Képzelj el egy régi kis halászhajó flottát, amely vitorlákkal közlekedik, és Wales kikötői, illetve észak Franciaország valamint az Ibériai félszeget között árut szállít. Ez úgy hangzik, mint egy álom, de az álmoknak megvan az a tulajdonságuk, hogy valósággá válhatnak, és ezen úton az első lépések e cél eléréséhez már meg is kezdődtek.

Az Elwy Working Woods a Waterfront Marine – al együttműködve megkezdte a Mystery II helyreállítását. Tavaly egy favázas hangárt építették a hajó fölé, most pedig az időjárástól védve Scott és csapata a Waterfront Marine – nál a felújításon dolgozik.

Egy 2023 eleji látogatása során Joe elmagyarázta, hogyan kezdte meg a munkát, hogy őrizte meg a hajóformát, és gondoskodott arról, hogy ne ereszkedjen meg vagy deformálódjon, mielőtt a gerincen kezdett el dolgozni. Addigra a hajótestről lekerült a laminált, és csak a fa palánkozás maradt. Ezután megkezdődött a szilfa gerinc egy részének cseréje. A bordák és a padlózat egy része is cserére szorult, de volt olyan rész, ami még menthető volt.

A hangár szerkezete, illetve a vörösfenyő palánkok is az Abergele – i, Elwy Working Woods – nél lettek feldolgozva és előkészítve. Adrian Farey, az üzlet tulajdonosa, az elmúlt 30 év során remek műhelyt hozott létre, ahol éppen most üzemeltek be egy új Wood – Mizer fűrészt. Az épület hátsó részében található még egy teljesen felszerelt műhelye, ahol tanfolyamokat szerveznek. Itt készült vörös és Douglas fenyőből a Mystery II. új bordázata is.

Mint a legtöbb történelmi hajó – restaurálásnál, általában a költségek bekorlátozzák a lehetőségeket. Ritkán áll rendelkezésre állami forrásból származó finanszírozás, de ez nem riasztja el Adriant. Elindította a projektet, és szeretné, ha mások is csatlakoznának a kalandhoz. És micsoda kaland lesz az vitorlázni a kereskedelmi flottával, a szigetországba hozni francia árukat és visszavinni brit termékeket az öreg kontinensre. Tehát minden fenntartható szállítmányozás iránt érdeklődő számára eladja a Mystery II részvényeit.

A teljes projekt finanszírozása nagyjából 200.000 GBP, ahol azt a hagyományos gyakorlatot alkalmazza, hogy 64 részvényt ad el, amelyek ára 3000 GBP. Lesznek fél és negyed részvények is melyeknek ára 1500 GBP illetve 750 GBP lesz. Noha osztalékot nem fizetnek, kezdetben, a hozam a sikerélmény lesz, hogy részt veszünk egy ötletes újjáélesztési projektben. Egy olyan porjektben amely életet lehel a part menti közösségeinkbe, és bevonja az élet minden területéről érkező fiatalokat, akik tengerészeti ismereteket tanulnak, bemutatja a régi vitorlás áruszállítás értelmét és harmóniáját. A részvényesek mintákat kapnak az összes szállított áruból, és vitorlázhatnak a hajóval a Menai Straits – en. Talán ezek a dolgok arra is ösztönözni fogják őket, hogy olyan módon vegyenek részt a projektben, ahogyan helyénvalónak érzik: akár önkéntes munkával is olyan feladatokban, mint a festés, az olajozás és lakkozás; marketing és reklám; vagy a személyzet és a rakományok megszervezése az Irish Sea és az English Channel kikötőibe.

Noha ezt a projektet „kísérleti” projektnek találták ki, annak érdekében, hogy később esetlegesen nagyobb hajók számára is feltérképezze a lehetséges kikötőket és útvonalakat. Útvonal feltérképezésre már korábban 2022 nyarán is volt példa, amikor Scott Metcalfe, Klevia – ját bérelték ki, hogy Bretagne – ba vitorlázzanak, ahol 10 Észak – Wales – i fiatal cadéttal 500 kg hagymát és 400 üveg almabort szállítottak a szigetországba. A Klevia – t, a New Dawn Traders is bérelte szintén 2022 nyarán, hogy Portugáliából szállítsanak vele különféle borokat. Idén augusztusban a Klevia megismételte 2022 – es túráját a már „szokásos” hagyma és almabor szállítmánnyal, ami kiegészült még néhány termékkel, mint például csokoládéval.

A kis vitorlás kereskedelmi hajóflotta már létezik és szállít. A Klevia mellett Scott Metcalfe másik hajója, az egykori dán halászhajó a Vilma is szállít már. Emellett Adrian saját Morecambe Bay, Lassie – je is újra vitorlázik már. Az alapok tehát rendben vannak és működnek, és a növekedés idővel elkerülhetetlen!

„Amit a legjobban szeretek az egész projektben, azon kívül, hogy megmentünk és felújítunk egy régi vitorlást, az az, hogy a régi walesi kikötőkbe újra indulhat egyfajta pezsgő élet. Egykor a gazdaság nagy része a tengeri kereskedelemre épült, legyen szó pala- és szénexportról, heringhalászatról vagy egyszerűen csak a hajózásról, felfedezésről.”

Mára a tengerészeti hagyományok már szinte teljesen kihaltak, de ilyen projektekkel van esélyünk újra életre kelteni Őket. És ha egyszer más közösségek is látják, hogy ez lehetséges – egyesek már látják, mint például a New Dawn Traders – akkor követni fogják. Szívesen látnám, ha a felújított hajók a kereskedelemben dolgoznának, nem pedig charterhajóként, egyszerűen azokra támaszkodva, amelyek megengedhetik maguknak, hogy vízen nyaraljanak. Miért ne lehetne kombinálni a két dolgot, és hagyni, hogy a fizető vendégek belekóstoljanak a tengeri kereskedelembe is? Még többet is nyerhetnek!

Mytery II. történet

A Mystery II. – t William Stoba tervezte és James Armor építette 1911 – ben a Wallasey – i Frank Hughes számára. A hajót gaff – riggel szerelték és főleg halászhajóként használták. A hajó LL59 – es lajstromszámon volt bejegyezve. A második világháború kezdetéig a Mersey folyón hajózott, majd Conwy – ba került. Ezután a hajó több mint ötven évig Norman ‘Spike’ Brown tulajdonában volt. 2017 – ben a Mersey folyó partján fekvő hullámsírjából a Liverpool Community College műhelyébe vitték a Nobby Owners Association hathatós anyagi segítségének köszönhetően.

2022 – ig ebben a műhelyben tárolták, amikor is, különösen a járvány gazdasági hatásai után, rájöttek, hogy egyszerűen nincs elég anyagi forrásuk és lehetőségük helyreállítani a hajót. A hajó ezután került át az Elwy Working Woods – hoz és a Waterfront Marine – hoz.