Az XOD Class egy kis 21 lábas, daysailer versenyhajó, mely Angliából származik és a legnagyobb flotta, itt az ország déli részén vitorlázik még ma is. Az osztály abban egyedülálló, hogy hat aktív flottája van a Solent környékén, a keleti Chichester Harbour, és a nyugati Poole Harbour közötti kikötőkben. Mindegyik helyszínen nagy hagyományokkal rendelkező klubok szervezik a versenyeket. A versenyprogramokat a helyi klubok igényeihez mérten állítják össze.
Az X One Design – t 1909 – ben Alfred Westmacott tervezte, aki az Isle of Wight – i, Woodnutts Boatyard igazgatója volt. Westmacott kis daysailer versenyhajók építésére specializálódott, mint például a Seaview Mermaid, a Solent Sunbeam vagy a Victory.
Az első versenyt a Southampton előtti vízterületen rendezték 1911 – ben, a MYC (később Royal Motor Yacht Club) szervezésében. Az első világháború kitöréséig mintegy tíz hajót építettek. Az első világháború után az építés 1923 – ban indult újra majd, 1939 – ig a háború kitöréséig folytatódott. A két világháború között a flotta virágzott és új bázisok jöttek létre Parkstone, Yarmouth, Lymington, Itchenor és Hamble kikötőiben. Ekkorra a flotta létszáma már elérte a 81 hajót. A második világháború alatt ismét nem építettek hajókat, majd 1946 – ban újra elkezdődött a gyártás. Az utolsó két hajót 2005 – ben és 2007 – ben építették X197 és X196 – os vitorlaszámokkal, ami egyben a hajótest számát is jelenti.
A hajótest alakja az eredeti tervek óta változatlan maradt, de változások történtek az építéshez jóváhagyott fafajtákban, a rögzítéseken és a felületkezeléseken. Ez az utolsó változtatás volt talán a legfontosabb, mivel mostanra sok hajót epoxigyantával vontak be, ami jelentős karbantartási idő megtakarítást, valamint az így kezelt hajók élettartamának meghosszabbítását eredményezte.
A hajó eredeti vitorlázata gaffos volt, és ami akkoriban meglepő de aszimmetrikus skpinakkerrel volt szerelve. Ezen 1928 – ban módosítottak és ekkor kapta meg a jelenlegi spurce fenyőből készült bermuda rigget, 1969 – ben pedig a szimetrikus spinakkert.
Az X One Design versenyek a szezon során hat helyszínen zajlanak a Solent – en. Az XOD flották Cowesben, Hamble – ben, Itchenor – ban, Lymington – ban, Parkstone – ban és Yarmouth – ban találhatók. A típusból összesen 202 db épült, de ezekből öt egység vagy tűzben, vagy viharban, vagy esetleg az enyészetben veszett el. A megmaradt hajókból töb mint 190 regisztrálva van.
Az XOD flotta mindig fontos résztvevője a Cowes Week – nek, amely a világ egyik legrégebben futó vitorlásversenye. Az XOD – knak először 1911 augusztusában rendeztek versenyt, így 2011 – ben a centenárium évét ünnepelték a Cowes Week – en, ahol a flottából 145 hajó versenyzett. Az XOD osztály továbbra is különleges szerepet tölt be az esemény életében, hiszen 2011 óta több ízben is előfordult, hogy nyolcvannál több hajó versenyzett a Cowes Week – en. A flottában még mindig vitorláznak a legöregebb hajó, mint például az 1911 ben épült X-5 Madcap, de emellett a tervező Alfred Westmacott unokái is szoktak vitorlázni a mezőnyben.
A legrégebbi XOD – X1 Mistletoe a The National Maritime Museum of Greenwich – ben, Londonban van kiállítva. Egy másik szintén hasonló korú hajó pedig a Cowes – i Classic Boat Museum gyűjteményét színesíti.
Az XOD technikai adatai:
Típus: XOD One Design
Tervező: Alfred Westmacott, St. Helens, Isle of Wight
Építés éve: 1909
Teljes hossz: 6.31 m (20.7 ft)
Vízvonalhossz: 5.21 m (17.1 ft)
Szélesség: 1.8 m (5 ft 11 in)