December közepén különleges látványban lehetett része annak, aki a Temze partján sétált Londonban, amikor is a 143 láb hosszú, SS Robin – t, egy viktoriánus kori gőzhajót a Royal Docks – ból a Trinity Buoy Wharf – ba szállították, 150 méterre attól a helytől ahol 1890 – ben építették

Ezzel a „hazatéréssel” az SS Robin csatlakozott a Trinity Buoy Wharf örökségvédelmi hajós gyűjteményéhez. A gyűjtemény egy ingyenesen látogatható szabadtéri múzeum, ahol a Temzén kereskedő hajósok történetét mutatják be. Az SS Robin – t egy 3 méter magas, erre a célra épített pontonon lehet megtekinteni.

Eric Reynolds, az SS Robin Trust elnöke és a Trinity Buoy Wharf – ot irányító Urban Space Management alapító igazgatója a következőket mondta: „Az SS Robin egy különleges hajó, amely egy darab történelmet képvisel a tengeri kereskedelmi hajózásban.”

Az SS Robin az utolsó fennmaradt, brit földön épült gőzhajó. A hajóról John Masefield is megemlékezett Cargoes című versében („Dirthy British coaster …”). A National Historic Ships szerint: „egyetlen másik, nagyobb méretű brit tehergőzös sem maradt fenn, sem a Cardiff – i, sem pedig a Liverpool – i flottában, így szegecselt hajótestével és a hármas expanziós gőzmotorjával az SS Robin az egyetlen ilyen fennmaradt hajó, azon teherszállító gőzösök között, amelyek a brit kereskedelmi flotta nagy részét alkották fénykorukban.”

Az SS Robin egy 350 Bruttó register tonnás tehergőzös, amelyet mind ömlesztett, mind pedig normál rakományok partmenti vizeken történő szállítására terveztek. A hajót 1890 – ban, a London – i Bow Creek – ben építették brit tulajdonosok számára, de a hajó élete jó részét Spanyol vizeken töltötte Maria néven. 1974 – ben a hajót a Maritime Trust megvásárolta és visszaadták eredeti nevét.

A hajó eredetileg 44 méter hosszú, és 7 méter széles volt, amelyhez 3,7 méteres merüléssel rendelkezett. A hajó motorját 1890 – ben a skót Dundee – i Gourlay Brothers & Co. gyártotta, amely egy háromhengeres, expanziós gőzgép, ami 152 lóerős volt, amivel maximum 9 csomós sebességgel lehetett haladni. A Lloyd’s Register – ben még háromárbócos szkúnerként is szerepelt, mivel építésekor valóban vitorlákat is szereltek mind a három árbócra. Az SS Robin – t a London – i, Robert Thomson rendelte meg a MacAlpine & Co, – tól, amely a Lea folyó torkolatánál található Bow Creek – ben. A hajót 1890.szeptember 16 – án bocsátották vízre. A vízrebocsájtás után a hajót Dundee – ba vontatták, hogy a Gourlay Brothers & Co. beszerelje a motorját, a kazánját és a segédgépeit. Amikor elkészült, London – ban jegyezték be 98185 – ös regisztrációs számon, Arthur Ponsonby nevére.

1890 – 1900

Az SS Robin, 1890. december 20 – án Liverpool – ban kezdte meg pályafutását, 12 fős legénységgel. A tervezett útvonala Anglia és Franciaország között volt. Első útján Bayonne – ba hajózott, a másodikon Swansea – be. Ezen kívül rendszeresen hajózott a Temzén, a Rouen – on, a Mersey folyón, Eastham – be és Garston – ba, Plymouth – ba, Deauville – be, Guernsey – be, London – ba. , Rochester – be, Newport – ba, és Cherbourg – ba. Ezen utakon főleg ömlesztett gabonát, vasércet, acélt, kaolint, valamint hordós és bálázott árukat szállított. 1892 – ben a hajót eladták a glasgow – i Andrew Forrester Blackater – nek.

1900 – 1974

1900 – ban ismét új tulajdonosa lett a hajónak, aki miután Spanyolországba vitte, Maria névre keresztelte. Az ezt követő 74 évben három különböző spanyol tulajdonosa is volt a hajónak: 1900 – 1913 Blanco Hermanos y Compañia of Ribadesella. 1913 – 1965 Hijos de Angel Perez y Compañia of Santander. Az első világháború alatt vaslemezeket szállított a francia kormánynak a Santiago – i öntödéből Bayonne – ba és Bordeaux – ba, két romboló kíséretében, hogy megvédjék a német tengeralattjáróktól. 1935 és 1939 között (a spanyol polgárháború alatt) a hajót San Esteban de Pravia – ban rejtették el. 1965 – 1974 között Eduardo de la Sota (Poveda, Bilbao) volt a tulajdonosa. Ekkortájt főleg szenet szállított. 1965 – ig a Maria hajóteste nagyrészt változatlan maradt, de 1966 – ban egy nagy átépítésen esett át ahol az árbócokat eltávolították, és gőzgépet lecserélték.

1974 – 2002

1972 – ben a Maria – t a Maritime Trust fedezte fel. Egy követően úgy döntöttek, hogy érdemes megőrizni az utókor számára, és 1974 májusában megvásárolták, a spanyol tulajdonostól. 1974 júniusában hazatért a St Katharine Docks – ba, és visszakapta eredeti nevét. 1974 és 1975 – ben a Doust & Co hajógyárban, Kent – ben, 250.000 GBP költségen restaurálták, majd a St Katharine Docks – ba vitték. 1991 – ben új helyre költözött a West India Quay – be, de állapota leromlott.

2000-ben David és Nishani Kampfner egy egyedülálló „teret” keresett, amelyet az innováció és a tanulás színterévé alakíthatnak át. 2002 – ben 1 GBP – ért megvették az SS Robin – t, és létre hozták az SS Robin Trust – ot, hogy felhívják a nagyközönség figyelmét a hajó fontosságára. Sok önkéntes segítségével megkezdték a gőzös helyreállítását.

2002 – 2008

A Crossrail 1,9 millió GBP kölcsönt nyújtott az SS Robin Trust – nak, hogy szárazdokkba költözhessen, és megkezdődhessenek a helyreállítási munkálatok. Mielőtt mozgatni lehetett volna, a Cutty Sark Enterprises teljesen leszerelvényezte a hajót. Ezután a West India Quay – ből elvontatták a Canary Wharf – on át a South Quay – be. Ekkor a Heritage Lottery Fund is 1 millió GBP vel megtámogatta az SS Robin Trust – ot és a felújítást.

2008 – 2010

2008 júniusában a hajónak 35 év után kellett újra tengeren hajóznia, South Quay – től Lowestoft – ig, ahol a szerkezeti helyreállítást megkezdték. Amennyire ez kivitelezhető volt, ugyanazokat a technikákat használta, mint amilyenekkel 1890 – ben építették, megőrizve ezzel a viktoriánus technológiákat. Lowestoft – ban egy részletes vizsgálat feltárta, hogy 118 év után a szerkezet már túl törékeny ahhoz, hogy újra uszóképes legyen. Az első felmérések során úgy látták, hogy a hajótest lemezeinek 40% – át kell majd cserélni, de újabb vizsgálatok után kiderült, hogy ez 80%. Ezzel lényegében a történelmi értéket nem lehetett volna megőrízni eredeti formájában. Ezek után az SS Robin Trust olyan megoldásra törekedett amivel a hajót eredeti formájában meg tudja menteni. Erre valamint az eredeti szegecselt anyag megőrzésére és bemutatására a ponton volt a leginnovatívabb és legkevésbé pusztító módszer. 2010 – ben a hajót két daru emelte fel, hogy az új pontonjára helyezték. Ezután Tilbury – be vontatták.

2010 – től napjainkig

A Tilbury – i állagmegóvási munka után 2011 júliusában az SS Robin visszatért Kelet – Londonba, ahol eredetileg építették, hogy további belső helyreállításokon menjen keresztül, mielőtt múzeumként, színházi és oktatási központként megnyílik a Newham – i Royal Victoria Dock – ban. 2014 – ben, a Heritage Lottery Fund újabb 950.000 GBP – vel támogatta a projektet. Ezt követően a Millennium Mills Dock – ba szállították, ahol 2015 – ben további helyreállításokat és fejlesztéseket végeztek rajta, mielőtt újra megnyitották volna a nagyközönség előtt, a Royal Victoria Dock nyugati végén. 2023 év végén pedig átkerült a Trinity Buoy Wharf – ba…

https://ssrobin.com/