Egyre több Spirit Yacht vitorlázik a nemzetközi mezőnyökben, és a gyár továbbra is világelső a fahajó építésben. Valami különlegeset építenek, modern klasszikusokat, amik egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.
Kalapácsok kopácsolnak, hegesztők és fúrók hangját lehet hallani, ahogy különböző anyagokat munkálnak meg, de emellett Sean McMillan – a Spirit Yachts vezérigazgatója, vezető tervezője és alapítója – ebben a ”hangzavarban” mesél. Az Ipswich – i hajógyár egyik végén, egy emelvény tetején állva mosolyog és azt mondja – Ez a mi birodalmunk!
Ebben az átalakított régi raktárban, ahol a Spirit Yacht 40 fős dolgozói a világ legjobb fa szerkezetű jachtjait készítik, egykor malomipari anyagokat tároltak. McMillan azt mondja, valahányszor megüt egy gerendát, liszteső zuhan le a mennyezetről. Ma fűrészporfelhő tölti be a teret, amelyeket kézi és elektromos szerszámok szórnak a levegőbe.
A hajógyárban folyton nyüzsgés van. A tér közepén elhelyezett nagy magasföldszint lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy fürgén közlekedjenek a Spirit Yacht három folyamatban lévő projektjét összekötő állványozott sétányok kiterjedt hálózatában. Ezek közül a legnagyobb, egy 111 lábas vitorlás jacht szerkezete, felfordítva fekszik a padló közepén, mint egy hatalmas facsontváz. Ha elkészül akkor az a márka eddigi legnagyobb jachtja lesz.
„Két héten belül megkezdődik a palánkozás” – mondja McMillan, és a vázszerkezetre mutat. „Ezután két rétegben átlósan furnérokat rögzítünk a szerkezetre, hogy egyfajta „páncélt” alkossunk. Menjünk, nézzük meg.”
McMillan lemegy egy acéllépcsőn a gyár alsó szintjére, büszkén mutatja be a hajót és azoknak az embernek a lelkesedését, akikkel, évtizedekkel ezelőtt elindította a Spirit Yacht – ot.
A nyolcvanas évek közepén a hajóépítő reklámozással foglalkozott, és egy grafikai stúdiót alapított Spanyolországban. De miután rájött, hogy utálja az iparágat, McMillan visszaköltözött Nagy – Britanniába és elkezdett hajókat építeni. Dacolva a kilencvenes évek eleji recesszió viharaival, kisvállalkozást alapított a Suffolk – i Saxmundham városában. Itt született meg az első Spirit jacht.
„Azt hiszem, ’92 telén volt – mondja McMillan –, és olyan hihetetlenül hideg volt, hogy hajóépítés helyett inkább az irodánkban ültünk és kávét kortyolgattunk, hogy meg ne fagyjunk. Elkezdtünk beszélgetni az ideális hajónkról. Hosszú, vékony, könnyen vezethető és rendkívül elegáns. Addig beszélgettünk ezekről a hajókról, mígnem egy napon azt mondtam: „Ma nem jövök be. Otthon maradok, és lerajzolom ezt a hajót.”
Ezek a tervek ihlették a tulajdonosokat, és hamarosan megépült az első hajó. Hihetetlenül szépre és aprólékosan megmunkáltra sikeredett. Az első Spirit Yacht az 1994 – es Düsseldorf – i hajókiállításon nagy port kavart, ahol kettőt el is adtak és ezzel a márka megszületett. Az azóta eltelt három évtizedben sok hajót készítettek kézműves munkával.
Ahogy elhaladunk a munkások mellett, McMillan int a különféle asztalosoknak és mérnököknek. „A mostani csapatunk 20 évbe telt, mire felépítettük, ahová a világ minden tájáról érkeztek jelentkezők. Mivel piacvezetők vagyunk abban, amit csinálunk, Olaszországtól Chiléig vannak itt munkások.”
A Spirit Yacht közösségi szelleme teljesen nyilvánvaló. A hajóépítő mesterek szorgalmasan dolgoznak, de emellett, mindig jut idő csevegésre és viccelődésre is – még akkor is, ha egy 70 lábas motoros jachtba emelik be a motorját.
Egy – egy Spirit Yacht elkészítése a tervezéstől az építésig körülbelül egy évig tart. A három jelenlegi projekt közül a legkisebb, egy 63 láb hosszú hajó a hangár elején van. McMillan felmászik a fedélzetre, és meghív, hogy kövessem őt a még nem lakkozott fedélzeten lévő nyíláson keresztül.
„Itt láthatja – mondja a hajóépítő, ha már bent vagyunk –, milyen ügyesek a mestereink. Ha asztalosaink tudják, hogy itt kell lennie egy szekrénynek, vagy ott egy sminkasztalnak, akkor megépítik úgy, ahogy érzik – és így egyedi és gyönyörű terveket kapunk. Manapság sok építő tervezői törekvése az, hogy a lehető legtöbb dolgot beépítsenek a hajóba, de mi ennek az ellenkezőjét csináljuk.
„Nézz csak meg egy Aston Martint. Csak két ülőhely van benne, és nincs hely a golfütőknek, de igazából ez senkit nem érdekel.”
Az Aston – hasonlat több, mint találó. A 2006 – os Casino Royale című filmben Daniel Craig szuperkémje nemcsak DBS – t vezetett, hanem Spirit jachton is vitorlázott – ez volt az első vitorlás yacht, amely több mint 300 év után lemerészkedett a velencei Canal Grande – n.
„Sok olyan szakma létezik, ahol kézzel dolgozol” – mondja McMillan. „Mivel azonban minden hajó, amit építünk, más és más, gyakorlatilag egész idő alatt prototípust készítünk, egyszerre oldjuk meg a problémákat és építünk. Tehát ez nem csak egy nagyon képzett munkaerőt kíván, hanem egy nagyon intelligenset is.”
Az úttörő technológia és a környezetbarát megoldások mellett azonban fontos a megbízhatóság biztosítása. A Spirit Yacht pedig olyan megoldásokat kínál, ami az ügyfélkörét megnyugvással tölti el.
„Itt nincs garanciális részlegünk. Mert egyrészt a dolgok ritkán romlanak el, de ha megtörténik, akkor a reklamációk egyenesen a vezetőséghez érkeznek – de ilyen csak ritkán fordul elő.”
A Spirit Yachtok tehát nem csak gyönyörűen kidolgozottak, de környezetbarátak is, élvezet vitorlázni velük, és megőrzni ezeket az értékeket. McMillan visszakapaszkodik a kilátópontjához, és megfordul, és ismét felméri „birodalmát”.
„Nagyon kevés gyártó mondhatja ezt el.”
Szöveg: Jonathan Wells
Fotó: Tom Bunning