A Götheborg a Svéd Kelet – Indiai Társaság 18. századi teherszállító fregattjának, az Indiaman – nak a replikája. 1738 – as vízre bocsátása után a világ legnagyobb fából készült vitorlás hajója volt. 1745 – ben zátonyra futott és elsüllyedt, mielőtt elérte volna Götheborg városát. A hajónak ez volt a harmadik Kínai útja ahonnan hazatért volna…
1984 – ben, a roncs felfedezését követően kezdett körvonalazódni egy hasonló hajó újjáépítésének ötlete. 1992 – ben elhatározták, hogy a háromárbócost ugyanabban a hajógyárban, a Götheborgi Terra Nova – ban fogják újjáépíteni. A Götheborg – ot ugyan az eredeti tervrajzok nélkül, de a korabeli eszközökkel, módszerekkel és építőanyagokkal, a mai kor biztonsági követelményeinek figyelembe vételével szerették volna megépíteni. Az, hogy ez kivitelezhető legyen három év előkészítőmunkát vett igénybe. Összességében a projekt mintegy 40 millió dollárba került, aminek a 40 százalékot közpénzből teremtették elő, a fennmaradó összeget pedig szponzori adományokból. A hajót először alapítványok, majd a Svéd Kelet – Indiai Társaság üzemelteti tovább.
A hajó gerincét több éves előkészítőmunka után, 1995. június 11-én fektették le. A gerincben használt gerendák a hajótest legnagyobb faalkatrészei. Ezek valójában tölgyfa rönkök, amelyek kivágás előtt körülbelül tíz tonnát nyomtak. A hajó építéséhez összesen 4000 m3 tölgy- és fenyőfát használnak fel.
A bordák és a rudazat elkészítése két évig tartott. Minden egyes bordát néhány órán keresztül gőzöltek, hogy megpuhuljon. Ezután hatalmas bilincsekkel rögzítették az eredeti helyükre, mindaddig amíg a fa újra kemény nem lett. A hajó teljes vízzárósága érdekében minden palánkot kátrányos vászonnal vontak be. Ez a technológia a vízzáróság mellett nagyobb szilárdságot is biztosít a testnek. A rések tömítésére összesen 16 km fonalat használtak a palánkoknál és a fedélzeten.
Első vitorlázás az ősök nyomdokaiban:
A Götheborg – ot 2003. június 6 – án bocsátották vízre. Első útjára 2005. augusztus 6 – án indul az elődök nyomdokait követve Kínába. Ezen a körülbelül 18 hónapig tartó utazáson a 80 fős legénység cserélődött a kikötések során. A hajó 2007. június 9 – én tért vissza Svédországba. Azóta számos utat tett már meg hivatásos és önkéntes legénységekkel.
A Götheborg 47 méter hosszú, 11 m széles, az összsúlya pedig 788 tonna. A hajó belső terei korhűen a 18. században használtakhoz hasonlóan lett kialakítva, egyetlen különbséggel hogy akkor az emberek kicsit alacsonyabbak voltak ezért a replikában bizonyos belső tereket magasítottak. A bútorok egy részét a megtalált roncsban lévő darabokból újították fel. A legénység szállása és a modern technika nagy része a raktérben található. A technika és a gépészet elrejtése igen alapos tervezőmunkát igényelt.
A Götheborg – ban összesen 20 kabin és 42 ágy található. A konyha mögött két legénységi lakrészt helyeztek el, amelyekben a tengerészek függőágyakon vagy priccseken tudnak aludni. A kapitányi és a tiszti kabinok, valamint az állandó legénység szállásai a hátsó főfedélzet alatt találhatók. Ugyanezen a fedélzeten vannak az ágyúk, és a legénység lakóterületei is. Az utazások során ez a közös tér lehetővé teszi az egész legénység találkozását és közös étkezését. A konyha a mai kornak megfelelő modern eszközökkel van felszerelve amely 80 fő ellátását tudja biztosítani.
Mivel a hajót már a modern kor biztonsági előírásainak megfelelően kellett építeni elég sok és komoly gépészet került bele. A Götheborg – ba többek között két 404 kW – os motor, egy 36 000 literes üzemanyagtartály és egy 500 tonna szivattyúzására alkalmas fenékvízszivattyú került. Emellett a legénység kényelmét szolgálják még a fűtő és légkondicionáló rendszerek valamint a nap 24 órájában figyelő vezérlőrendszer, ami a hajó minden adatát rögzíti, elemzi és ez alapján vezérli. A hajó az eredeti klasszikus navigációs műszerek mellett a modern GPS, radar, rádió és műholdas rendszerekkel is fel van szerelve.
Ami a kötélzetet és a rudazatot illeti, a Götheborg pontos mása lett a 18. századi elődjének. 26 vitorlával rendelkezik, amelyek összvitorlafelülete 1964 m². Az alap vitorlakészlet 18 vitorlából áll, amelyek teljes felülete 1550 m². Akkoriban kenderből vagy vászonból készültek a vitorlák, de a replikánál szövetet választották, hiszen vásznat ma is gyártanak. A fedélzeten található legnagyobb vitorla a közel 250 m2 felületű fővitorla. A futó és álló kötélzet kötelei összesen közel 20 tonnát nyomnak. A hajón mindem kötelet és vitorlát csak emberi erővel működtetnek…