Johan Anker (1871-1940) Norvégia legkiválóbb versenyjacht tervezője. 1905 és 1940 között több mint 350 hajót tervezett az Anker & Jensen hajógyárban, Askerben, Norvégiában.
A norvég felső osztályba született, majd elhagyta szülővárosát, hogy megélje álmát – gyors jachtokat tervezzen és építsen. Erős személyiségével az élet számos más területén is feltűnést keltett, de mindemellett mély társadalmi elkötelezettségről tett tanúbizonyságot.

1895 márciusában feleségül vette Julie Frederikke Jacobsent. Első fiuk Christian, az 1896 – ban született, második fiúk Erik, 1903 – ban ő apjához hasonlóan vitorlázó is lett. Ez a házasság később felbomlott. 1910 januárjában pedig elvette második feleségét, a híres feminista Nini Roll Ankert. Az egyik 12mR yachtja ma is őrzi ezt a nevet.
Johan Anker kiemelkedő tervezőként és vitorlázóként a norvég vitorlássport központi alakja volt az 1900 – as évek első évtizedeiben. Vitorlázóként számos nemzetközi regattát nyert saját tervezésű hajóival. Az olimpiákon is sikeresen versenyzett, 1908 – ban a 8mR yacht Fram – al negyedik lett. 1912 – ben a 12mR jacht Magda IX – el már aranyat tudott nyerni. A következő olimpiájára 16 évet kellett várni, de talán megérte, mert a 6mR jacht Norna – val ismét aranyat szerzett. Ezen az olimpián ráadásul Olav norvég trónörökös és a saját fia is a hajón volt.
Anker 1916 és 1919, valamint 1921 és 1925 között a Norwegian Yacht Club (KNS) elnöke, 1915 – től pedig a Scandinavian Sailing Federation – nek is elnöke lett, aminek nem mellesleg társalapítója is volt.
1905 – ben bevásárolta magát a Jensens Yard – ba, és ebből a műhelyből lett a híres Anker & Jensen Boatyard. A hajótervezés nagy részét Anker, a hajóépítést pedig Jensen végezte.
1915 – ben Johan Anker és Jensen útjai különváltak, de a gyárat teljes egészében Anker vette át, aki megtartotta az Anker & Jensen nevet a vállalkozás számára.

Az International Rule jachtok népszerűsége gyorsan nőtt a nemzetközi vitorlásversenyeken, és John Anker első osztályú tervezővé nőtte ki magát. Az Anker által tervezett hosszú, karcsú és gyönyörű hajókkal hamarosan a „vonal mestereként” vált ismertté, nemcsak hazájában, hanem a világ többi részén is.
Az International Meter Rule jachtoktól eltekintve Johan Anker legcsodálatosabb hajója az 1929 – ben tervezett Dragon. A Dragon olimpiai volt 1948 – tól 1972 – ig, és napjainkban is az egyik legkedveltebb keelboat osztály, amellyel öt kontinens több mint 26 országában versenyeznek.
A vitorlás jachtok építésére, mérésére és minősítésére megalkotott szabály, az International Rule, más néven Metre Rule, Johan Anker egyik fő életműve volt. Ezen szabályok megalkotására nagy hatással volt, amikor 1906 – ban Londonban megszületett a First International Rule. Az Ineternational Rule mellett 1917 – ben a Scandinavian S – rule megalkotójaként is emlegetik, amely az 1919 – ben elfogadott Second International Rule alapját képezte.
Johan Anker nemcsak lenyűgöző hajókat tervezett, hanem a nagy nemzetközi regattákon győzelmet is aratott velük. Tehetsége a vitorlázáshoz, a vonalak iránti művészi szeme, és a mérnökök folyamatos fejlesztésre irányuló törekvésével egyesült, és ezáltal kifinomult egyedi jachtokat hozott létre.