A Bristoli varázsló, Nathanael Herreshoff rengeteg hajót tervezett, de talán a Herreshoff H class (12½) – ról külön is érdemes pár szót ejteni. Ez a hajó sokak szerint a valaha épült legjobb kishajó konstrukciója volt Nat. kapitánynak. Tökéletes arányok, professzionális felépítés, időtlen dizájn tette egy generációkon átívelő hajóvá. A hajótest formája és a tőkesúly kiegyensúlyozott stabilitást biztosít, a cockpit pedig 6 felnőtt számára is kényelmes, tágas teret nyújt. A hajó ezzel vagy ennek ellenére könnyen egy kézzel kezelhető, amiben az önváltós fock is nagy segítséget jelent.

Az első H class (12½) – t 1914 – ben a Herreshoff Mfg. Co, (Bristol, RI) építette Nathanael G. Herreshoff terve alapján és először 1915 – ben bocsájtották vízre a Buzzards Bay – ben. Az első húsz H – Class – on egymást követő törzsszámok vannak, a 765 – ös kivételével, mert az két másik hajót követően van számozva. Mindemellett az építések nagy része 1914 novemberében kezdődtek és mind a húsz hajót 1915 – ben bocsájtották vízre, ami azt jelenti, hogy nagyjából nyolc hónap alatt készült el mind. 1914 egyébként igen mozgalmas év volt a Herreshoff Mfg. Co számára, hiszen akkoriban jelentős számú nagyobb, történelmileg fontos jacht is épült. A Herreshoff Mfg. Co. – nál példa nélküli, sőt legendás volt az új jachtok létrehozásának és gyártásának kapacitása, gyorsasága és minősége.

1898 – ban Robert W. Emmons II, a Monument Beach munkatársa néhány barátjával együtt megbízta Nathanael G. Herreshoff – ot, hogy tervezzen és építsen meg egy új 15 láb vízvonalú gaff sloopot ami a Buzzards Bay időjárására és hullámzására van optimalizálva. Az első tizenegy Buzzards Bay 15 – öst (később E class), szintén egy tél alatt megépítették, és 1899 – ben Herreshoff úr személyesen vontatta őket gőzhajóval Bristol R. I. – ből a Buzzards Bay – be új tulajdonosaiknak.

1914 – re a 15 footers már jókora osztálylá nőtte ki magát, de a fiatalok nehezen kezelhetőnek találták őket. Emmons és baráti társasága ismét megkereste Herreshoff – ot, hogy készítsenek egy kisebb hajót, amelyek megfelelnek a gyermekeik igényeinek, és a Buzzards Bay kihívást jelentő szél- és hullám viszonyaira vannak optimalizálva.

Az eredmény a Herreshoff H – Class lett, amivel egy újabb csodálatos Herreshoff osztály született. Abban az időben valószínű sem Nathanael G. Herreshoff, sem Mr. Emmons nem gondolta volna, hogy hajójuk még több mint 100 év után is népszerű lesz. Több mint 100 év után is még mindig az egyik, ha nem a legjobb és legfinomabb kis vitorlás jacht, amit valaha készítettek. Mint később kiderült, a hajó a család minden korosztályának tökéletes volt, nem csak a gyerekeknek.

Ez a típus is, mint sok más Herreshoff design, úgy készült, hogy Herreshoff elkészítette a hajótest félmodelljét, majd rögzítette a modellről mért pontokat. Ezen pontok nagyított méreteiből építősablonokat készítettek, majd kezdődhetett ez építés és palánkozás. A hajótesteket fejjel lefelé építették, majd eltávolították az építősablonokról, ami után a sablonokat újra tudták használni. Ezek a sablonok biztosították egyben a kívánt egyenletességet és minőságet.

Az építéshez nem volt szükség vonalrajzokra vagy építési rajzokra. Herreshoff részletesen meghatározta az összes felhasználandó anyag méretét és típusát, és a munkára kijelölte a munkásokat. Az építés az Ő felügyelete mellett zajlott. Ezzel a metódussal, összesen 364 darab H – Class – t építettek a Herreshoff Mfg. Co. – nál.

Herreshoff 1938 – ban halt meg. A H – Class gyártását a halála előtt és azután is a Herreshoff Mfg. Co. tapasztalt, jól képzett munkatársai végezték 1943 – ig. A Herreshoff Mfg. co.gyárának bezárását követően, a Quincy Adams Yacht Yard szerezte meg a jogot a gyártásra. Quincy Adams, Herreshoff építősablonját használta, és 51 hajótestet épített 1943 és 1948 között. 1948 – ben a Cape Cod Shipbuilding szerezte meg a jogokat, és 1948 és 1950 között ők gyártották a típust, körülbelül 35 fahajót.

A H – Class üvegszálas változatát 1950 – ben kezdte el építeni a Fishers Island, miután ők is megszerezték a Herreshoff Manufacturing Co. terveinek kizárólagos jogait. A hajótest ugyan már nem fából készült, de a rudazat ezeken a hajókon is fa maradt, amely megőrzi szépségét és örökségét ennek a hajónak.

1973 – ban szintén műanyagból elkezdték gyártani a H – Class szintén üvegszál erősítésű replikáját a „Doughdish”. A Doughdish nem az eredeti tervekből kezdték el építeni, hanem három régi fa hajóról vették el a méreteket és ebből készítették el a sablont. Bill Harding, a Doughdish megalkotója komoly erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy hajója az eredeti pontos mása legyen, és még az üvegszálas konstrukció által biztosított súlycsökkentést is megszüntette, hogy a Doughdish minden tekintetben megfeleljen az eredeti hajóknak (az építőanyagot kivéve). Harding célja az volt, hogy olyan hajókat állítson elő, amelyek megegyeznek az eredeti Herreshoff hajókkal – hogy ugyanolyan vitorlázási tulajdonságokkal rendelkezzenek, lehetővé téveezzel, hogy felvegyék a versenyt az eredeti, fából készült H – Class – okkal.

Sok éven át ezeket a hajókat a Mattapoisett Edey & Duff gyártotta. Bill Harding visszavonulása után azonban a Doughdish production Stephen Ballentine és lánya, Amy Ballentine Stevens tulajdonába került. Műhelyük, a Ballentine’s Boat Shop sok eredeti Herreshoff H – Class hajón végzett aprólékos karbantartási és helyreállítási munkát.

A H – Class még ma is virágzik, öt aktív flottával, akik évről évre, felváltva rendezik meg az osztály bajnokságát, amelyet hagyományosan mindig augusztus elején rendeznek meg. A meglévő öt flotta a Buzzards Bay területén két helyen ( Marion, Quissett, Wing’s Neck) valamint Edgartown – ban, Menemsha – ban és Shelter Island – en találhatóak meg. Emellett Annapolis – ban, valamint Kanadában (Nova Scotia, Ontario és Vancouver), Európában (Anglia, Franciaország és Norvégia), Új-Zélandon, Bermudán, St. Barth’s-ban és Szaúd-Arábiában is találhatóak még ilyen hajók.

A H – Class technikai adatai:

Tervező / Tervezés éve:  N.G. Herreshoff / 1914

Teljes hossz / LWL:        4,6 m / 3,81 m

Szélesség:                      1,55 m

Merülés:                        0,8 m

Súly:                              680 kg

Tőkesúly:                      330 kg

Árbócmagasság:            4,96 m

Vitorlafelület:                13 m2