A 15mR class jachtok az 1907 – ben megalkotott International Metre Rule – nak megfelelően épültek. A cél egy olyan versenyosztály létrehozása volt, amely tágas belső tere lévén túrázásra is alkalmas, valamint megfelelő életteret biztosít a tulajdonosnak ahhoz, hogy a hajón is tudjon élni a regatták ideje alatt. Az osztályban összesen húsz hajó épült 1907 és 1917 között. A Flottából jelenleg már csak négy aktív hajó van, melyek felújításukat követően a Mediterrán versenyek rendszeres résztvevői.

A 15mR jachtok többségét szám szerint kilencet a skót William Fife III. tervezett. Alfred Mylne és Charles E. Nicholson három – három jachtot, míg Johan Anker kettőt, C. Maurice Chevreux, Joseph Guédon és Max Oertz pedig egy – egy hajót tervezett. Sajnos az első világháború véget vetett az osztály fejlődének és 1917 után már soha többé nem építettek 15mR jachtokat. Az elkészült húsz hajó Spanyolországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában és Németországban versenyzett.

A finn versenyvitorlázó és jachttervező, Gustaf Estlander szorgalmasan járt Európa legnagyobb regattáira a háború előtt, a 12mR és 10mR osztályokban, valamint saját 8mR jachtjával az Örn – el. Estlander külföldről is vásárolt nagy jachtokat, főleg tapasztalatszerzés céljából, így egy rövid ideig a tulajdonosa is volt a William Fife által tervezett 15mR Tuiga – nak is.

Ernst Krogius úr, az NJK klubelnöke egy ideig a The Lady Anne (1912) tulajdonosa volt, ami akkoriban az egyik legnagyobb kedvtelési célú jacht volt az északi vizeken.

Az 1990 – es évek végén és a 2000 – es évek elején, a négy megmaradt 15mR class jachtot felújítottak, és visszatértek a versenypályákra ezek a csodálatos vitorlások. A Hispania, a The Lady Anne, a Mariska és a Tuiga szemet gyönyörködtetőek gaffos rudazatukkal, valamint korai 20. századi formáikkal és stílusukkal örvendeztették meg a klasszikus jacht rajongókat. A 15mR jachtok hajóteste a vitorlafelülethez képest rövidnek tűnhet. Az elegáns orrsudár és a nagyvitorla baum – ja messze túlnyúlnak a hajó orrán és farrészén.

A 15mR Class egy konstruktőri osztály, ami azt jelenti, hogy a hajók nem azonosak, hanem mindegyiket úgy tervezték, hogy megfeleljenek a képletben meghatározott méreteknek. Fénykorukban a Meter Class – ok voltak a nemzetközi versenyjachtosztályok legfontosabb hajói, és még ma is aktívan versenyeznek világszerte. A Metre szó, nem a hajó hosszára, hanem a besorolására vonatkozik. A 15mR Class hajók teljes hossza csaknem 30 méter.

L = Load Waterline Length in metres

B = beam in metres

G = chain girth in metres

d = difference between girth and chain in metres

S = sail area in square metres

F = freeboard in metres

A 15mR class hajói:

Építés éve        Név                              Tervező                       Építő   

1907                Ma’oona                      Alfred Mylne               Robert McAlister & Son

1907                Shimma                       William Fife III             Alexander Robertson & Sons

1908                Mariska (D1)               William Fife III            Fife & Son

 – felújítva Charpentiers Réunis de Méditerranée 2009

1909                Ostara (D2)                  Alfred Mylne               Robert McAlister & Son

1909                Anémone II                  C. Maurice Chevreux   Chantier Vincent,

1909                Encarnita                     Joseph Guédon             Karpard de Pasajes

1909                Hispania (D5)              William Fife III             Karpard de Pasajes

– felújítva Astilleros de Mallorca 2012

1909                Tuiga (D3, D9)             William Fife III             Fife & Son

– felújítva Fairlie Restorations 1993

1909                Vanity (D4)                 William Fife III             Fife & Son

1910                Paula II (D2, D8)         Alfred Mylne               Robert McAlister & Son

1910                Tritonia (D3)               William Fife III             Alexander Robertson & Sons

1910 (D6, D4) Sophie-Elisabeth          William Fife III             Fife & Son

1911                Senta                           Max Oertz                   Max Oertz

1912                Istria (D7)                    Charles E. Nicholson    Camper & Nicholson  

1912                The Lady Anne (D10)  William Fife III             Fife & Son

– felújítva Fairlie Restorations 1999

1913                Pamela (D1)                Charles E. Nicholson    Camper & Nicholson

1913                Paula III. (D2, D8)       Charles E. Nicholson    Camper & Nicholson

1913                Isabel Alexandra (D5)  Johan Anker                Anker & Jensen

1913                Maudrey (D3)              William Fife III             Fife & Son

1917                Neptune                      Johan Anker                Mandrup Abel