Korábbi cikkünkben foglalkoztunk már a NY40 és NY50 osztállyokkal, (https://klasszikushajok.hu/2023/03/16/a-new-york-40-es-50-osztaly-tortenete/) amiből az egyik csodálatos hajó a Rowdy (NY40)  nemrég új rudazatott kapott, így a jövőben már nem bermuda hanem régi klasszikus gaff riggel szeli majd a habokat.

Miután 2022 – ben az Imperia Regattán, 40 csomós viharban elveszítette 15 éves Bermuda rudazatát, a Rowdy tulajdonosai, Howard és Donna Dyer bátran úgy döntöttek, hogy visszatérnek a gaffos rudazathoz, ami nagyon hasonlít az eredeti gaff rigghez, de mégsem az. És miért csak majdnem? Mert amikor 1916 – ban az első tizenkét New York 40 – est vízre bocsátották, bowsprit nélküli gaff rudazat került rájuk, de Nat. Herreshoff az első szezon végén új rudazattervet készített 5 lábas bowsprit – el és ennek megfelelően nagyobb vitorlákkal.

Tehát a Rowdy már ezt a módosított rudazatot használja majd. Hogy a szerelvények a lehető leghitelesebbek legyenek, a hajó kapitánya, Tim Goodbody rengeteg kutatást végzett, amelyben jelentős segítséget kapott a Massachusetts Institute of Technology – tól (MIT: amely Herreshoff terveit őrzi) és Bristol, Rhode Island – i, Herreshoff Maritime Museum – tól. A rudazat elkészítésével a holland Ventis Scheepstimmerwerk – et bízták meg. A munkálatokhoz az alapanyagot, a Sitka lucfenyőt John Lammerts van Bueren, Touchwood BV –  je szállította.

Bár elsődleges szempont volt, hogy az új rudazatelemek hűek legyenek az eredeti rajzokhoz, az sem volt elhanyagolható szempont hogy a technika fejlődésével nagyobb teherbírásúnak is kellett lenniük. Valószínű ezeket a „modern” változásokat, mint például a Dacron vitorlák, a modern kötelek, vagy az aszimmetrikus spinnaker, Herreshoff nem látta volna szívesen. Ezen változások miatt felkérték Julianne Hempel, hogy alaposan vizsgálja meg a tervet. Ennek eredményeként az egyes rudazatok külső átmérői megmaradtak, de a falvastagságok megnőttek, illetve keményebb fafajtákat használtak a nagy terhelésű területeken. A Touchwood tesztjeiből származó információk alapján azt is meghatározták, hogy az egyes fadarabokat hol kell használni az optimális teljesítmény érdekében. Ezután az árboc és a baum nyolc darabból, a gaff pedig hatból épült, melyet urea melamine ragasztóval ragasztották össze.

„Ez tökéletes erre. Fából készült repülőgép építéshez tervezték és fejlesztették, és sok éven át rugalmas és erős marad.” – mondta Dillon Plantinga.

A hajó szerelvényeit, Herreshoff terveihez hűen, a portugál Absolute Project készítette, a vitorlákat a North Sails, a kötélzetet pedig a palmai székhelyű Amazing Rigging szállította.

A hajótesten és a fedélzeten, különféle módosításokat kellett végrehajtani, hogy megfeleljenek az új szerelvényeknek. Ezeket a munkákat Jan van der Horst végezte Palmán. Az új árbocnak 800 mm – el előrébb kellett lennie, mint a bermuda rudazatnak. Ez azt is jelentette, hogy az árboctalp helyét is módosítani kellett, valamint a fedélzeten egy új kivágása vált szükségessé. Végül az eredeti rudazat pozíciói is megmaradtak.

Az új rudazat rögzítéséhez, új veretekre volt szükség a decken, amit nagyobb lemezekkel kellett megerősíteni a deck alatt, hogy a terhelés eloszoljon.

„Túlzásnak tűnhet – mondta Tim -, de mi a biztonságot és a hosszú élettartamot akartuk biztosítani.”

A bermudai rigghez képest a gaffos rudazatra, már nem fix hátramerevítő került, hanem backstay – ek. Az átalakítások miatt, különböző fedélzeti szerelvények kerültek áthelyezésre, és ezek lehetséges új pozícióinak mérlegelésekor kiderült, hogy alig lehet javítani Herreshoff eredeti fedélzeti tervén.

„Hihetetlen, hogyan dolgozta ki, hová tegye őket. Herreshoff zseni volt.” – mondta Tim.

A Rowdy új gaffos nagyvitorlája (163 m2) majdnem kétszer akkora, mint a bermuda rigges változat volt. Ennek megfelelően az orrvitorlák jóval kisebbek, és két konfigurációval rendelkeznek. 7 kts – s szélig az 55,7 m2 – es J1 – et használják, melyet a külső forestay – re szerelnek. 8 kts feletti szél esetén két kisebb vitorla kerül felhúzásra: a 37 m2 – es J2 (staysail) a belső forestay – ra és a 14 m2 – es orrvitorla (jib topsail) a külső forestay – ra. Ezen kívül az új rudazaton még egy vitorlát lehet felhúzni széllel szemben, mégpedig a 12 m2 – es topsail – t, amit 18 kts – ig használnak csak.

Howard, Donna és mindenki, aki a Rowdy – n hajózik, felismeri és elfogadja a gaff rig által jelentett új kihívásokat. A 2023 – as szezonban, amikor a Rowdy még csak várta az új rudazatát, Tim a Spartan (NY50) – al versenyzett, hogy valamennyi gaffrigg tapasztalatot szerezzen. A 2024 – es szezonra pedig, tapasztalt gaffrigges vitorlázók, köztük Paul Williams a North Sails – től és Jean-Michel Rouve csatlakoztak a csapathoz.

„Óriási a különbség, és mindannyian még tanulunk. A Rowdy – t „A bézs ötven árnyalatának” neveztem át, mivel még soha nem láttam ennyi bézs színű kötelet! Mire befejeztük az utolsó regattánkat St Tropez – ben, azt hiszem, mindenki magabiztosabbnak érezte magát.” – mondta Donna.

„Úgy gondolom, hogy a gaffrigg fantasztikus választás a Rowdy számára” – mondta Dillon. „Nem gyakran fordul elő, hogy a tulajdonosok úgy döntenek, hogy egy ugrást tesznek az időben, és megnézik a több mint 100 éves terveket, és azt mondják, hogy „térjünk vissza ehhez”. Rendkívüli és lenyűgöző döntés volt.”