A vitorlázás történetéhez az is hozzá tartozik, hogy a modern versenysport és a klasszikusok vitorlás értékek tisztelete mellett néha ellátogatunk kis földünk különböző szegleteibe és megismerjük azokat a hajótípusokat is, amiket ott használnak. A www.klasszikushajok.hu – n több ilyen típust is megvizsgáltunk már. A sorozat az Emirátusok tradicionális hajójával a Dhow – al (https://klasszikushajok.hu/2019/02/22/mi-is-az-a-dhow-egy-klasszikus-arab-vitorlashajo/) indult, majd a Velencei Bragazzo – t (https://klasszikushajok.hu/2019/04/02/bragozzo-velence-rejtett-kincse/) vettük górcső alá. Ezután a Sri Lankai Oruwa (https://klasszikushajok.hu/2019/10/29/mi-az-az-oruwa-egy-tradicionalis-sri-lankai-vitorlas/), majd az Ausztrál 18 lábas skiff következett (https://klasszikushajok.hu/2020/06/03/a-18-labas-skiff-tortenete/). A sorozat ötödik részében, a németalföldre Hollandiába látogatunk ahol egy több mint 100 éves hajóosztály múltjába tekintünk be egy kicsit, nevezetesen a Regenboog vagy Rainbow, magyarul a szivárványhajó történetébe.

A Rainbow vagy Regenboog Hollandiában az egységes fa tőkesúlyos osztályok közé tartozik, vagyis az egyik legrégebbi Holland One Design osztály, ami több mint 100 éves fennállása alatt is ugyanolyan csodálatos és versenyképes, ahogy a tervezői 1917 – ben megálmodták. A hajót 1917 ben Mr. G. de Vries Lentsch Jr. tervezte. Az osztályt a Hollandiai belső tavakra rajzolták, és talán nem véletlenül kapta meg akkoriban a tavak királynője (Queen of the Lakes) nevet.

Az eredeti elképzelések szerint ezeket a hajókat a szivárvány minden színben készítették volna el, az osztályjelnek megfelelően, de ebből az eredeti elképzelésből nem sok minden valósult meg. Ez köszönhető volt annak is, hogy az idők során a testhez és a palánkozáshoz felhasznált fák és technológiák folyamatosan változtak.

A hajó rudazata hagyományos gaffos rudazat, és a vitorlázata sem túl bonyolult egy grossból egy genuaból és egy spinakkerből áll, ami összesen 70 m2. A hajót három ember vitorlázza, és ahogy az a múlt század eleji osztályelőírásokban szokásos volt meghatározni csak amatőr vitorlázók vitorlázhatták a hajót. Szintén a múlt században a Holland és a Fríz Regenboog vitorlázók minden évben két versenyen mérték össze a tudásukat, nevezetesen a Kaag- és a Sneekweek alkalmával. Ez a Holland és Fríz versengés, minden évben a vitorlás szezon fénypontját jelentette.

A kétezres évek elején a Queen of Lakes kifejezésből a tavak elhagyásával már csak a Queen kifejezés maradt meg, hiszen az osztály már nem csak a tavakon vitorlázott, hanem nyílt vízen is partközelben. A hajó az 1917 – es tervezése óta sokat változott ma már epoxy gyantával építik, a riggen is fejlesztettek, de megmaradt gaffos vitorlázattal. Az eredeti osztályelőíráshoz képest már profi vitorlázók is beülnek az osztályba illetve, ahogy fentebb írtuk tengereken is versenyeznek. A fejlesztések szerencsére nem vetették vissza az osztály fejlődését, így ez még manapság is virágzik.

A tengeren való vitorlázás és a Regenboog Challenge kitalálója Max Blom az 1988 – as építésű 131 – es rajtszámú hajó tulajdonosa volt. 2010 ben a Marina Port Zélande – ból indulva tesztelte a hajót sós vizes környezetbe. Ebből a tesztvitorlázásból lett végül az osztálynak egy remek versenye amit azóta minden évben megrendeznek.

A Regenboog flottában van néhány különleges hajó is, mint például az Oranje. Ezt a hajó 2001 – ben, egy közúti szállítás közben történt baleset során sikerült összetörni, aminek következtében súlyosan megrongálódott. Még ebben az évben a hajót a Rainbow Club megvásárolta azzal a céllal, hogy a Regenboog osztály 85. évfordulója alkalmából, 2002-ben ismét vízre kerülhessen. A hajó végül 2002 – ben az osztály egyik nagy versenyén a Kaagweek – en került újra vízre gyönyörűen felújítva. Az osztályszövetség emellett nagy figyelmet fordít a fiatal tehetségek felkarolására és osztályba integrálására is, melynek eredményeképpen az Oranje – t minden évben ezek a fiatalok vitorlázzák.

2014 – ben már 23 hajó sorakozott fel a Regenboog Challenge rajtvonalán, amit a Magic Marine  sponzorlált, és amit, a Port Zeelande ban rendeztek Hollandiában. A tökéletes időjárásnak és a party programoknak köszönhetően az esemény ekkorra már csak egy verseny, de egy igazi társasági esemény is lett az osztálynak. Ezeknek a versenyeknek a hátterét talán az is biztosítja, hogy egy egységes és tradícionális tőkesúlyos fa hajóról beszélünk, ami az ottani emberek hajózási kultúrájának szerves része. Az osztály 2017 ben ünnepelte 100 éves évfordulóját és azóta is remek versenyeket vitorláznak ezekkel a hajókkal.

Technikai adatok:

Teljes hossz: 8.00 méter

Vízvonalhossz: 5.18 méter

Szélesség: 1.96 méter

Merülés 1.10 méter

Összsúly: 745 Kg

Nagyvitorla: 28.0 m2

Genua: 12.1 m2

Spinakker: 30.0 m2