Az elmúlt években északolaszországban több olyan kiállítást is rendeztek amely nem tekint vissza komoly múltra, de különleges helyszínével (Arsenal Velence) vagy témájával mégis kiváncsivá tett és gondoltam érdemes megnézni őket.

Az elmúlt két évben a Salone Nautico Venezia meglátogatása után idén egy Genova – i rendezvény volt a kiszemelt, nevezetesen a 2. Classic Boat Show Genova. Itthon a klasszikus hajókkal talán még kevésbé foglalkozunk mind vízen mind parton, pont ezért voltam kiváncsi hogy ez olaszországban hogyan is működik.

A kiállítást május 17 és 19 között rendezte meg a Marina Genova, együtt a Yacht & Garden kiállítással. A Yacht & Garden – t már régebb óta rendezik így most is a mólók jó részén az ehhez a kiállításhoz kapcsolódó pavilonok voltak elhelyezve.

A klasszikus kiállítás egy külön mólórészt és egy pavilont kapott ahol az érdeklődők megcsodálhatták kívülről és megnézhették belülről is a különböző vintage és klasszikus vitorlás és motoros hajókat. A pavilonban folyamatos tengerészettel és a hajózással kapcsolatos előadások beszélgetések voltak. Szintén a pavilonban kapott helyet egy fotó és egy makettkiállítás, melynek alkotóival több beszélgetés is volt a nap folyamán. Emellett szintén a pavilonban kapott helyett egy felújított latin vitorlázatú bárka is.

Az esemény egyik támogatója a Marina Militare volt, és mindamellett hogy betekinthettünk a haditengerészet különböz tevékenységeinek egy egy szegmensébe, a vitorlázás sem maradt ki a repertoárjukból, mert kihozták a kiállításra a Chaplin – t amely idén ünnepelte 50. évfordulóját.

110, 70, 60, 50, 30 – ez az öt szám a születésnapos hajók évfordulói voltak a második Classic Boat Show – n. A legrégebbi a 18 méteres gaff ketch a Tirrenia II volt, amelyet 1914 – ben bocsátottak vízre az angol H.R. Stevens of Southampton Shipyard – ban, Dél – Angliában, Frederick Shepherd tervei alapján. 2016 – ban a hajót Alessandra Della Betta és Luigi Spaggiari vásárolták meg, és a Viareggio – i Francesco Del Carlo hajógyárban három éven keresztül újjították fel. Az 1954 – ben vízre bocsátott Brick II, 70. évfordulóját ünnepelte. Ez a 16 méter hosszú, bermudai sloop az elmúlt hetven évben mindig is a Tirrén – tenger északi részén hajózott Genova – i anyakikötőwell. A hatvanas szám az Amore Mio gaff szkúner – é volt, ami a Riccione – i Franchini hajógyárban történt építése után 60 évvel visszatért a Classic Boat Show – ra tulajdonosával, Lino Tirelli – vel, aki immáron 25 éve a hajó őrzője. Az ötvenes szám a Chaplin – é volt, melyet 1974 – ben építettek a Lavagna – i Sangermani hajógyár – ban a trieszti Carlo Sciarrelli terve alapján. 2008 – ban a a genovai Novi család adományozta a Marina Militare – nek akik tökéletesen felújították és a mai napig oktatnak vele. Végül de nem utolsó sorban a Pandora szkúner volt a 30. évfordulós hajó, melyet 1994 – ben építettek egy tizenkilencedik századi hajó másaként. A hajónak kicsit hányattatott sorsa volt miután 1995 – ben megérkezett Olaszországba, lefoglalták, elsüllyesztették, majd egy aukción eladták. Az új tulajdonos felújjította és ezután több filmet is forgattak rajta. 2012 óta az A.S.D. Traditional Sailing flotta hajója, amely szervezet oktatás körutazásokra használja.

A már említett pavilonban a Gruppo modellistico navale del Circolo Autorità Portuale és a  Società del Porto di Genova modell kiállítását láthattuk. A Csoportot 1995 – ben alapították azzal a céllal, hogy kutatások, kiállítások, tapasztalatcsere és számos építési terv segítségével fejlessze a haditengerészeti modellezési kultúráját. A kiállított modellek között megtalálhattuk az America szkúner – t, emelett több vintage és klasszikus jachtot, munkahajókat és háborús hajómodelleket is.

Daniela Cavallaro, mindkét esemény megálmodója és szervezője idén is elégedetten nyilatkozott az eseményekről: „A 2. Classic Boat Show megerősítette bennünk a szándékot, hogy ezen az úton haladjunk tovább és jövőre újra megrendezzük az eseményt. Köszönetet mondunk minden hajótulajdonosnak, kiállítónak, előadónak és az ágazat képviselőinek” Giuseppe Pappalardo, a Marina Genova vezérigazgatója szintén kiemelte: „Köszönetet szeretnék mondani a jachtkikötő minden dolgozójának, akik fáradhatatlan elhivatottsága lehetővé tette a kiállítások teljes sikerét.”

Ami számomra a legérdekesebb volt hogy lehet úgy “kiállítást” rendezni, hogy nem a profit a lényeg, hanem az hogy egy NAGYBETŰS ESEMÉNYT rendezzünk. Számomra ez az esemény arról szólt hogy azok az emberek akik szeretik a klasszikus hajókat, tisztelik a hagyományokat és a hajózás múltját, csodálatos klasszikus hajók mellett beszélgessenek, esetleg borozgassanak.

Ami még érdekes volt hogy a kiállítás(ok) teljesen ingeyenesen látogathatók voltak, hasonlóan a parkoláshoz a Marina Genova – ban. A kiállítói rész is ugyanígy működött aki szerette volna kihozni modelljét, hajóját, klasszikus hajókkal kapcsolatos dolgait és eladni, erre volt lehetősége csak időben kellett jelezni email formájában a szervezőknek.

Lehet ezen a rendezvényen tényleg minden csak a klasszikus hajókról szólt…