A klasszikus hajók – különösen a klasszikus motorcsónakok – a fényűzés megtestesítői. A klasszikus hajókat eredetileg a tavakon való vízisíelésre, illetve lassú, festői csónakázások élvezetére tervezték. Ezen divat csúcspontjának számított, amikor túlméretezett kalapokban és napszemüvegben, kezünkben egy proseccoval lehetett hajókázni, mondjuk egy Riva – val. Az 50 – es és 60 – as években a hírességek és a királyi családok tagjai az észak – olasz tavakon és Monaco – ban is szinte mind ilyen hajókon (Riva) közlekedtek. Néhány híresség hosszú báli ruhában gyémántokat és gyöngysorokat viselve szállt fel ezekre a csónakokra. És bár akkoriban a klasszikus, fa motorcsónakok nagyon „divatosak” voltak, soha nem veszítették el varázsukat, hiszen még ma is a szépség és a gazdagság ikonikus szimbólumai maradtak.

Ezeket a klasszikus motorcsónakokat az uralkodócsaládok is nagyon kedvelték, hiszen a teljesség igénye nélkül III. Rainier Monacoi herceg, Grace monacói hercegnő, I. Farouk egyiptomi király, Pignatelli Cortes aragóniai hercege, Kuvait és Katar sejkjei, Giovanni Agusta gróf és Alessandro Ruspoli hercege is ilyen hajót választott. A hírességek közül Brigitte Bardot, Peter Sellers, George Clooney, Sean Connery, Elizabeth Taylor, Richard Burton, Sofia Loren és még sokan mások használtak ilyen hajókat.

Hogyan határozhatjuk meg a klasszikus hajó fogalmát?

Amikor, klasszikus famotorosokról beszélünk, hajlamosak vagyunk a Riva Tritone elegáns formájára asszociálni, amely a Riva termékvonalának egyik leghíresebb modellje. A Tritone – t egyébként minden idők legszebb Riva modelljének tartják.

Érdemes megjegyezni, hogy az Antique & Classic Boat Society öt kategóriába sorolja a hajókat az építési időpontjuknak megfelelően:

1918 vagy korábbi építésűek:            Historic Boats

1919 – 1942 között épült hajók:         Antique Boats

1943 – 1975 között épült hajók:         Classic Boats

1976 – 1995 között épült hajók:         Késői Classic Boats

1995 vagy utána épült hajók:             Kortárs

Klasszikus hajómárkák

A fából készült hajók építésének művészete kihalófélben van, mert kézműves szakemberek kellenek hozzá, hatalmas tudással, és ezt lehetetlen nagy mennyiségben gyorsan előállítani. A vásárlók sokszor az álmodott hajómárkát keresik, ami számukra megtestesíti ezt a klasszikus életérzést és igazodik egyedi igényeikhez.

A Riva a klasszikus hajó márkák zászlóshajója, ami világszerte elismert. A klasszikus Riva jachtok gyökerei 1842 – ig nyúlnak vissza, amikor a fiatal Pietro Riva elkezdett jachtokat javítani és építeni az észak – olaszországi Iseo – tavon.

A Chris – Craft egy amerikai, klasszikus szabadidős motorcsónak gyártó cég, amelynek székhelye Sarasota – ban, Florida – ban van. Csónakjaik a mai hajósok számára minden igényt kielégítenek, teljesen felszerelt konyhával, tágas hálófülkével és egyéb egyedi felszerelésekkel. A Chris – Craft létrehozta a Plywood Boat Division – t is, amely összeszerelhető készleteket és előre megépített rétegelt lemezből készült hajókat is forgalmaz, amit a vevők egyedi igényeik szerint építhetnek még be. Amerikában ennek is igen nagy sikere van.

Klasszikus fa motorosokat, egyedi igényes kivitelben még több cég gyárt, ebből csak néhányat említenénk még a teljesség igénye nélkül: Custom, Graf, Cris – Craft, J – Craft, Boesch.

A klasszikus fahajók kulcs stílusai az 50-es és 60-as évekből

A legtöbb mai újraértelmezett klasszikus hajó a Riva ikonikus dizájnjához nyúlik vissza. Ezekből három kulcsmodell létezik, amelyek még ma is ikonikusak maradtak.

Tritone: Az első kétmotoros klasszikus Riva jacht a Tritone volt, ami 1950 – 1966 között épült. Nem sokkal később megalkották a Super Tritone – t is, ami motorikusan jóval erősebb volt.

Ariston: (1950 – 1974) a Riva talán legismertebb modellje, a legtisztább klasszikus Riva formának tartják, de minden bizonnyal ez volt az egyik legnépszerűbb. Az Ariston a néhai Carlo Riva személyes kedvence is volt egyben. Az Ariston három különböző változatban volt elérhető. Az 1950 és 1972 között gyártott „normál” Ariston, amiből összesen 804 hajót gyártottak. Ezt 1956 – 1957 – ben egy erősebb Ariston Cadillac váltotta fel, majd 1960 – ban jött a Super Ariston amely felülmulta elődeit, hiszen ebbe már 275 – től 350 LE – ig kerültek motorok.

Riva Aquarama: (1962-1996) egykor „a hajózás világának Ferrarijaként” emlegették. Legfelismerhetőbb tulajdonsága a félköríves szélvédő. 1972 – ben, tíz évvel az Aquarama megjelenése utándobta piacra a Riva az Aquarama Special – t amelyet szintén 1996 – ig gyártottak. Ebből a típusból összesen 278 darab épült és talán nem véletlenül nagyon keresettek a gyűjtők körében.

Modern anyagok találkozása a klasszikus stílusokkal

1960 – ra a fából készült motorcsónakok lassan ritkasággá váltak, mivel a legtöbb új hajónál már üvegszálat vagy más könnyű anyagot használtak, hogy csökkentsék a hajó súlyát és maximalizálják a sebességet, különösen a versenyhajókon. Ezzel a klasszikus ihletésű modern hajók már élvezhették a modern technológia előnyei. A üvegszálas hajók biztonságosabbak és ezáltal a tengeri vagy akár óceáni körülményekre is ideálisabbak voltak. A 2001 – ben született Aquariva – hoz hasonló kortárs dizájnokba már padlóvilágítást, vagy vízvonali világítást is építettek, és az elektromos bimini – k vagy a légkondicionálók sem döbbentettek már meg senkit.

A klasszikus hajók találkozása az elektromos meghajtással

Az elektromos hajózás ezt a szegmenst is utolérte, bizonyítva ezzel, hogy az új technológiák és a stílus harmóniában tud működni. A régi klasszikus hajóknak is meg volt a varázsa az akár V12 – es motorokkal, de az igényes modern utazók és kalandorok, már környezetbarát alternatívát keresnek a stílus feláldozása nélkül. Ezt az alternatívát már szinte minden nagyobb klasszikus hajógyár is kínálja már hajóival.

Ahhoz, hogy kicsit kipróbálhassuk ezt az új életérzést érdemes ellátogatni valamelyik észak olasz tóhoz. A Como Classic Boats például e – túrákat kínál a Comói – tó körül klasszikus elektromos hajóval. A túra során megtekinthetjük a tó legszebb villáit, köztük a Villa Erba – t, a Villa D’Este – t, a Villa Fontanelle-t (egykori Villa Versace), a Villa Pliniana – t és a Villa Oleandra – t (George és Amal Clooney villája).

Vásárolni vagy bérelni?

Hirtelen lelkesedéstől vezérelve, mielőtt elrohannánk vásárolni egy Riva – t, érdemes néhány dolgot átgondolni a klasszikus fa motorcsónakokkal kapcsolatban. A klasszikus csónak birtoklása nem mindenkinek való – a legtöbb hajótulajdonosnak szenvedélye a finom kézművesség, és a szenvedélye ez a típusú hajózás. Ha valakiben ez nincs meg, akkor lehet csak érdemesebb bérelnie ilyen típusú hajókat…