Az egész 1990 – ben kezdődött azzal, hogy Rusty Eplett felvetette az ötletet, hogy az első Falmouth Classics sikerét követően Fowey – nak is legyen saját rendezvénye. Szokásos lelkesedésével és lendületével egy kis csapatot arra késztetett, hogy összeállítsák Fowey első Klasszikus versenyét 1991 – ben. Jan Heard volt a kapcsolat a Falmouth – i rendezőkkel, és korábban már megegyeztek arról, hogy a két eseményt egymás után rendezik meg. Akkoriban a Falmouth – i rendezvénynek vezető szerepe volt a későbbi Regatta hétben. A Falmouth – ba tartó és onnan induló túraversenyeket mindig is támogatták, így a hét elején Fowey – ba vitorláztak a hajók, pénteken pedig vissza Falmouth – ba, ahová a Falmouth Classics előtti napon érkezett.

Bár a Fowey Classic is egy klasszikus vitorlás verseny, a formátum mégis lazább, különlegesebb és egyedibb. Ezek a versenyek, inkább társasági összejövetelek. Rusty bevezette azt az alapvető szabályt, hogy amely hajó óv azt kizárással büntetik. Rusty a sportszerűtlenséget nagyon rossz szemmel nézte.

A közös vitorlázás mellett, az igazi élvezet, amelyet a klasszikusok hajók és legénységeik mutattak be, azok a társadalmi események voltak, amelyek továbbra is a legfontosabbak. A közös programok és a társaság egyben maradása érdekében mindig megállapodtak a kikötőmesterekkel, hogy a Flotta cask egy helyen horgonyozhat.

A klubok mindig is rész vettek a parti tevékenységek szervezésében, de a vitorlázást mindig a klasszikus hajók csapata szervezte, és ez ma is folytatódik, a klub támogatásával. Az esemény népszerűsége gyorsan nőtt, de Rusty 1996 – ban, hirtelen meghalt. A nagy kérdés az volt, hogyan lehet pótolni azt, akinek a verseny szinte a gyermeke volt, sok más dologgal együtt, amelyben részt vett?

Ezután új csapat vette át a verseny rendezését. Gordon Coombes, Gerry Williams, Lynn Carter, Steve Yelland és Marcus Lewis, valamint Dave Stanlake együtt teremtették meg a verseny anyagi feltételeit. Mindannyian segítettek az esemény életben tartásában egészen 2005 – ig, amikor Roy Downes vette át a szervezést, aki egészen 2012 – ig szervezte az eseményt amikor is pár év szünet következett.

Ezután Mike Prettejohn, Gerry Williams, és Gordon Coombes vette át a szervezést a Fowey Classics 21. évében. Nélkülük ez a “hajó” valószínű végleg kiköthetett volna. Aztán Karen Toms összegyűjtötte csapatát, és gondoskodott arról, hogy az esemény ma is folytatódjon, annak ellenére, hogy egy Covid-járvány ideje alatt, 2020 – ban törölték az eseméynt.

Közben más szponzorok is segítették az eseményt, köztük az Old Pultney whisky, amely mindig megalapozta az események hangulatát. A Phillips Frith Accountants vállalta a programkiadvány szponzorálását, és a helyi szponzorok mindig is támogatók voltak, de az eseményt így sem a szponzoráció tartotta fent. Az eseményt nagyrészben a résztvevők is finanszírozzák.

Az évek során a flottát jónéhány történelmi és – vagy gyönyörű hajó kísérte. 2008 – ban például, Lord St. Levan bárkája, amelyet St.Mawes – ban építettek 1740 körül. Abban az évben ő vezette a vitorlás felvonulást „Ellen”- el, egy 1882 – es eredeti Gorran Haven – krabréval együtt. Abban az évben még négy több mint százéves hajó volt a mezőnnyel: a Viking (1886, Humber yawl), a George Glasson, a Whimbrel: egy 1897 – es Belfast Lough one design, és az Elizabeth Mary, egy 1908 – as Polperro Gaffer.

A Fowey Classics nem a győzelemről szól, de minden évben hajózási témájú trófeákat osztanak ki a különböző hajócsoportoknak, valamint a legjobban öltözött legénységeknek, a legrégebbi hajóknak, és annak a hajó, amelyik a legmesszebről érkezett az eseményre.

Ma a Fowey Classic és a Falmouth Classic ugyan szétváltak, de a Fowey Classic továbbra is megtartotta a hagyományos július végi és augusztus eleji dátumokat. A legnagyobb flotta a 80 – as években volt, de az utóbbi években a részvevőszámok kicsit csökkentek, de nem a minőség megmaradt. Reméljük, hogy még többen visszatérnek, és folytatják a klasszikus hajós összejövetelek hagyományát, a tulajdonosok és a legénységek baráti kapcsolatait…