A 2023-as Falmouth Classics – ra eddig már több mint 100 hajó nevezett, ami sokkal több, mint azt a szervezők el tudtak képzelni ezért még újabb és újabb hajókülönlegességeket csábítanak a regattára. Az egyik ilyen meglepetés az 1929 – ben vízre bocsátott vitorlás a Phoenix és az 1916 – ban épített, motoros jacht a Lilian lesz majd.

A felvonulás keretében mindkét hajó csatlakozik majd a helyi RNLI mentőcsónakjaihoz illetve egy klasszikus Bretagne – i mentőcsónakhoz Portsall – ból, hogy vezessék a vitorlás, motoros és evezős hajók flottáját egy látványos vitorlás felvonuláson, amelyet június 18 – án, vasárnap 10.30 – tól tartanak.

A 111 lábas két árbócos Phoenix, különleges vitorlázatával kitűnik a többi hajó közül, és emlékeztet a múltra, az iskolahajók dicső korára. A Phoenix – et a Hjorne & Jakobsen építette Frederikshavn – ban, Dániában 1929 – ben, eredetileg Balti – tengeri rönkkereskedő hajóként, de 20 évig missziós hajóként szolgált, majd később, kereskedelmi hajó lett belőle. A hajó nagyon romos állapotban volt, amikor először Miami – ban felújították, majd 1996-ban egy 18. századi kétárbocos hajóvá alakították a filmipar számára, és sok évet töltött Charlestown – ban, Cornwall – ban is.

A hajó számos filmben szerepelt, többek között a the Horn Blower series –  ben, az  In the Heart of the Sea – ben, és a Poldark and Taboo – ban is. A hajónak azóta új tulajdonosa lett és most az anyakikötője Észak – Írországban Belfast – ban van. A hajóra még lehet helyeket foglalni a június 16 – 18 között megrendezésre kerülő versenyre is, annak aki ki szeretné próbálni az iskolahajók világát. További információk az alábbi linken elérhetők: https://classic-sailing.com/voyages/phoenix-falmouth-classics-px170623/

Joel Edwards kapitány így nyilatkozott a versennyel kapcsolatban: „Nagyon örülünk a részvételnek, hiszen ez az év legjobban várt vitorláseseménye számunkra. A Falmouth Classics egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy széles közönség előtt bemutassuk gyönyörű, iskolahajónkat”.

A másik hajó a Lilian, akit úri motoros jachtként neveznek főleg, de vitorlázattal is rendelkezik, hasonlóan, mint egy gaffszkúner. Eredetileg csak egy árbóca volt de ma már kettő van neki. Carl Gustave Petterson (aki főleg fa motorosairól ismert) tervezte és építette 1916 – ban Stockholm – ban egy jól ismert dán bankár számára, Balti – tengeri versenyjachtok kisérőhajójaként. Úgy gondolják, hogy ő volt az egyik első és egyetlen jacht a világon, amely ikercsavaros dízelhajtást használt. Talán nem meglepő, hogy szerepel a National Historic Ships Register – ben is. A hajó eredeti motorjait felújították, de a hajóba már nem kerültek vissza.

A bankár vagyonának nagy részét elvesztette, emiatt később francia, majd angol tulajdonba került a hajó, és 1938 óta a Temze lett a bázisa. 1968 – tól egy ideig a Windsor Sea Scouts bázishajójaként szolgált. A jelenlegi tulajdonosok 1980 – ban vásárolták meg, majd a tengeri szabványnak megfelelő állították helyre, amely munkálat 1988 – ban fejeződött be. A jelenlegi tulajdonosok a hajón élnek, és számos klasszikus eseményen vesznek részt vele. A Phoenix – hez hasonlóan a Lilian is most először vesz részt a Falmouth Classics – on.

Keith Tullett, a Falmouth Classics Association elnöke elmondta: „Az Egyesület nagy örömmel üdvözölte ezt a két csodálatos történelmi hajót a Falmouth Classics – on. Mindkettő hajó rendkívül izgatottan várja a vasárnapi felvonulást, és nagy mértékben hozzájárulnak az esemény színvonalának növeléséhez.”