A 2024 – es British Classic Week – en, sok újdonság mellett, egy Isle of Wight körüli versennyel is várják a klasszikus hajókat.

A versenyt ahogy eddig is a British Classic Yacht Club rendezi meg a szokásos helyszínen a Cowes Yacht Haven – ben, 2024 július 15 és 20 között. Remélhetőleg az versenyformátum távolabbról is vonzza majd a klasszikus jachtokat, többek között az Egyesült Királyságból és a Csatorna túloldaláról is.

Az elmúlt öt év versenyeinek tapasztalatait a BCYC tagja és egyben a Classic Week Regatta elnöke, Giovanni Belgrano elemezte, aki az 1939 – es Laurent Giles által tervezett Whooper tulajdonosa is. Az elemzések mellett konzultált, más klasszikus yacht  tulajdonosokkal és tervezőkkel, köztük a BCYC elnökével Jonathan Dyke – al és a klasszikus yacht bróker, Barney Sandeman – nel is.

Mi várható a 2024-es British Classic Weeken?

Az első változtatást úgy tervezték, hogy „szinkronban legyen az idővel – az emberek gazdálkodni akarnak a költségekkel és az idővel”, és a versenyek öt napon át tartanak majd, a hétvége pedig szabad marad mind az esemény előtt és után is ami lehetőséget biztosít az érkezéshez és a hazaúthoz is.

A BCYC koordinálja majd, az eseményeket, amely a Taittinger Regattával kezdődik, amelyet a Yarmouth – i Royal Solent Yacht Club szervez a versenyt megelőző hétvégén. Ezután egy felvezetőverseny következik a Solent – en Yarmouth – tól Cowes – ig. A cél az hogy a klasszikus jachtokat mindkettőn versenyezzenek.

A második változás az értékelsében lesz. Belgrano, aki többször nyerte meg a versenyt a Whooper – el, így nyilatkozott: „Jó versenyzést szeretnénk, de nem egy bajnokságot, hanem egy olyen versenyt, amit mindenki élvez. Az emberek többsége nem hivatásos versenyző. Jövőre a versenynek valószínűleg nem lesz összetett győztese. A pályák a múltban gyakran nem a klasszikus flottára voltak optimalizálva, jövőre viszont, ötből három versenyen ilyen pályák lesznek. A versenyvezető csapat jövőre nagy figyelmet fordít majd arra, hogy azok a hajók amik eddig IRC – ben nem voltak annyira kompetitívek, most legyen esélyük odaérni.

Sok klasszikus jacht számára az egyik legnagyobb újítás a Wight – sziget körüli verseny újbóli felélesztése lesz. Egyes klasszikusok szívesen vesznek részt a sziget körüli rangos versenyen, amelyet eredetileg az Island Sailing Club rendez, de a BCYC versenye egy sokkal kisebb flottával rajtol majd. Eközben a British Classic Week résztvevői, akik nem szeretnék körbehajózni a szigetet, szintén tudnak majd vitorlázni a Solent – en, és ugyanúgy értékelik majd őket, mint a hosszabb versenyen. Aznap délelőtt az időjárástól függően választhatnak a résztvevők.

Belgrano változtatásait az is ösztönözte, hogy megértette, hogyan befolyásolhatja a vízvonal hossza az általános versenyhangulatot, különösen a hosszabb versenyeken. Azt mondta: „Voltak olyan hajóink, amelyek átlagosan 4,5 csomós sebességgel vitorláznak, és ugyanazt a pályát futják, mint azok, amelyek átlagosan 7 csomóval haladnak. Most olyan pályáink lesznek, amelyeken mindenki nagyjából ugyanannyi időt vitorlázhat. 2024 – ben például, nem fogjuk megkerülni a Nab Tower – t, mert valójában elég unalmas egy betontömb körül vitorlázni, ehelyett elmegyünk Bembridge – be és Princessa – ba, ami sokkal festőibb!

A társasági események is változnak egy kicsit, az eddigi rendezvénysátras helyszín helyett, a pontonon rendezett bulik kerülnek előtérbe – arra ösztönözve az embereket, hogy többet ácsorogjanak a hajók körül és kommunikáljanak a kikötőben.

A versenyen lesz Designer’s Trophy is ahol kiderülhet majd, hogy Fife vagy Nicholson, esetleg S&S vagy Giles. És végül, de nem utolsó sorban a BCYC meghívására a GRP klasszikusok egy kis minőségi csoportja is meghívást kap az eseményre.

A versenyről Belgrano így nyilatkozott: „Tudjuk, hogy a versenyre sokféle ember érkezik – helyiek, külföldiek, vannak, akik csak sétahajóznak, vannak, akik szeretnek versenyezni, de mindenkinek a legfontosabb a klasszikus értékek megőrzése. Körülbelül 40 olyan hajó van, amelyet mostanában nem láttunk versenyeken, és reméljük, hogy az újításokkal őket is vissza tudjuk csábítani, köztük néhány Francia és Holland egységet is.

 „Az eseménynek élvezetesnek és jó hangulatúnak kell lennie. A versenynaptár tele van versenyekkel, de mi továbbra is a magas színvonalú rendezést tartjuk a legfőbb értéknek.”

A GPR hajókkal kapcsolatban azt mondta: „Soha nem felejtjük el, hogy az a legnagyobb varázslat, amikor lesétálunk a pontonon, és látjuk a csillogó lakkozott fa hajókat. Ezen a modern klasszikusok megjelenése sem változtat semmit”

A verseny honlapja: britishclassicweek.co.uk