Cowes kikötője igen gazdag hajózási hagyományokkal és örökséggel rendelkezik. Isle of Wight – on a hajózásnak, a hajóépítésnek és a királyi család vitorlás versenyzésének igen komoly hagyományai vannak. Talán az sem véletlen hogy közel 175 évvel ezelőtt az America’s Cup is innen indult útjára, de emellett egy másik nagy verseny a Cowes Week is több mint 120 éves hagyományokkal rendelkezik…
Cowes Harbour története: Közel 150 évig a Cowes Harbort a Newport Corporation irányította. Ennek a történetnek az 1897 – es Cowes Harbour Act elfogadásával lett vége, amikor is a felek megállapodtak a Cowes Harbour Commission megalakításáról. A Cowes Harbour Commission első ülésére 1897. december 7 – én került sor, ahol H. C. Daman – t megválasztották ügyintézőnek, aki nem mellesleg helyi ügyvédi praxisával párhuzamosan a Lloyd ügynöke és az Island Sailing Club egyik alapító tagja is volt.
Az első ülésen a Newport Corporation képviselői, Cowes és East Cowes tanácsnokai, az Isle of Wight Steam Packet Company (ma Red Funnel) igazgatósága, és a Trade and Yacht Racing Association (ma RYA) tagjai vettek részt összesen tizenkilencen. A megbeszélés elején inkább a vitáké és veszekedéseké volt a fő szerep, de később a bizottság hatékonyan tudott együttműködni.
A Medina folyó mentén végzett tevékenységek nagy része a vitorlázáshoz és a gőzhajókhoz kapcsolódott, később a hajógyártás is előtérbe került. A megrendelések között szerepeltek a The Liquid Fuel Engineering Co. – tól elnyert pályázatok, illetve a Trinity House – nak és a Királyi Haditengerészetnek gyártott evezős csónakok is.
1897 – ben már 250 hajó horgonyzott Cowes – ban 5 – 20 tonnáig, (becsült értékük 2,5 millió GBP, mai árfolyamon nagyjából 227 millió fontnak felelhet meg), és több mint 3000 embert foglakoztatott ez az iparág.
A Cowes – ban és East Cowes – ban ez idő tájt jó pár hajóépítő műhely működött, melyekből csak néhányat emelnénk ki: J.S. White, W. White & Sons, Marvin’s Yard, C. Sibbick & Co., Mr C. Hills, Clare Lallow, Hansen & Sons, Mr Suter. Ezek a műhelyek a kis dinghy – től a nagyobb gőzhajókig mindent iss építettek.
Szintén ebben az évben Charles Sibbick, már körülbelül harminc hajót épített a Thetis Road – i Albert Yard – jában. Ezek többsége fin és bulbás keel – ü versenyjachtok voltak, amelyek az Egyesült Királyságban és a Földközi – tengeren versenyeztek. Több hajót tengerentúli ügyfelek számára építettek, és olyan országokba exportáltak, mint Németország, Oroszország, Svédország, Dánia vagy Argentína.
Az 1897 – ben működő, hajózással kapcsolatos vállalkozások egy része még mindig Cowes – ban található, mint például Clare Lallow hajóépítő, Ratsey & Lapthorn vitorlakészítő, Beken és Chandlery Pascal Atkey fényképészek és a Benzies amely vitorlás ékszereket készít…
Versenyzés: Isle of Wight elválaszthatatlan a vitorlás versenyzéstől, hiszen a világ legrégebbi sporteseménye az America’s Cup is innen indult 1851 – ben. A sziget másik nagy vitorlás versenye a Cowes Week melyről korábban már részletesen írtunk (https://klasszikushajok.hu/2019/06/06/lendy-cowes-week-brit-klasszikus-1826-ota/) a klassziksuhajok.hu – n.
Cowes és a királyi család: 1897 – ben Wales hercege eladta híres versenygyőztes cutterét a Britannia – t, amelyet 1893 – ban G.L. Watson tervezett. Később fia, V. György király vásárolta meg a hajót. A Britannia V. György 1936 – ban bekövetkezett halálakor az uralkodó akaratának megfelelően hullámsírba került.
Szintén ebben az évben tartották Viktória királynő gyémánt jubileumát. Ez alkalomból számos ünnepséget tartottak Cowes – ban és East Cowes – ban és környékén, ahol a királynő nyári rezidenciája, az Osborne House található. Az ünnepség részeként haditengerészeti felvonulást is tartottak, amin 165 brit hadihajó vett részt.