Az LA 28 egy gyönyörű modern klasszikus mahagony vitorláshajó, amit egy utánfutón bárhova elvihetünk ahol csak vitorlázni támad kedvünk. A típusból eredetileg csak egyet szerettek volna készíteni, de igen pozitív fogadtatásának köszönhetően mára már kilenc hajót adtak el már el Európa-szerte.

A hajót az német LA Yachts gyártja a Müritz – tó partján észak Németországban. Ez a típus is kiváló példa arra, hogy a műanyagok és a carbon mellett, a fa még ma is ugyanolyan fontos hajóépítő anyag, mint valaha volt.

Az, hogy egy fiatal hajógyár miért nem a modernebb anyagokat választja a gyártáshoz, hanem a fát Lothar Fichtner a gyár tulajdonosa mondja el nekünk:

„A fa könnyebb, mint a GRP, és olcsóbb, mint a carbon” – mondja szemrebbenés nélkül. Talán akkor ennyit a hagyományos hajóépítés romantikájáról. Igazából 100 évvel ezelőtt a hajó vagy csónaképítők nem ilyen technológiával építettek még hajókat. A cold moulding, egy olyan technika, amely nagymértékben használ az epoxigyantát, hogy minden egyes faréteget ragasszanak, és az egész szerkezetet bevonják, hogy távol tartsák a fától a vizet.

Az LA28 története egy gazdag ember vágyával kezdődött, aki egy gyönyörű vitorlás játékszert szeretett volna. Lothar Fichtner volt ez az ember, és miután eladta mérnöki vállalkozását, jobban szerette volna élvezni az életet második otthonában, Mallorca – n.

Megkereste a Muritz régióban élő hajóépítőt Andreas Zehle – t, aki a szintén ilyen eljárással épített 20 – er Jollenkreuzer – okat. Ezután a Laboe – i, Berckemeyer Yacht Design tervezőjével Martin Menzner – el beszélt hogy hajó formájába valósítsa meg álmait.

„Az elképzelés az volt, hogy egy 8 és 9 méter körüli vitorlást tervezzenek, amely könnyen szerelhető és szállítható, illetve kiváló vitorlás menet tulajdonságokkal rendelkezik” – magyarázza Fichtner. Azért gondolta így, mert zavarta a hajógyártás jelenlegi iránya, ahol szinte minden hajó hasonlóan néz ki. „Valami exkluzívat szerettem volna, ami modern kialakítású és hagyományosan épült.” – mondta.

A teljes tervezési folyamat mindössze három hónapig tartott. Fichtner – nek akkor még nem volt világos elképzelése róla, de nem csak hajót vásárolt, hanem hajógyárat is alapított. „A hajógyárat azért alapítottam, mert két hajóépítő munkanélküli volt, és szerettem volna egy hajót Németországba és egyet Mallorcán” – emlékszik vissza.

„Nagy sikert arattunk a vásárokon és a folyamatosak voltak a rendelések. Aztán megtaláltam az utat a német Yacht magazinhoz is.” Mára kilenc hajót adtak el 2015 óta, amikor is az első hajók jó kritikákat kaptak az Interboat – on Friedrichshafen.

A hajó ilyen technikával való építéséhez „csak” építőbordákra van szükség, de nincs szükség külön építősablonra, mint a GRP vagy a carbon esetében. A hajótest a bordákra épül rá, általában puhafa csíkokból. Gyors, olcsó és viszonylag egyszerű.

A folyamat első lépéseként egy réteg műanyag fóliát helyezünk a formára. Ezután a csíkokat formára hajlítjuk, és rögzítjük a helyükre, hogy megtartsák a formájukat. Mindegyik réteget átitatjuk epoxigyantával, amely beszívódik a fa legfelső rétegébe, és elősegíti az egyes csíkok szélétől széléig történő ragasztását.

Minden réteget az előzőtől eltérő irányban helyeznek el: először hosszanti majd diagonál okoume csíkokat. A külső rétegeknél az afrikai mahagónit részesítjük előnyben, meleg, vöröses felületet adva a hajótestnek, ami sokszor erősebb, mint az üvegszálas megfelelője, és könnyebb is.

A kivitelezés egyéni ízlés dolga – minden tulajdonos saját maga dönt ebben. Néhányan karbon betéteket választották, ami tökéletes összhangot ad a sötét fa felületekkel akár a kormányon akár a hajó belsejében az árbóc eltakarásánál. A rudazat szintén carbon, hasonlóan a vitorlák erősítéséhez.

Mások fehérre festett belső teret kértek (ez sokkal több munka, jegyzi meg Fichtner), vagy más faanyagot az építéshez, hogy kissé eltérő felületet kapjanak. A lényeg az, hogy minden hajó egyedi, és új tulajdonosa kívánságainak megfelelően alakítható és specifikálható.

A tőkesúly 600 kg – s, ólombulbával az alján, de itt is számos lehetőség közül lehet választani. Fix 1,7, 1,8 vagy 1,9 m – es merülés választható – attól függően, hogy hol vitorlázik az ember. Emellett a hidraulikusan emelhető keel is népszerű opciónak bizonyult, amely felemelt helyzetben 0,9 méterre csökkenti a merülést. Ez egy praktikus lehetőség sekély vizekre, és könnyebbé teszi a partra érkezést esetlegesen a családdal és egy piknikkosárral.

A hajót határozottan úgy tervezték, hogy könnyen kezelhető legyen, és akár egyedül is ki lehessen vele menni. Az LA28 – nak van egy nagyobb változata is az LA35 – ös amely hajó építésénél ugyanezeket a szempontokat vették figyelembe, és mérete ellenére még mindig könnyen közúton szállítható.

Specifikáció:

Teljes hossz:                  8.8 m

Vízvonalhossz:              8.0 m

Szélesség:                      2.5 m

Merülés:                        1.7 – 1.9 m

Súly:                              1.5 tonna

Tőkesúly:                      600 kg

Motor:                           Torqeedo Cruise 2.0 FP