A www.klasszikushajok.hu – n talán kevesebbet foglalkoztunk neves tervezőkkel, de idén egy cikksorozat keretében ezt a hiányosságunkat is pótolni szeretnénk. A cikksorozat első állomásaként a svéd hajótervezőt és vitorlázót Tore Holm – ot mutatjuk be.
A fiatal Tore apja hajógyárában nőtt fel Gamleby – ben, egy kis svéd faluban a keleti parton. Mérnöki diplomáját a stockholmi KTH – n, szerezte (1922), a jachttervezést és építést pedig apja, Knut szigorú felügyelete alatt tanult meg. Apja hajógyárát, Tore Holm Yachtvarv Ab. – t csak jóval később 1930 – ban vette át. A hajógyár mindig is egyet jelentett az újító desingekkel és a magas minőséggel.
Tore Holm tervezőként 1919 – ben debütált a svéd skerry cruiser osztályban. Az 1920 – as évek elején számos Skerry Cruiser – t tervezett és épített. Későbbi karrierje során, a nemzetközi trendeknek megfelelően, inkább a Metre Classok felé fordult, ahol 6mR, 8mR és 10mR jachtokat tervezett. 1928 – as szezonra tervezett 6mR jachtjainak (Lilian, Västanfläkt) sikere után, a gyár a világ minden pontjáról kapott megrendeléseket. 1927 – 1945 között Holm összesen 13 8mR tervet vetett papírra. Ezek közöl a hajók közül, sok még ma is vitorlázik. A helsinki világbajnokságon például a láthattuk Wanda (1937) – t, az Allegro – t (ex – Atair, 1939), az lderim – et (1939) és az Elsinore – t (1930).
Tore Holm vitorlás pályafutása sem volt akármilyen, összesen öt nyári olimpián (1920, 1928, 1932, 1936, 1948) négy éremet szerzett, ebből két aranyat (1920: Antwerp, 40 m² class / 1932: Los Angeles, 6mR) és két bronzérmet (1928: Amsterdam, 8mR, 1948: London, 6mR).
1920 – ban Antwerpen – ben Tore és bátyja Yngve aranyérmet nyertek, az általa tervezett 40 m2 – es jachttal a Sif – el. Következő olimpiáján nyolc évvel később Amsterdamban már 8mR – el, a Sylvia – n vitorlázott ahonnan bronzéremmel tért haza. 1932 – ben megszerezte második aranyérmét, ezúttal a Bissbi legénységeként, 6mR osztályban. Az 1936 – os olimpián nem sikerült érmet szereznie, aminek fő oka a hatodik futamból való kizárása volt, amivel negyedik helyen végzett a 8mR mezőnyben. Olimpiai pályafutását 1948 – ban a 6mR osztályban fejezte be, egy bronzéremmel, amit az Ali Baba II – vel szerzett meg.
Tervei között nem csak R jachtok hanem egy J – Class is szerepelt 1937 – ből, méghozzá a JS1 Svea terve. Ezt a tervet 2014 – ben vették elő és kezdték el építeni a testet a hollandiai Freddie Bloemsma Aluminiumbouw shipyard – ban. A Svea belső munkálatait és szerelvényezését a Vitters Shipyard – ban fejeztek be. A hajó 2017 – ben kezdett el versenyezni, de sajnos nem indult túl jól a versenykarrierje, mert az első versenyén az America’s Cup J – Class Regatta – n a Bermudákon, eltört a a forstagja. Később, 202 – ban a Superyacht Challenge Antigua sem volt szerencséje, itt a Topaz – al ütközött. Azóta viszont az elmúlt pár évben már svéd tulajdonba került és általában uralja a mostani J – Class versenyeket.