Az 5 Metre osztály Franciaországban született 1929 – ben. Az 5mR yachtokat a harmincas évek közepén finn tervezők hozták be a Skandináv vitorláspiacra, ahol a legnagyobb sikereket érte el főleg Svéd- és Finnországban. Az osztály 1935 – ben nemzetközileg is elismert lett, és Olaszországban és Argentínában vált még igen népszerűvé.
Az 5mR class – t az 1940 – es olimpiai játékokra olimpiai hajóosztályként hagyták jóvá, de a háború és a politika közbeszólt. Nem mellesleg ezt talán jót tett az osztálynak, hiszen így az eredeti előírások szerint maradtak meg a hajók a versenyvitorlázásnak. A háború után Svédországban és Finnországban az 5mR class jachtok folytatták a versenyzést, így 1929 és 1950 között mintegy 300 db 5mR class – t terveztek és építettek.
Az 5mR class jachtokat egyébként a sportosság és könnyen kezelhetőség jellemezte ami élvezetes vitorlázást nyújt a rajta vitorlázó három fős legénységnek. Mindemellett a hajó költségei nem magasak, könnyen szállíthatók és az aktív, barátságos versenyzői közösségének köszönhetően ismét egyre népszerűbbek.
Az 5mR class jachtok vitorlázata sem túl bonyolult, egy génua egy Gross és egy spinakkerből áll. A viszonylag alacsony építési költség sok tervezőt inspiráltak a legjobbak közül is. Tore Holm és Gunnar Stenbäck klasszikusan gyönyörű „mini – 6mR” – eket rajzolt, míg Roy Scherman, Jarl Lindblom és Tord Sunden radikálisabb dobozformákkal próbálkoztak.
Az egyik legextrémebb 5mR class jacht Knud Reimers Hazard – ja volt, illetve Arvid Laurin sorozatából a Gullmar, amelybe pedálos kormányt építettek.
Az 1990 – es években az osztály reneszánszát élte Finnországban. Több tucat hajót újítottak fel, és néhányat teljesen újjáépítettek. Ma az 5 Metre class ismét gyorsan fejlődik, mintegy 40 regisztrált jachttal rendelkezik. Az osztály kedvelőinek számtalan klasszikus 5mR – t sikerült előásniuk finn csűrökből és svéd kertekből. A 5mR class – nak aktív versenyflottája van, mintegy 20 hajóval. A versenyeket általában nagyobb testvéreikkel, a 6mR és 8mR jachtokkal együtt vívják. A korábbi 5mR hajók replikáit Svédországban építették eredeti tervek alapján. A versenyköltségek alacsonyan tartása érdekében az 5mR class szabály, megengedi a compozit árbócok használatát, de vitorlázatban csak a Dacron megengedett. Egyes javaslatok ellenére az osztály nem hagyta jóvá az 5mR jachtok építését modern anyagokból, így a flotta teljesítménye és versenyzése is élvezetes marad.
Az 5mR jachtok technikai paraméterei:
Teljes hossz: 8.5 – 9.5 m
Vízvonalhossz: 5.8 – 6.0 m
Szélesség: 1.7 – 2.0 m
Merülés: 1.1 m
Vitorlázat: 20 – 24 m2
Súly: 1500 – 1800 kg