Korábbi cikkeinkben már több helyen kalandoztunk különböző hajóépítő műhelyekben. Most kicsit észak Amerika felé vesszük az irányt és a Main állambeli hajóépítő műhelyek munkáiba és történetébe tekintünk bele.

Lyman Morse Boatbuilding:

Az 1978 – ban alapított Lyman Morse 2015 – ben felvásárolta a Wayfarer Marine – t, így jelenleg Camden – ben és Thomaston – ban is van telephelye. 2016 óta a cég ad otthont a Camden Classics Cup – nak, egy kétnapos regattának, amelyet minden júliusban rendeznek meg.

A műhelyben jelenleg egy Hood 42 LM flybridge motoros jacht készül. Ez a harmadik Hood a sorozatban a cég által korábban épített Hood 57 LM és Hood 35 után. A hajótest douglas fenyő palánkokkal, három réteg diagonál vörös cédrussal, készül, majd ezt az egészet üvegszövettel és epoxival borítják le. A motorosba két D6 480 LE Volvo Penta kerül, ami 30 kts utazósebességre képes.

Egy másik hajófelújítás is a műhelyben zajlik, nevezetesen a 79 lábas szkúner a Hindu felújítása. A hajót 1925 – ben William H Hand Jnr. tervezte, és a Hodgdon Bros épített a Maine – i East Boothbay – ben. A hajó júniusban érkezett a műhelybe. A hajót tulajdonosa 2020 – ban kezdte el felújítani és végül idén júniusában érkezett a Lyman Morse – ba, hogy segítsenek a befejezésében. A munka során a tulajdonosok szorosan együttműködik a Lyman Morse – al. Jelenleg a padlózatok, a válaszfalak, a mennyezeti deszkák és a fedélzet, valamit a deckház felújítása zajlik. A Hindu tulajdonosainak nem ez az egyetlen klasszikus hajója, hiszen övék a Bloodhound is, amely William Fife II, 1874 – es hasonló nevű hajójának replikája, melyet az 1990 – es években bocsájtottak vízre. Ehhez a hajóhoz korábban a szintén a Lyman Morse – ban készítettek egy 20,42 méter hosszú Douglas fenyőárbocot.

Artisan Boatworks:

Az Artisan Boatworks – t Alec Brainerd alapította 2002 – ben. A cég rendszeresen mintegy 80 fahajón végez rutinszerű karbantartást, emellett aktív hajóbrókeri tevékenységet is végez, amely évente körülbelül 20 fahajót értékesít. Augusztusban két új hajót bocsátottak vízre, egy másik pedig jelenleg is építés alatt áll. Mindhárom hajó alaszkai cédrusból készült. Az első hajó a 39 lábas Wisp volt, ami eddig a legnagyobb hajó, ami az Artisan Boatworks – ben épült. A hajót Stephens Waring tervezte. Ez egy tökéletes Spirit of Tradition day sailer / weekender. A hajó tágas cockpit – el és kerekes kormánnyal van szerelve. A kabinban tágas nappali és konyha valamint, hálórész található. Az építése összesen 11 hónap alatt fejeződött be.

A másik megépült hajó a Risvold volt, amely egy Ha’penny 20 – as mikrocirkáló. A típust Tom MacNaughton tervezte egy olyan tulajdonosnak, aki körbe szeretné vele hajózni a földet. A hajónak nincs Cockpit – je, csak egy zárt pilot house – a.

A harmadik hajó, amely még mindig építés alatt van, de a befejezéséhez közeledik a Whirlwind II, egy 7,98 méteres catboat, amelyet a 19. század elején építettek. Emellett egy a Herreshoff Manufacturing Company által 1916 – ban épített 23 darab 20 láb 9 hüvelykes Fish Class egyike is a műhelyben van és felújításra vár. És itt még nincs vége a sornak, mert a műhelyben szintén felújításra vár egy 1903 – as Herreshoff Bar Harbour 31 is, amelynek tulajdonost keresnek a teljes helyreállítás érdekében.

Brooklin Boatyard:

A Brooklin Boatyard – ot Joel White alapította 1960 – ban. Tavaly év elején Brian Larkin vette át az ügyvezetői posztot, aki 1987 óta dolgozik a cégnél.

Nemrég mutatták be a Syntax – ot, egy új Wheeler 55 – ös luxusmotorost. Ez a második jacht, amelyet a cég a Wheeler Yachts számára gyártott a Legend után, amely Hemingway híres Pilar – jának 38 láb felfrissített változata. A Syntax douglas fenyő bordákkal, ragasztott sapele mahagóni furnérokból készült melyet epoxi – val ragasztottak. A külső záróréteg szintén üvegszövet epoxy – val átitatva. A hajóba két 850 LE – s MAN dízelmotor került, ami kényelmes 25 kts – es utazósebességet biztosít neki.

A műhelyben jelenleg egy Fitzgerald 56 – os készül. Ez egy 56 lábas bermuda cutter, amelyet kifejezetten offshore cruising – ra tervezett Mark Fitzgerald, aki korábban Chuck Paine főtervezője volt. A hajótest Douglas fenyő palánkokkal készült, melyre három réteg vörös cédrus furnér került, majd egy utolsó réteg Sipo mahagóni, amely epoxi – val lett lezárva.

A cég a közelmúltban öt Winter Harbor Knockabout – ot is helyreállított, ezek közül hármat teljes körűen. Ez a jelenleg kilenc hajóból álló 30 lábas gaff sloop osztály, melyet Starling Burgess tervezett, és először 1907 – ben jelentek meg az Egyesült Államokban. Ez az egyik legrégebbi one – design flotta amely az államokban vitorlázik. A Brooklin Boatyard a következő évben is nekilát egy újabb darab teljeskörű helyreállításának.

Rockport Marine:

A Rockport Marine – t 1962 – ben alapította Luke Allen, azóta rengeteg fa hajót építettek már hagyományos és modern technikákkal. A körülbelül 75 fahajón végzett rendszeres éves szervizmunkákon kívül a cég ezen a télen komoly munkákat végez a Mystic Seaport Muzeum hajóján, a 61 lábas Brilliant szkúneren, amelyet Henry B. Nevins épített 1932 – ben New York – ban. A Brilliant korábban már járt a Rockport Marine – ban, amikor is 2006 – ban új teak fa decket kapott. Most több bordát, padlózatot, víz alatti palánkokat cserélnek rajta. Emellett a régi Detroit 353 disel motorját és az öntött bronz üzemanyagtartályát is kicserélik. A motorra két alternatíva van összhangban a Mystic Seaport Muzeum alacsony szén-dioxid kibocsátási irányelveivel. Az egyik alternatíva egy 110 LE – s Yanmar, a másik pedig egy 100 LE – s John Deere.

Emellett a műhelyben épül még jelenleg az Ouzel, a Langan Design Partners által tervezett új, 95 lábas modern klasszikus sloop, amely 2025 – ben készül majd el. Az Ouzel hajótestének szerkezetét belül Douglas fenyő alkotja, amire kívülről két réteg vörös cédrus funért ragasztanak majd diagonálban. A rétegek közé az erősítési pontokon carbon laminát is kerül, hogy a legnagyobb terheléseket is kibírja. Kívülről legutolsó rétegekként fátyolszövet és epoxy kerül majd a hajótestre.