Az Orwell – folyón található Suffolk Yacht Harbour (SYH) elindított Stella jachtmentő programját. Ennek a programnak köszönhetően szerencsére egyre több régi fa hajó kerül elő a kertek, garázsok mélyéről, hogy új életet kapjanak a Suffolk Yacht Harbour – ban.

A Suffolk Yacht Harbour (SYH) – ról:

A Suffolk Yacht Harbor (SYH) partján található szerény kis fészer az évek során számos helyreállítási munkának adott otthont, melyek közül több is elnyerte már a Classicboat Magazin éves díjait. A SYH – et meglátogatva megcsodálhattuk az átépített ex – mentőhajót, a Swn y Mor – t, amely a 90 – es években kétszer is körbehajózta a földet, és amelynek felújítása, megőrzése most is folyamatban van. Található még a műhelyben jópár Stella sloop is. Ebből az egyik azonban nem akármilyen Stella sloop; ez Holman saját Stellája, amelyet 1959 – ben Tucker Brown épített, sok más mellett, és mint a legtöbb Stella – n ezen is a palánkokat és a régi szegecselést kell megújítani hiszen, itt szivárog a hajó.

A Stellas sloop ok felújítási és megmentési programja is a SYH nevéhez fűződik. A Suffolk Yacht Harbour néhány évvel ezelőtt elkezdett egy programot, melyben, a régi Stella sloop – ok hajótestét kívülről üvegszállal és epoxigyantával burkolják. Ezt a megoldást az osztályszövetség is elfogadta, hiszen ezzel meg lehet hosszabbítani a hajók élettartalmát. Ez az eljárás a testet is merevíti, ezáltal könnyebben szállíthatók lesznek a hajók.

Andrew Gilmour, a Timoa Stella sloop tulajdonosa, aki rendszeresen versenyez is hajójával, új lendületet adott az osztály megújításához azzal, hogy magára vállalta azt a feladatot, hogy utánfutóval beutazza Angliát, és a Stella jachtokat a SYH – ba szállítja, ahol minden részletre kiterjedően fel is újítják őket. Közben új tulajdonost is keresnek nekik, intézik a hajóval kapcsolatos dolgokat és tárolják őket. A cél alapvetően az, hogy az új tulajdonos ezután a SYH – nál restaurálja a jachtot. A roncstól a kész állapotig körülbelül 50 – 100.000 fontba kerül a felújítás a kiviteltől függően. Az utolsó felújítás körülbelül 60.000 font volt. Ez valamivel kevesebb, mint a legolcsóbb GRP – ből készült hajó, amelyet az interneten találhatunk.

Fairey motoros hajók restaurálása:

A Stella – k mellett a yard a Fairey motorcsónakok gyűjtőhelye is lett, amiben nagy szerepe volt annak, hogy Josh Major ügyvezető igazgató megvásárolta és felújította saját, Flower Power – ét. Látogatásunkkor kettőt látunk a műhelyben, de más hajók is jönnek még a SYH – ba, hogy csatlakozzanak a „családhoz”. Jelenleg hat tulajdonos tartja Fairey – ét a SYH – nél.

Ezek a hajók, mind 28 lábas (8,5 méteres) Huntsman modellek, általában kétmotorosak, és tágas cockpittel rendelkeznek, valamint egy négy fő részére biztosítanak kényelmes szállást éjszakára. Ezek a hajók az 1960 – as évek csúcsmodelljei voltak, melyek három óra alatt képesek voltak Angliából áthajózni a csatornán Belgiumba. Nem mellesleg szerepeltek a From Russia with Love című James Bond filmben is…

https://www.syharbour.co.uk/