Ahogy már korábbi cikkünkben (https://klasszikushajok.hu/2019/04/08/antigua-classic-yacht-challenge-tortenete/) is írtuk az Antigua Classic Yacht Regatta az egyik legrangosabb karib tengeri klasszikus yacht verseny.

2019 – ben a 32. alkalommal rendezték meg a versenyt április 17 és 23 között, ahol összesen 41 klasszikus ketch, sloop és skooner jelent meg, és természetesen az idén 90. évfordulójukat ünneplő Dragonok is ott voltak a versenyen. A versenyre összesen tizenhárom nemzet hajói neveztek amiket talán érdemes egy kicsit jobban áttekinteni, hiszen minden hajónak megvan a története.

Ott volt a mezőnybe az Arrluuk egy Herreshoff ketch aki egy 14 hónapos karibi családi vitorlázás után érkezett meg a Antigua – ra. A mezőnyt színesítette a  Blackfish egy 49 lábas sloop, aki az USA – ból érkezett a versenyre és a Spirit of Tradicion kategóriában versenyez majd. A 70 lábas Venida aki Grenada – ról törött gaffal érkezett de a versenyre sikerült megjavítani a keresztrudat. Az Eros egy 115 lábas szkúner, amely a verseny történetének kezdetéhez hasonlóan a charterszezon végével érkezett a versenyre. Az Eilean egy 72 lábas Fife ketch aki visszatért antiguára egy jamaicai mexicoi és kubai körutazás után.

A verseny csütörtökön az egykezes versennyel kezdődött amit idén 20. alkalommal rendeztek és ahol összesen 11 hajó állt rajthoz, igaz ezek a régi klasszikus hajók nem arról híresek, hogy a legideálisabbak lennének egykezes vitorlázáshoz. A verseny 14 – 16 kts – es szélben indult, a Falmouth Harbour – ból, majd az English Harbour előtti jelet kellett kerülni, ezután egy hosszabb hátszél következett a Turtle Bay – ig ahonnan a Falmouth Harbour – ba kellet vissza vitorlázni a befutóig. A verseny érdekessége, hogy a résztvevőknek autopilot nélkül kell vitorlázniuk, de a fedélzeten megengedett egy figyelő jelenléte, aki viszont nem segíthet a vitorlázásban.

A Spirit of Tradition osztályban egy 44 lábas Dykstra a Willpower futott be elsőnek, de a korrigált idő alapján csak a harmadik helyet szerezte meg. A korrigált idő alapján a Rita nevű 1963 – ban épült Jack Holt 28 – as sloop lett a második, aki egyébként negyediknek futott be abszolútban. A győzelmet Geoffrey Pidduck szerezte meg, 1989 – ben épült 6mR yacht – jával a Biwi Magic – el.

A Large Classics osztályban a Mah Jong lett az első, második helyen az Arrlook végzett (58’ Herreshoff ketch 1997), harmadik pedig a Peter von Seestermuehe (59′ Henry Gruber yawl 1936).

A második napon már teljes legénységgel vágtak neki a hajók a versenytávnak. Az időjárás tökélets volt 20 kts – es keleties szélben rajtolhatott a mezőny hogy levitorlázza a 21 illetve 31 tmf – es versenytávot. A leggyorsabban az Athos nevű Tall ship vitorlázta le a pályát 2 óra 13 perc alatt és ezzel a korrigált idő alapján is megnyerte a kategóriáját. Az Athos egyébként a maga 203 lábas hosszával a világ legnagyobb magán tulajdonban lévő kétárbocos Tall Ship – je. A hajót a Hoek Design tervezte és a Holland Jachtbouw építette. A hajó 348 tonnna és 33000 m2 vitorlával rendelkezik. Az Athos után szintén a Tall Ship kategóriában a két testvérhajó Chronos és a Rhea érkezett.  

A Classics Schooner osztályban a Columbia – aki idén a negyedik Antigua Classics – át vitorlázza – nyert abszolútban, de a korrigált idő alapján csak második lett. Az osztályt a Severine egy 54 lábas két árbocos gaffos szkúner nyerte, a harmadik helyen pedig Tom Gallant 47 lábas szkúnere az Avenger végzett.

Szombaton ismét változatos szélviszok fogadták a mezőnyt Antigua déli részén. A pálya hossza ismét hasonló volt az előző napihoz, de a pálya kicsit változatosabb volt, abban a tekintetben, hogy a rendezőség olyan pályát rakott ki ahol sok hátszeles szakasz volt.

A rövidebb 200 tmf – es pályát a Mariella (79′ Alfred Mylne yawl 1938) nyerte abszolútban, de a korrigált idő alapján csak második lett. A korrigált idő alapján a Seefalke II (41′ Rasmussen sloop 1936) nyert és a Peter von Seestermuehe (59′ Henry Gruber yawl 1936) lett a harmadik

Vasárnap a verseny harmadik napján szintén egy új típusú pályát rakott arendezőség ami 23 tmf volt és két hosszú szakaszból állt. A napot abszolútban a Columbia nyerte és ezzel az osztályában is sikerült az első helyen zárnia eddig két második helye mellett. Az osztályban második lett a Severine és harmadik az Avanger. A verseny után sem tértek vissza egyből a kikötőbe a hajók, hanem a futam befejeztével vitorlás felvonulás kezdődött.

A hétfői napon hagyományos pályaversenyt vitorláztak a hajók. A szél az eddigiekhez képest kicsit mérsékeltebb volt 15 kts körüli, de az irány maradt a keleti.

A Classic Schooner osztályban az utolsó futamot és a versenyt is Gonzalo Botin 54 lábas szkúnere a Severine nyerte. Második lett összesítésben a Columbia és harmadik az Avenger aki az utosló napon már nem is vitorlázott.

A Dragon osztályban a Rocco Falcone nyert, aki két futam kivételével mindegyiket megnyerte a hatból.

A Vintage Schooner osztályban a Charm III (50’ Schooner 1928) nyerte az utolsó futamot és ezzel pontazonossággal ugyan, de a versenyt is. Második lett a Mary Rose (53′ Herreshoff schooner 1926) és harmadik az Eros (115′ schooner 1939).

A verseny honlapja:

www.antiguaclassics.com

Eredmények:

https://yachtscoring.com/event_results_cumulative.cfm?eid=6000