A Herreshoff S – Class minden tekintetben egy egyedülálló osztály a vitorlás hajók között. A hajót a „Bristoli varázsló”, Nat Herreshoff kapitány, a valaha volt leghíresebb amerikai hajótervező álmodta meg. Az S – Class Herreshoff egyik legfigyelemreméltóbb koncepciója volt, és talán még ma is az. Míg Herreshoff leginkább a nagy sikerű America’s Cup jachtjairól volt ismert, újító elméje akkor sem nyugodott meg, amikor az utolsó simításokról volt szó ezen a viszonylag kicsi, 27 láb hosszú jachton. Az árboc egyedi, kecses ívétől, az orr büszke formájától, a hajófar szemet gyönyörködtető kinyúlásától kezdve a gerinc figyelemre méltó kontúrjáig, semmi sem szokványos az S – Class kialakításában.

1919 és 1940 között összesen 94 darab S – Class készült, de az eredeti hajók közül sok még mindig aktívan versenyez regattákon. Míg a Star (1910) a legrégebbi amerikai tervezési hajóosztály, az S – Class a legrégebbi one design konstrukció, amely még mindig az eredeti formájában vitorlázik. Az a tény, hogy az S – class – ok továbbra is életképesek és izgalmas vitorlázni és versenyezni velük, bizonyítja, milyen jól állták az idő próbáját. Még a mai mércével mérve is figyelemreméltóan modern tervezésűnek tűnnek és sikeresen felveszik a versenyt nem csak a kortársakkal de a mai hajókkal is.

Az S – Class hajók, könnyen megkülönböztethetők másoktól, főleg az árboc feltűnő ívéről, amely elsőre úgy tűnhet, mintha élesen dőlne hátra. Valójában az árbocnak van egy görbülete, amely annak idején kísérlet lehetett egy gaff rig utánzására. Ne felejtsük, az S – class volt az első Marconi rudazatos hajó, amelyet Herreshoff tervezett.

Talán túlzás nélkül lehet állítani, hogy az S – Class flotta áll a legközelebb az ideális all – rounder vitorláshajókhoz eben a méretben. A hajók a nagy vitorlafelületnek köszönhetően enyhe szélben gyorsak, a nehéz ólomkielnek és az ívelt árbocnak köszönhetően pedig nagyon jól kezelhetők, és erős szélben is rendkívül stabilak maradnak.

Az S – class nem feltétlen a kezdő vitorlázók hajója, mivel 4 vagy 5 fős tapasztalt legénységgel vitorlázhatók a legideálisabban. A hajó nagyon jó cirkálótulajdonságokkal rendelkezik köszönhetően a kis önváltó fockjának. Az S – Class – ok hátszélben szinte repülnek köszönhetően a hatalmas nagyvitorlának és a spinakkernek.

Az S – Class sikerének igazi titka talán továbbra is Nat. kapitány yachttervezési módszereiben rejlik.

A Herreshoff Maritime Museum – ban ünnepelte 100. évfordulóját az osztály

2019 – ban volt a 100. évfordulója az első Herreshoff S – class hajó megépítésének, amely 1919 – ben a Newport Rhode Island  – n, Bristol partjainál csobbant a vízbe. Az S – Class Centennial Herreshoff Classic Regatta – t, a Herreshoff Maritime Museum – ban rendeztek Newport R.I – n 2019 augusztusában az osztály 100 éves jubileuma alkalmából. Az eseményre 28 egység érkezett. Az esemény nem csak az osztály de a versenyzők és a nézők számára is lenyűgöző látvány volt. Az eseményem a még aktív három flotta képviseltette magát méghozzá a Quissett Harbour Herreshoff S – Class, a Western Long Island Herreshoff S – Class, és a Narragansett Bay Herreshoff S – Class…

Herreshoff S Class 100th Anniversary Regatta at Larchmont Race Week.

Az S – Class technikai adatai:

Teljes hossz:                  8.38 m

Vízvonalhossz:              6.25 m

Szélesség:                      2.19 m

Merülés:                        1.45 m

Vitorlafelület:                40.04 m²

Teljes súly:                    3062 kg

Tőkesúly:                      1520 kg

Rudazat típusa:              Frakcionált sloop

Első tervezés, építés:      1919

Utolsó építés:                 1941

Épített darabszám:         94 – 95

Építők:       Herreshoff Manufacturing Co., George Lawley and Son, US Navy

Tervező:                        N. Herreshoff