Roald Amundsen norvég felfedező által használt hajó száz évvel azután, hogy elhajózott az Északi – sarkra, pár éve végre visszatért hazájába, Norvégiába.
1918 – 1920 között Amundsen új hajójával, a Fram mintájára épült Maud – al az Észak – keleti átjáró áthajózására vállalkozott, Adolf Erik Nordenskiöld útvonalán, hogy a Fram sodródásos kutatóútját más kezdőpontról megismételve közelebb jusson az Északi – sarkhoz. A vállalkozás az időjárás és a jégviszonyok miatt kudarcba fulladt.
A Maud, egy masszív háromárbocos vitorlás hajó, amely a Norvég sarkkutatás egyik legértékesebb relikviája, és amely 1930 – ban süllyedt el Kanada Északi partjainál. Tömör, ívelt tölgyfa testét, úgy tervezték, hogy ellenálljon a jég nyomásának. A hajót 1916 nyarán kezdték el építeni Vollen – ben és 1917 – re fejezték be. Még ebben az éveben vízre is bocsájtották. A hajót Norvégia királynőjéről Maud – ról nevezték el. Első útjára Vollen kikötőjéből indult, 1918 – ban azzal a céllal, hogy átkeljen az Észak – keleti átjárón, azon a tengeri úton, amely az Atlanti – óceánt a Csendes – óceánnal egyesíti az Északi – sarkvidék fagyos vizein keresztül.
Amundsen sarki kutatásainál használt hajókat, a Gjøa – t és a Fram – ot a Norvég Tengerészeti Múzeum mentette és őrízte meg, de a Maud sorsa kicsit kalandosabbra sikerült. 1918 és 1924 között áthajózott a Northeast Passage – on, ami nem a terveknek megfelelő ütemben történt, és végül hat esztendőt vett igénybe. Ezután az alaszkai Nome – ban kötött ki, és 1925 augusztusában eladták Amundsen hitelezői “kérésére”.
A vevő a Hudson’s Bay Company volt, amely átkeresztelte Baymaud – ra. Ellátó hajóként használták Kanada nyugati part(sark)vidékén. Utolsó útja előtt a Baymaud – ot a British Columbia – i, Vancouver – ben újították fel. A Maud 1926 telén a Cambridge – öböl jégbe fagyott, ahol végül 1930 – ban hullámsírba merült.
1990 – ben a Hudson’s Bay Company eladta a hajót Asker – városának 1 dollárért, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a hajó visszakerül Norvégiába. A helyiek nem akarták, hogy a hajót visszavigyék Norvégiába, de a kanadai hatóságok engedélyt adtak a roncs felhozatalához és kiviteléhez. A projekt kicsit több mint negyven millió dolláros költségvetéssel tervezett.
2011 – ben a Tandberg Eiendom AS meghírdette a Maud Returns Home projektet, ami azt jelentette hogy Maud – ot biztos visszaszállítják Norvégiába. Egy múzeumot akartak építeni Vollenben, ahonna előszőr indult útjára a hajó. Közben a Maud kiviteli engedélye lejárt. A szállítással kapcsolatban Cambridge Bay közössége, Nunavut kormánya, és az International Polar Heritage Committee, is aggodalmának adott hangot.
A szövetségi kormány eredetileg elutasította az új kiviteli engedélyt, majd 2012 márciusában egy fellebbezést követően visszavonták határozatukat. 2015 nayrán elkezdődött a kiemelés előkészítése. Közben a szállításához a társaság egy bárkát is vásárolt. A hajótestet végül 2016. július 31 – én sikerült a felszínre emelni több mint 86 évvel később, mint ahogy elsüllyedt. Miután megtisztították a hajótestet, a korábban vásárolt bárkára helyezték a Norvégiába történő szállítás előkészítéseként. A hajó megélte századik születésnapját, igaz nem a vízen úszva hanem víz alatt.
2017 augusztusában a Maud elindult vissza Norvégiába; átvontatták az észak – nyugati átjárón, majd 2017 szeptemberében megérkezett Grönlandra, hogy itt vészelje át a telet. A Maud 2018 augusztus 6 – án érkezett meg a norvég partokhoz Bergen – be, csaknem egy évszázaddal azután, hogy Amundsennel elindult. Ezután a norvég partok mentén vontatták, és augusztus 18 – án érkezett Vollen – be.
Az út hosszú volt, de szerencsére probléma mentes mondta Jan Wanggaard a project vezetője az AFP hírügynökségnek.
Hajó neve: Maud (Queen Maud of Norway)
Tulajdonos: Roald Amundsen
Építő: Asker Norvégia (1916 – 1917)
Hossz: 36,5 m
Szélesség: 12,3 m
Merülés: 4,85m