Ez egy nagyszerű nap volt az IYRS történelmében (International Yacht Restoration School) Newportban, R.I – en, mivel az 1885-ben épített 131 láb hosszú szkúner a Coronet építése, több mint két évtizedes kemény munka után befejeződött az IYRS campuson. A hajó restaurálása ezután már a Mystic Seaport Múzeumban található Henry B. DuPont Preservation Shipyardban folytatódik és fejeződik is majd be. A kicsit több mint 40 méteres szkúner 1995 óta készült az IYRS – ben, és a tervek szerint a projekt három éven belül befejeződik.
A Coronet – nek rengeteg nagyszerű hajóépítője és tulajdonosa volt, mint például a néhai Bob McNeil, aki Jeff Rutherford hajóépítővel együtt a Cangarda nevű 1901 – ben épült 126 lábas luxus gőzhajót is helyreállították. Ekkor, körülbelül két évtizeddel ezelőtt az volt a terv, hogy a nagy szkúnert a lehető legpontosabban helyreállítsák az eredeti technikai színvonalon, vagyis motor és elektromos világítás nélkül, olajlámpák használatával. Ez az autentikusság iránti ambíció olyan szintje, amely valószínűleg soha nem volt látható egyetlen tengeri yachton sem. A Coronet-t gyakran úgy emlegetik, mint Amerika legtörténelmibb jachtját, korszakának utolsó nagy túlélője.
A Coronet – et William Townsend tervezte, és a New York – i C&R Poillon shipyard – ban épült, akkori tulajdonosa Rufus T. Bush számára. A Coronet a legrégebben bejegyzett és fennmaradt yacht az USA történetében. A hajónak több gazdag tulajdonosa is volt, az első Rufus T. Bush olajmágnás, majd Arthur Curtiss James vasútmágnás, aki az egyik leggazdagabb ember volt Amerikában az 1900-as évek elején. A Coronet az egyik legrégebbi és legnagyobb ilyen típusú hajó a világon, és a XIX. század egyik utolsó nagy vitorlás jachtja.
Miután a hajó elkészült Bush egy 10000 dolláros kihívást intézett bármilyen másik versenyjacht ellen egy transzatlanti átkelésre. A Coronet és Caldwell Hart Colt Dauntless nevű jachtja közötti óceáni verseny 1887 márciusában híressé tette Busht és a győztes Coronetet. A The New York Times 1887. március 28 – án címlapot szentelt a történetnek.
Az Atlanti átkelés után 1888 – ban Rufus és fia, Irving T. Bush föld körüli útra indult a Coroneten. A Coronet volt az első regisztrált jacht, amely átkelt a Horn-fokon keletről – nyugati irányba. A Horn – fok megkerülése után a következő megálló Hawaii volt, majd innen Kína, és Kalkutta érintésével tértek vissza az Öreg kontinensre.
A Coronet – et Rufus 1890 – ben bekövetkezett halála előtt adták el. A hajónak 1905 – ig hat különböző új tulajdonosa volt (Arthur E. Bateman, John D. Wing, Arthur Curtiss James, Fred S. Pearson, John I. Waterbury és Louis Bossert). A Coronet azóta többször megkerülte a Földet, volt mikor egy japán – amerikai tudományos expedícióhoz használták.
A Kingdom, a Frank Sandford által alapított vallási szervezet 1905-ben vásárolta meg a hajót 10 000 dollárért, és imamissziókra mentek vele világszerte, többek között Palesztinában is járt a hajó. 1911 – ben a hajó egy misszionárius útra indult Afrikába, amely során a legénység hat tagja skorbutban meghalt. A balszerencsés út után a The Kingdom a jachtot Portlandben, Maine-ben, valamint Gloucesterben, Massachusettsbe vitte. Végül 1995 – ben adta el.
1995 – től 2022 novemberéig zajlottak a felújítási munkák az IYRS falai között. A szkúnert nemrég vásárolta meg a Crew, egy New York – i székhelyű cég, amelyet Alex és Miles Pincus vezetnek. A Coronet megvásárlása és folyamatos helyreállítása összhangban van a Crew célkitűzéseivel.
A Mystic Seaport Múzeum és a Du Pont Shipyard csapata már több éve együtt dolgoznak a Crew – val hajóik felúításán és karbantartásán. Legutóbb a Pilot – ot, egy közel 100 éves fa szkúnert újítottak fel, amely ma szezonális osztrigabárként működik a Brooklyn Bridge Park 6.- os mólójánál.
A Coronet – en még három évnyi helyreállítási munka van valószínűleg. Addig is a múzeumban látható lesz a hajó. A projekt pontos részletei rejtve maradnak, de nyilvánvaló, hogy a belső tér lesz a fókuszban az elkövetkezendő 3 évben….
Az IYRS története:
Az iskolát 1993 – ban alapította Elizabeth Meyer és John Mecray International Yacht Restoration School néven Newport Rhode Island – n, azzal a céllal, hogy egy igazi fahajó restauráló programot hozzanak létre. A szintén Mecray által alapított Yachting Múzeumban tartott órák és előadások inspirálták őket, de átfogóbb programot szerettek volna megvalósítani.
1995: Az iskola megvásárolja és helyreállítja a Newport Harbor régi generátor épületét, amit Restoration Hall – nak neveznek el, ami később az iskola első hajóépítési és helyreállítási programjának otthona lesz. Szintén ebben az évben az iskola megvásárolja az 1885 – ben épült kétárbócos Szkúnert a Coronet – et, hogy helyreállítsák. A jacht korának ritka túlélője. Ez a nagy jacht-restaurálás vonzza a közvéleményt, és a hallgatói gyakorlatok és az öregdiákok foglalkoztatásának lehetősége.
1998: Az IYRS ünnepli a Csónaképítés és Restaurálás programban végzettek első végzős osztályát, akik egyből el is tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon.
2006: IYRS elindítja a második teljes munkaidős programot a Marine Systems – et. Az American Boat & Yacht Council (ABYC), együttműködve kifejlesztett program felkészíti a hallgatókat az iparági minősítő vizsgákra, valamint a tengeri szakmák szabványaira.
2006: A Coronet szkúner jachtot átadják a Coronet Restoration Partners-nek, egy olyan szervezetnek, amely ugyanazokat a magas színvonalú történelmi helyreállítási követelményeket képviseli, mint az IYRS. A csoport folytatja a helyreállítási projektet az IYRS campuson, hajóépítők vezetésével, akik az IYRS öregdiákjai.
2007: IYRS megvásárolja a Museum of Yachting – ot, amely a Newport kikötővel szemben, Fort Adamsben található. Mindkét szervezet őrzi a tengerészeti hagyományokat, az iskola és a múzeum koordinál különböző projekteket, rendezvényeket és kiállításokat szervez a nagyközönség számára.
2008: Az iskola második történelmi épületét, az Aquidneck Mill Buildinget helyreállítják. Az Edward W. Kane és James Gubelmann Tengerészeti Könyvtár a negyedik emeleten épül hallgatói és közösségi forrásként, hogy helyet adjon a Museum of Yachting gyűjteményének, valamint az IYRS növekvő tengerészeti könyv- és folyóirat-gyűjteményének.
2010: Az IYRS elindítja harmadik teljes munkaidős programját a kompozit technológia területén. A program a hallgatókat a fejlett anyagokkal történő tervezésre és gyártásra tanítja. A program iparágvezetővé válik, és kiterjeszti az iskola oktatási fókuszát, új iparágakra is.
2017: Az IYRS elindítja a Digital Modeling & Fabrication programját, és hivatalosan megnyitja a Brooks Buildinget, egy újonnan épített közel 2000 m2 – es campust, amely a modern gyártási programjainak ad otthont. Az új program és épület a fejlett gyártás és a hagyományos szakmák iránti szilárd elkötelezettséget jelzi.
2018: az Aquidneck Mill Buildinget John Mecray Aquidneck Mill Building névre keresztelik az IYRS egyik alapítójának, John Mecraynek, a neves hajós művész emlékére.
A Mystic Seaport Museum – ról
A Mystic Seaport Museum az USA egyik vezető tengerészeti múzeuma. Az 1929-ben alapított intézményt, Amerika tengeri múltjának gyorsan eltűnő tárgyi emlékeinek összegyűjtésére és megőrzésére hozták létre, amely később nemzeti kutatási és oktatási központtá nőtte ki magát. Az intézmény küldetése ösztönözni és megismertetni az amerikai tengerészeti kultúrát és örökséget az idelátogatókkal. A múzeum területe 19 hektáron terül el a Mystic folyó partján, Mysticben, Connecticut államban. A létesítmény magában foglal egy újjáépített New England – i tengerparti falut, egy működő hajógyárat, kiállítótermeket és a legmodernebb műtárgy tárolókat. A Múzeum több mint 500 történelmi vízi járműnek ad otthont, köztük négy National Historic Landmark vessel – nek, amiből az egyik egy 1841-es Charles W. Morgan bálnavadász hajó.
A Crew – ról
A társaságot két testvér Alex és Miles Pincus alapított. A Crew egy innovatív vendéglátó csoport, amely élményközpontú éttermeket és tengeri vállalkozásokat álmodott meg, hozott létre és működtet.
A Crew hitvallása elég egyszerű: olyan élményeket létrehozni, amelyeket szeretnek, és szeretnének megosztani a világgal. Legyen szó kézműves koktélok kortyolgatásáról egy történelmi szkúneren, kilátással a New York – i kikötőre, vagy osztriga fogyasztásáról egy hangulatos New Orleans – i eldugott kis étteremben. A Crew célkitűzése, hogy olyan helyeket hozzon létre, amelyeknek létezniük kell.
A helyszínek egyre bővülő listájával, beleértve a világszerte elismert éttermeket, a történelmi hajókból álló nagyra becsült flottát, a nagyvárosi kikötőket és a neves hajóépítő és felújító csapatot, a Crew vezető szerepet tölt be New York vízpartjainak újjáélesztésében, élettel való megtöltésében, és kísérleti laborként működik egy új városi élmény megteremtésében.