A Gonca, egy gőzhajtású yacht kicsit több mint 20 év után tért vissza Törökországba, a Rahmi M Koç Múzeumba ahol korábban megmentették és felújították. Rahmi M Koç 1930 – ban Ankarában született, és egy olyan lelkes gyűjtője az ipar- és hajózástörténethez kapcsolódó tárgyaknak, hogy 1994 – ben múzeumokat kellett alapítania, hogy összegyűjtse és mindenki számára elérhetővé tegye ezeket. Ezen hajók és emlékek száma több mint 50 – re tehető, melyek között fellelhetünk több különlegességet is mint például a Romola – t, Lady Edith – et, a Rosalie – t, a Maid of Honour – t, és Gonca is.

A Gonca története

Az alapos kutatások ellenére, a Gonca eredetét továbbra is (gőzhajó lévén ha autentikusak szeretnénk maradni, akkor nem homály hanem) gőz fedi. A rendelkezésre álló dokumentumok alapján sajnos ezt a rejtélyt nem lehet kideríteni. A második világháború óta eltelt időből a hajó történetének minden részlete ismert. Viszont ami a háború előtti időszakot illeti, az csak találgatásokon alapszik. A legautentikusabb elméletek szerint a hajót – amelyen sajnos nem található semmilyen eredeti tábla vagy egyedi azonosító a gyártással kapcsolatban – egy brit hajógyárban építették a 20. század elején. Ez bizonyos jelekből következtethető ki, amelyek közül az első az angol gyártású gépek jelenléte; továbbiak, az Egyesült Királyságban gyártott műszerekre és egyéb alkatrészek. Egyes török haditengerészettörténészek az oszmán haditengerészeti lajstromokra hivatkozva úgy vélik, hogy a Gonca lehet az a hajó, amit korábban Selanik – nak hívtak, egy vontató- és segédhajó, amelyet 1912 előtt használtak az azonos nevű kikötővárosban („Selanik” törökül „Thesszaloniki”), amikor a város még oszmán fennhatóság alatt állt.

A két hajó felépítménye kicsit eltér, de a hajótestek mérete és alakja szinte azonos. Az első világháború kitörésekor az oszmán haditengerészet aknaszedővé alakította át a hajót, amely 1915 – ben Dardanellák védelmében látott el szolgálatot. A nagy kérdés az, hogy a Selanik – akinek sorsa ismeretlen – és Gonca valóban ugyanaz a hajó? Amit biztosan kijelenthetünk, hogy a ma Gonca néven ismert hajót végül a Gölcük – i haditengerészeti bázison helyezték el. Később az újonnan alapított Török Köztársaság haditengerészete használta Konca néven utasszállító hajóként. Ezután szomorú elhagyatott időszak következett, amely a jelenlegi tulajdonos által a Koç Alapítványon keresztül történő felvásárlással ért véget 1989 – ben.

Az első felújítás

A hajó műszaki paramétereit a Camper & Nicholsons nézte át és tervezte meg, a belső tereket pedig a Ken Freivokh Design tervezte álmodta meg. Freivokh kaliforniai származású, de évtizedek óta az Egyesült Királyságban élt, és akkor kereste meg Koç úrat, amikor tervezői munkássága során három másik jelentős történelmi hajó restaurálásával is foglalkozott: a Fredrikstad egykori mentőhajóval, a St. Eval – vontatóhajóval (később Peter de Savary), valamint Tom Perkins Atlantis – ával (ex Caleta), ami egy csodálatos hajó, amelyet Alfred Mylne tervezett. „A csapatommal szorosan együttműködtünk Rahmi Koç – al és az RMK Marine csapatával annak érdekében, hogy egy valóban különleges helyreállítást tudjunk elkészíteni” – mondta Ken.”

A gőzgépeket, kazánokat és gépeket Ian Clark restaurálta, aki más munkákat is végzett már a Koç Múzeumok számára. A legkifinomultabb munkálatok elvégzéséért felelős hajógyár, az RMK Marine volt, amely a Koç vállalatbirodalom, több mint 100 vállalatának egyike. A munkálatok 1993 – ban kezdődtek, és már a kezdetektől a korszak szellemiségében újították fel a hajót. A Gonca belső terét az Edward – korabeli stílusban, finom angliai és törökországi asztalosmunkákkal díszítették.

A Gonca legjellegzetesebb vonásai közé tartozik, két jellegzetes felépítménye, amelyek csak a fedélzeten keresztül kapcsolódnak össze, és amelyek a régi típusú személyhajókra és kompokra emlékeztetnek. A hátsó felépítményben a főfedélzeten található egy tágas étkező, amely akár 10 fő befogadására is alkalmas, nagy ablakokkal, amelyek rengeteg természetes fényt engednek be. A felső szinten egy ovális alakú szalon található, bőrkanapé ülőkékkel.

A központi  felépítményben a főfedélzeten találhatók a tulajdonos lakrészei: egy hangulatos nappali, egy kétágyas kabin, egy gardrób és egy tágas fürdőszoba. A felső fedélzeten található a kapitány kabinja és a kormányállások. A többes szám nem véletlen, hiszen a Goncán két kormányállomás található: egy beltéri és egy kültéri, utóbbi, ami eredeti réz műszerekkel van szerelve egy kisebb  időidőutazásra ad lehetőség. A fedélzet alatt két látványos, ikerágyas vendégkabin található, saját fürdőszobával, ezek előtt pedig egy tágas konyhával rendelkező személyzeti lakrész lett kialakítva.

Gonca egy másik jellegzetessége, hogy a minden fedélzetét más szín dísziti. Az alsó fedélzet, amely a hajótestben található, fekete; a fő fedélzet krémszínű, míg a felső fedélzet, amely a felépítmény tetején található, fa palánkopkkal lett díszítve.

A korhű felújítási folyamat 1997 – ben fejeződött be, de a Gonca már a mai korok biztonsági előírásainak is megfelel. A végeredmény annyira meggyőző lett, hogy 2009 – ben még a Chanel divatcég is kibérelte a hajót, „Train de nuit” című reklámfilmjéhez, melyben Audrey Tautou szerepelt.

Az utolsó felújítás

Több mint 20 éves működés után a Gonca – t 2021 júliusában ugyanabba az üzembe vitték ahol korábban megújult. A hajón  csak bizonyos részek javítása vált időszerűvé. A legfontosabb munkák, amelyeket az RMK Marine – nál Özgür Numan tervező irányításával végeztek, a következők voltak: acél lemezek felújítása – különösen a hátsó részen –, famunkák többek között új teak deck elkészítése, kazánok és gépek karbantartása, valamint az elektromos és vízvezeték rendszerek részleges cseréje. Végül, de nem utolsósorban a hajó teljesen újra lett festve.

Annak ellenére, a Gonca tökéletes állapotban van, nem szerepel a Rahmi M Koç Múzeum azon hajói között, amelyek rendszeresen hajóznak a Golden Horn öbölben. A látogatók valószínű sajnálhatják, hogy nem lehet ebben az élményben részük, de ennek ellenére a flotta többi hajóját 2022 – ben így is több mint 365 000 – en vették igénybe. Amennyiben ennek ellenére is szeretnénk kipróbálni a gőzhajózást Isztambul – ban a Liman 2 – vel és a Rosalie – val ezt meg tudjuk tenni…

A Gonca technikai paraméterei:

A hajó (feltételezett) építés éve:         1909

Teljes hossz:                                     33 m (108 ft)

Szélesség:                                         6 m

Merülés:                                           3.3 m

Teljes tömeg:                                    247 t

Motor:                                              Hármas expanziós gőzgép, 550LE

Legnagyobb utazósebesség:              12 kts

Forrás: classicboat