A 15mR class jachtok az 1907 – ben megalkotott International Metre Rule – nak megfelelően épültek. A cél egy olyan versenyosztály létrehozása volt, amely tágas belső tere lévén túrázásra is alkalmas, valamint megfelelő életteret biztosít a tulajdonosnak ahhoz, hogy a hajón is tudjon élni a regatták ideje alatt. Az osztályban összesen húsz hajó épült 1907 és 1917 között. A Flottából jelenleg már csak négy aktív hajó van, melyek felújításukat követően a Mediterrán versenyek rendszeres résztvevői.
A 15mR jachtok többségét szám szerint kilencet a skót William Fife III. tervezett. Alfred Mylne és Charles E. Nicholson három – három jachtot, míg Johan Anker kettőt, C. Maurice Chevreux, Joseph Guédon és Max Oertz pedig egy – egy hajót tervezett. Sajnos az első világháború véget vetett az osztály fejlődének és 1917 után már soha többé nem építettek 15mR jachtokat. Az elkészült húsz hajó Spanyolországban, Franciaországban, Nagy-Britanniában és Németországban versenyzett.
A finn versenyvitorlázó és jachttervező, Gustaf Estlander szorgalmasan járt Európa legnagyobb regattáira a háború előtt, a 12mR és 10mR osztályokban, valamint saját 8mR jachtjával az Örn – el. Estlander külföldről is vásárolt nagy jachtokat, főleg tapasztalatszerzés céljából, így egy rövid ideig a tulajdonosa is volt a William Fife által tervezett 15mR Tuiga – nak is.
Ernst Krogius úr, az NJK klubelnöke egy ideig a The Lady Anne (1912) tulajdonosa volt, ami akkoriban az egyik legnagyobb kedvtelési célú jacht volt az északi vizeken.
Az 1990 – es évek végén és a 2000 – es évek elején, a négy megmaradt 15mR class jachtot felújítottak, és visszatértek a versenypályákra ezek a csodálatos vitorlások. A Hispania, a The Lady Anne, a Mariska és a Tuiga szemet gyönyörködtetőek gaffos rudazatukkal, valamint korai 20. századi formáikkal és stílusukkal örvendeztették meg a klasszikus jacht rajongókat. A 15mR jachtok hajóteste a vitorlafelülethez képest rövidnek tűnhet. Az elegáns orrsudár és a nagyvitorla baum – ja messze túlnyúlnak a hajó orrán és farrészén.
A 15mR Class egy konstruktőri osztály, ami azt jelenti, hogy a hajók nem azonosak, hanem mindegyiket úgy tervezték, hogy megfeleljenek a képletben meghatározott méreteknek. Fénykorukban a Meter Class – ok voltak a nemzetközi versenyjachtosztályok legfontosabb hajói, és még ma is aktívan versenyeznek világszerte. A Metre szó, nem a hajó hosszára, hanem a besorolására vonatkozik. A 15mR Class hajók teljes hossza csaknem 30 méter.
L = Load Waterline Length in metres
B = beam in metres
G = chain girth in metres
d = difference between girth and chain in metres
S = sail area in square metres
F = freeboard in metres
A 15mR class hajói:
Építés éve Név Tervező Építő
1907 Ma’oona Alfred Mylne Robert McAlister & Son
1907 Shimma William Fife III Alexander Robertson & Sons
1908 Mariska (D1) William Fife III Fife & Son
– felújítva Charpentiers Réunis de Méditerranée 2009
1909 Ostara (D2) Alfred Mylne Robert McAlister & Son
1909 Anémone II C. Maurice Chevreux Chantier Vincent,
1909 Encarnita Joseph Guédon Karpard de Pasajes
1909 Hispania (D5) William Fife III Karpard de Pasajes
– felújítva Astilleros de Mallorca 2012
1909 Tuiga (D3, D9) William Fife III Fife & Son
– felújítva Fairlie Restorations 1993
1909 Vanity (D4) William Fife III Fife & Son
1910 Paula II (D2, D8) Alfred Mylne Robert McAlister & Son
1910 Tritonia (D3) William Fife III Alexander Robertson & Sons
1910 (D6, D4) Sophie-Elisabeth William Fife III Fife & Son
1911 Senta Max Oertz Max Oertz
1912 Istria (D7) Charles E. Nicholson Camper & Nicholson
1912 The Lady Anne (D10) William Fife III Fife & Son
– felújítva Fairlie Restorations 1999
1913 Pamela (D1) Charles E. Nicholson Camper & Nicholson
1913 Paula III. (D2, D8) Charles E. Nicholson Camper & Nicholson
1913 Isabel Alexandra (D5) Johan Anker Anker & Jensen
1913 Maudrey (D3) William Fife III Fife & Son
1917 Neptune Johan Anker Mandrup Abel