A klasszikuhajok.hu – n már korábban foglalkoztunk a 22 – es Binnenjollék Magyarországi történetével (https://klasszikushajok.hu/2019/02/11/a-22-es-binnenjolle-magyarorszagi-tortenete/) amiből kiderült, hogy ennek a típusnak az egyik változatát igen magas színvonalon kishazánkban a Füredi Hajógyárban építették. Benacsek Jenő sok más csodálatos hajó mellett ezzel a típussal is foglalkozott és az ő nevéhez fűződik az igencsak jó aerodinamikai tulajdonságokkal és sebességgel rendelkező Szappanjolle is….
„1936 – ban a balatonfüredi műhely főmérnöke, a tehetséges Benacsek különleges 22 – es versenyjollét tervezett. Az osztályelőírás adta lehetőségek jobb kihasználásával megalkotta a „szappanhajó” becenéven híressé vált 22 – est. Az elnevezés a formájából eredt. A fedélzet mindenhol lekerekített, ívelt formában csatlakozott a hajótesthez, miáltal látványosan újszerű típus született. Ráadásul a szappanjolle gyorsra is sikeredet.
Abban az évben a Négy Tó versenyre a Balatonra látogatott a kor egyik leghíresebb európai vitorlázója, a svájci Manfred Curry. Nagyon tetszettek neki a szappanhajók. Hazatérve magával vitt egy füredi asztalos csapatot Horváth Mihály művezetővel együtt, akik megépítették neki az Aero II. majd az Aero III. nevű hajót. A hírük Európában máig élő, számos sikert ért el velük, mert nagyon gyors darabok lettek.
Ilyen szappanhajók flottáját építtette meg a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség az 1939 szeptemberére tervezett nagyszabású füredi Európabajnokságra. Ám Hitler a nyitás előtti napon megtámadta Lengyelországot és kitört a második világháború, amely aztán sokmillió élet mellett az értékek, szépségek javát is elsöpörte föld színéről. Persze az EB – t, az EB – flottát, végül hosszabb távon a 22-es Versenyjolle osztályt is.”
Azt is érdemes tudni, hogy a 22 – es Binnenjollék – nak 3 típusa volt. Az egyik az eredeti DSV – s, a másik a Henry Rasmussen féle klinker palánkos és végül, de nem utolsó sorban a Benacsek féle Szappanjolle.
A hajótípus nagy mániám és amellett hogy két DSV – s illetve a Rasmussen féle típust is sikerült már beszerezni, kisebb ŰR tátongott a lelkemben, hogy pont a hazai tervezésű és építésű típus az, ami kimarad az életemből. De ugye a SORS… Pár évvel ezelőtt egy idősebb barátom keresett telefonon, hogy Bogláron van egy szappanjolle de nyilván akkor is Binnenjolle felújításban voltam, így akkor ezt a kérdést elengedtem. Idén sem jobb a helyzet, de a Viharmadár már látja a fényt az alagút végén és mit is csinálnék az elkövetkező öt évben, ha nem a Gyere velem – et vagy éppen ezt a Szappanjollét újítanám fel. Szó szót követett és végül valahogy ez a hajó is a Kereki gyár udvarára került… Már csak néhány év és újra mind a három típusú 22 – es Binnenjolle vitorlázik majd hazai és nemzetközi vizeken is…
Az hogy a szappanjollékból hány darab készült, vagy esetleg ennek a hajónak van köze az EB – re készült flottához az még nem tiszta, de folyamatos nyomozás zajlik az ügyben hogy ez (is) kiderüljön 🙂
Idézet: Ruják István írásából