versenyre. Hasonló a helyzet a Mauric 60 – as Neptune – al is, amely hajó a második Whitbread Round the World Race – en is részt vett már 1977 – 78 -ban a francia Bernard de Guy vezetésével. A hajót most Tan Raffray fogja kormányozni. A Neptune ugyan 1977 – ben már indult a Fastnet Race – n, de akkor nem futott be.

Stormvogel, Sail no: H700, Owner: Greenwater Marine Limited, Boat Type: Stadt 74 Custom, Division: IRCITA

Ismét visszatér a mezőnybe a Quailo III. egy Nicholson 55 – ös amely eredetileg a RORC elnökének Don Parr – nak készült, és amellyel 1971 – ben összetett második helyet vitorláztak a Fastnet – en. Két évvel később a hajó egyébként angol színekben indult az 1973 – as Admiral’s Cup – on illetve év végén a Sydney Hobart – on is.

Az 50. Rolex Fastnet Race rajtja július 22. én Cowes – ban, Isle of Wight – on lesz majd.

A verseny honlapja:

https://www.rolexfastnetrace.com/