Valamikor a világháború elött volt a 22 – es Binnenjollék aranykora, amikor is 30 – 50 hajó közötti egység vitorlázott és versenyzett a Balatonon. A hajó egy tervezői hajóosztály, amelynek egy egyszerű képletnek kell megfelelnie ahol L + B = 7.8 m, melynél L a legnagyobb hosszúság, B a legnagyobb szélességet jelenti.

A Balatonon a húszas évek elején kezdtek el versenyezni ezekkel a hajókkal. 1924 – ben már nemzetközi (osztrák – magyar) versenyt rendeztek 3 – 3 hajó részvételével. 1929 – ben 22 – es Binnenjolle vándordíjat alapítottak, amiért 1930 és 32 között versenyeztek, majd 1933 – tól már a Magyar Bajnokságon küzdöttek tovább az egységek. 1938 a hazai 22 – es Binnenjollézés legnagyobb sikere, amikor is az Európabajnokságon a Heinrich Tibor – Kovács Béla – Dr Tuss Miklós ezüstérmet szerzett. 1939 sportdiplomáciai siker volt, hogy hazánk rendezhette (volna) az Európabajnokságot de a történelem közbeszólt, így a hazai rendezésű EB elmaradt. A háború ellenére sokáig, egészen 1944 – ig rendeztek itthon versenyeket ekkor nagyjából 5 – 10 hajóval, kivéve a bajnokságokat ahol 15 hajó is indult. Az utolsó Binnenjolle Magyar bajnokság 1960 – ban volt. 1945 és 1960 között a versenyeken és a bajnokságokon 5 – 11 hajó vett részt.

A hajóosztállyal kapcsolatban azt a tényt sem szabad elfelejteni, hogy a Balatonfüredi hajógyár mesterei rengeteg ilyen hajót terveztek és építettek, amellyel azután nem csak a hazai, de nemzetközi mezőnyökben is szép sikereket értek el.

Szintén nem elhanyagolható, hogy ezek a csodálatos hajók vagy, ahogy a korabeli sajtó emlegette őket a vizek Bugatti – jai a Kékszalagok történetében is írtak egy fejezetet, amikor két alkalommal (1936,1938) is elhódították a legbecsesebb hazai vitorlás trófeát. 1934 – ben a Kincsem II. harmadik lett, 1940 – ben pedig a Kincsem III. a második helyen végzett a Kékszalagon, ami után a hajóosztályt kizárták a további versenyzésből a tókerülőkön.

A 22 – es Binnenjolle osztályt az idők vihara és a háború is megtizedelte és alig maradt Magyarországon épp és vitorlázásra alkalmas egység. Kicsit több mint 70 év után 2010 – ben a Balatonfüredi Yacht Club rendezett Magyarországon először kontinensviadalt, majd 2017 – ben a klub 150 éves jubileumán újra. A 2010 – es kontinensviadalon még indult magyar egység, de az utolsó itthoni versenyen már nem. 2018 – ban az Attersee – n és 2019 – ben  Hamburg – ban az Alster – n magyar hajó ugyan nem, de magyar vitorlázó (Vincze Gábor) ismét szerepelt ennek az osztálynak az Európabajnokságán. A 2020 – as évben 10 év után ismét lesz magyar hajó az Ammersee – n megrendezésre kerülő versenyen.

A hajó egy 1935 – ös replika. Az 1938 – ban Kékszalagot nyert Kincsem IV. eredeti hajógyári tervei alapján épül újra. A hajót 2019 őszén kezdték el építeni és 2020 tavaszán kerülhet majd vízre. A hajó újjászületése nem csak a Kékszalag  miatt érdekes, hanem azért is, mert Európában 26 éve nem épült új hajó ebből a típusból.

A hazai 22 – es Binnenjolle osztály újjáélesztése érdekében az Orfűi Vitorlás Egyesület 2020 májusában 22 – binnenjolle baráti találkozót szervez, illetve az elkövetkezendő években valamikor újra Magyarországra szeretné hozni az Európabajnokságát ennek az osztálynak.

A Kincsem IV. replika tavasszal kerül majd vízre Orfű – n és ezután néhány hazai klasszikus versenyen (MET Klasszikus Kupa, Kereked Klasszikus Kupa, Tabu Kupa) illetve két külföldi megmérettetésen szeretne részt venni. A hajó legrangosabb külföldi versenye az Ammersee – n megrendezésre kerülő Európabajnokság lesz. Emellett még egy versenyen a Barcolana Classic – on fog indulni a hajó.

A hajó építéséről és versenyeiről a www.klasszikushajok.hu – n folyamatosan beszámolunk majd.